3856
Sök

Uppkörning [ _ Privatist _ ]

Det SKA gå!
434 Inlägg
26 augusti 2009
hehe, måste bara nämna detta. Hoppas inte det blir så för dig.
Men själv bokade jag ( Privat ) uppkörning den 27 10:55  juni i Karlskoga.
Va nästan rädd i början när ja skulle boka att få tid runt 15.00 - 16.00 då alla hade slutat jobbet.
Vi började med att ta kontrollen. Ja fick kolla däcken så dom nådde upp till kraven och det gjorde dom ju förstås. Sen blev det att ställa rätt inre backspegel, backspeglarna, stolen, ratten ... Sen även ta på sig bältet och ryckte i det så det kändes att det tog stopp. sen åkte vi iväg. han i princip 200 m. Så klagade hon på hur jag höll i ratten. Sen vid första röd ljuset klagade hon på att jag kunde ha kört fram minst 50 meter till. ( Fast ja som körde såg att det verkligen inte gick ). efter det gav vi oss ut på E18 cirka 400 meter. och då flöt det på hur fint som hälst. Inge gnäll eller sådant. men iaf, efter dom hära 400 meterna så svängde vi in på en grusväg. Där det va skymd sikt, vägen va inte ens 2 meter bred, kör sakta skyltar va uppsatta, dåligt underlag + att det smådugga ... Ja låg och varierade imellan 30 - 50 på grusvägen för jag ansåg att det gick verkligen inte att köra fortare. Samt att det va första gången jag körde där. och hade i baktanke, Vad händer om ja möter en lastbil som e 2 meter bred och 15 meter lång ? då välter väl den hära stackars golfen ... Men då måste de ha varit som kontrollanten tröttnade. För hon påstod att ja skulle gasa på eftersom det va 90 på grusvägen. o ja va så nära på o stanna bilen o säga att då vill ja se när du ligger i 90 här. sen bar det raka vägen tilbax till vägverket. och självklart så blev jag nekad.

Det roliga är att ja gick ner och pratade med min trafikskolelärare. o hon påstod att det va de dummaste hon hade hört iomed att hon hade gnällt på att ja körde 30 - 50 på 90km/h grusväg. iomed att det är upp till var och en hur fort man vill ligga. Det finns ju gränser förstås.

men iaf, 1 Juli fick jag nytid. ( då genom trafikskolan ) ....
EXAKT samma strecka som jag hade kört tidigare, och den hära gången fick ja enbart en enda påpekning.
höll på att köra på en cyklist i en korsning. släppte över gående o sen bara körde, men han sa att han gav mig det ansvaret till nästa gång att ja kollar över axeln.

Så om du bokar privat så finns det chans att kontrollanterna är mycket mer noggranna på din körning.
För när du bokar upp vid körskolan så får kontrollanten pappret som du haft sedan du började där och då koll på allting du har gjort. Hoppas att det va till någon hjälp. Lycka till smile mvh Wallin.
Senast redigerat av WallinJR (26 augusti 2009)

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
Wallin: Rolig berättelse! Galen inspektör det där! Så weird att man inte kan överklaga beslutet men antar väl att alla gör det då...

Tjejen körde ifrån sin inspektör på mc på grusvägen då han inte kunde köra i rätt hastighet med sin stora tunga goldwing med asfaltsdäck. smile Men han tyckte det bara var bra att hon gasade på... Kanske det är vanligt förrekommande att de vill att man ska köra fort? Låter galet för mig...

Kanske dags o starta en uppkörnings-eftersnacktråd? vore roligt kanske?

1 217 Inlägg
26 augusti 2009
linuslinje skrev:
Wallin: Rolig berättelse! Galen inspektör det där! Så weird att man inte kan överklaga beslutet men antar väl att alla gör det då...

Tjejen körde ifrån sin inspektör på mc på grusvägen då han inte kunde köra i rätt hastighet med sin stora tunga goldwing med asfaltsdäck. smile Men han tyckte det bara var bra att hon gasade på... Kanske det är vanligt förrekommande att de vill att man ska köra fort? Låter galet för mig...

Man kan visst överklaga.

Det gjorde jag och jag vann, fick en ny uppkörning som jag slapp betala.

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
Ksj skrev:
linuslinje skrev:

Man kan visst överklaga.

Jasså?? Av vilket skäl fick du godkänt överklagande?

Så vitt jag ser i körkortslagen (8kap) så gäller det enbart när inspektören underkänner dig av medicinska, nationalitet eller nykterhets-anledningar.

körkortslagen

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 augusti 2009
Ksj skrev:
linuslinje skrev:

Man kan visst överklaga.

Precis så en överklagan ska behandlas.
Känner man sig orättvist behandlad ska man givetvis inte bli godkänd, men ett kraftigt reducerat pris på kommande test.

Sen blir det mycket billigare för alla bolag att lösa problemen direkt med kunden, jämfört med att det drivs till ARN.

1 217 Inlägg
26 augusti 2009
linuslinje skrev:
Ksj skrev:
linuslinje skrev:

Man kan visst överklaga.

Jasså?? Av vilket skäl fick du godkänt överklagande?

Så vitt jag ser i körkortslagen (8kap) så gäller det enbart när inspektören underkänner dig av medicinska, nationalitet eller nykterhets-anledningar.

körkortslagen

Förrättningsmannen påstod att jag var för ung för att ta körkort och kryssade i rutan ej godkänd innan vi ens körde iväg, sedan satt han och klagade och gnällde hela resan.

Han hade rykte om sig ang dåligt uppförande och det hade visst gjort att han blev förflyttad till den stad jag körde upp i då.

vv tvivlade inte en sekund på min berättelse i o m att den backades upp av min lärare från körskolan.

Just det, jag var 18 när jag körde upp då.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 augusti 2009
jag har märkt en sak med MilleN, efter han har blivit trafiklärare så har han börjat skriva massa i såna här trådar!

Tuppen upp för dig Millen, att du som trafiklärare även hjälper dom via nätet!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

36 Inlägg
26 augusti 2009
gå på TRAFIKSKOLA så lär du dig !!!!

www.nogg.se/fordonsbilderna

1 482 Inlägg
27 augusti 2009
Jag körde upp i Farsta/Stockholm.. typ där dom kuggar mest privatister? smile

Hursomhellst så va jag hellugnt på pendeln dit. Men när jag kom in i väntrummet då jävlar höll jag på att spy av nervositet. Helvette va nervös jag blev. Efter 10 minuter kom det ut 2 gubbar, dom såg sådär äckligt jävliga ut. Tänkte för mig själv.. INTE JAG  INTE JAG INTE JAG.... nej det vart inte mitt namn heller.

Det fortsätter komma ut äldre herrar med spänd blick. Rädd som fan vart jag. Men mitt namn ropades inte upp.
Sist ut kommer det en kort tjej som ropa mitt namn. Hon va hellugn av sig, ingen spänd blick eller sträng röst. Så vi skrev lite i papper o sen ner till bilen. Nu hade nervositeten lagt sig. Satte oss i bilen och hon tyckte jag kunde kolla lite instrument och lite invändigt. Så jag kollade lite sen åkte vi iväg.
Hela körningen var kanon tills vi drog up på motorvägen. Skulle köra om en lastbil som tryckte i 80 på 110 väg. När jag kollar läget om allt är grönt så ser jag inget, börjar omkörningen, precis när jag ska vänga ut kommer skymtar jag nått gult till vänster. TAXIJÄVEL!! skriker hon.. skiter nästan ner mig men han iaf väja in i filen igen. Sen körde jag om. Hon sa rätt förbannad: Domdär jävla taxibilarna blir man ju fan tokig på!.

Sen körde vi lite till, backa runt ett gatuhörn sen tillbaka igen. Allt gick bra och jag fick kortet.

Jag tillämpade inte så mycket ecodriving. Planera mest min körning. Rusha inte fram till rödljuset och stanna. Ligg istället rullande och växla ner allt eftersom du kommer fram.
I det hela handlar ecodriving i kort om att aldrig bli stillastående.

BLT Service
Theracords Music Label

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
27 augusti 2009
kribbekung skrev:
gå på TRAFIKSKOLA så lär du dig !!!!

www.nogg.se/fordonsbilderna

Så även om personen lärt sig allt man lär sig på trafikskolan hemma ska han/hon gå där? Tråden handlar om småsaker på uppkörningen, vanliga missar mm.

Dessa saker kan man lika gärna läsa på nätet som att lyssna på de på körskolan. Och troligen får man bättre svar på nätet.

9 108 Inlägg
27 augusti 2009
Memme: Tack tack hehe, har inte börjat jobba än men man har ju varit med en del ute nu..

Wallin: Även om kontrollanten får utbildningskortet så ska han inte titta i det förrän han gett ett godkännande/underkännande. Tycker faktiskt dom borde vara ännu hårdare mot privatisterna, i alla fall ska dom som känns lite tveksamma verkligen visa att dom kan. Se på "Sveriges värsta bilförare", privatister hela bunten wink

Sirmiro: Visst finns det dom som kör skitbra som privatister och klarar sig i trafiken utan problem (alla på Gorg verkar det som? wink) men ni skulle bara veta hur många privatister det finns som kuggat en uppkörning och sedan kommer till trafikskolan och bara "ska ta några lektioner för att få köra med körskolebil, dom kuggade mig bara för jag var privatist", sedan visar det sig att dom är totalt livsfarliga från topp till tå big_smile Känns inte som om det är dags att avskaffa körskolorna och bara ha info på nätet än på ett tag..

Det SKA gå!
434 Inlägg
27 augusti 2009
MilleN skrev:
Memme: Tack tack hehe, har inte börjat jobba än men man har ju varit med en del ute nu..

Wallin: Även om kontrollanten får utbildningskortet så ska han inte titta i det förrän han gett ett godkännande/underkännande. Tycker faktiskt dom borde vara ännu hårdare mot privatisterna, i alla fall ska dom som känns lite tveksamma verkligen visa att dom kan. Se på "Sveriges värsta bilförare", privatister hela bunten wink

Sirmiro: Visst finns det dom som kör skitbra som privatister och klarar sig i trafiken utan problem (alla på Gorg verkar det som? wink) men ni skulle bara veta hur många privatister det finns som kuggat en uppkörning och sedan kommer till trafikskolan och bara "ska ta några lektioner för att få köra med körskolebil, dom kuggade mig bara för jag var privatist", sedan visar det sig att dom är totalt livsfarliga från topp till tå big_smile Känns inte som om det är dags att avskaffa körskolorna och bara ha info på nätet än på ett tag..

Det hade jag inte en aning om ... För han satt och bläddrade den dära under hela resan

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

Sök