Hej Walle,
Jag tror inte så många här (knappast nån.....) har bromsat en bil för att utröna vad respektive pryl gör för skillnad.
När det gäller turboladdade bilar så är det dock definitivt så att allt mottryck efter turbinen är av ondo eftersom man vill ha så mycket energi som möjligt över turbinen för att få så effektiv turbo som möjligt.
När det gäller luftfilter så är jag rätt övertygad om att dom flesta installationer utan ordentlig skärmning /kalluftkanaler ger försämrad effekt.
Det finns också en speciell problematik med att sätta ett annat luftfilter än orginal på en bil försedd med luftmassemätare och denna problematik bottnar i att eftermarknadstillverkaren inte har en aning om vilken luftströmningsprofil konstruktören av bilen har konstruerat efter.
Sugmotorer och avgasmotstånd. Detta är vad jag vet:
-----------------------------------------------------------------------------------
Sugmotorer och motstånd......
Titta på en F1 motor. Hur mycket motstånd är det på avgassystemet där?
Det du rent tekniskt vill göra är tre saker:
- att använda avgaserna från en cylinder att hjälpa till att suga ut avgaser ur en annan cylinder
- att i en avgaspipa från en cylinder skapa sådana förhållanden att det är svårare för avgaserna att cirkulera tillbaka till cylindern än att evakueras ( titta på avgaspipor på en F1:a, dom är stegade).
- Att vid vissa gashastigheter - i ändröret - skapa resonanser för att evakuera ännu bättre (titta på ändrör på en F1:a - megafon - ger resonans vid HÖGA varvtal och ger extra vid typ över 15000 rpm).
Vid konstruktion av avgassystem så måste man ta hänsyn till hela kedjan- insug, topp, förbränningsrummets utformning, avgassystem.
Det finns praktiska anledningar för bruksmotorer att ha motstånd i avgassystem, men inte för fyrtakts racemotorer. Bla pga emissionskrav.
Har vi någon här som är bättre bevandrad i gasers dynamik så rätta mig gärna.
-----------------------------------------------------------------------------
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI