3388
Sök

Trimma genom avgas/luftfilter, hur vet ni att det gör skillnad?

4 Inlägg
23 juli 2006
Trådstartare
#1
Man har sett många trådar här på garaget, vissa påstår att ett helt öppet avgassystem till en turboladdad motor är vad man bör sträva efter. Vissa påstår att 2-taktarna + icke turboladdade 4-taktare kräver visst motstånd från avgassystenet,. Medan vissa anser att alla 4-taktsmotorer (de utan turbo+de med turbo) mår bra av ett så öppet avgassystem som möjligt.

Samtidigt säger vissa att deras öppna luftfilter ger bättre luftflöde/effekt än original.

Vad är egentligen rätt? Vi vill se fakta här och inga antaganden. Helst någon som har bromsat sin bil med olika konfigurationer.

Ger ditt avskärmade öppna luftfilter någon ytterligeare effekt än original? Eller blir effekten sämre än original? Hur vet du det?

Någon som har bromsade bilar med fakta?





/En som söker fakta och inte skrönor

10 287 Inlägg
23 juli 2006
#2
Hej Walle,

Jag tror inte så många här (knappast nån.....) har bromsat en bil för att utröna vad respektive pryl gör för skillnad.

När det gäller turboladdade bilar så är det dock definitivt så att allt mottryck efter turbinen är av ondo eftersom man vill ha så mycket energi som möjligt över turbinen för att få så effektiv turbo som möjligt.

När det gäller luftfilter så är jag rätt övertygad om att dom flesta installationer utan ordentlig skärmning /kalluftkanaler ger försämrad effekt.
Det finns också en speciell problematik med att sätta ett annat luftfilter än orginal på en bil försedd med luftmassemätare och denna problematik bottnar i att eftermarknadstillverkaren inte har en aning om vilken luftströmningsprofil konstruktören av bilen har konstruerat efter.

Sugmotorer och avgasmotstånd. Detta är vad jag vet:

-----------------------------------------------------------------------------------
Sugmotorer och motstånd......

Titta på en F1 motor. Hur mycket motstånd är det på avgassystemet där?

Det du rent tekniskt vill göra är tre saker:
- att använda avgaserna från en cylinder att hjälpa till att suga ut avgaser ur en annan cylinder
- att i en avgaspipa från en cylinder skapa sådana förhållanden att det är svårare för avgaserna att cirkulera tillbaka till cylindern än att evakueras ( titta på avgaspipor på en F1:a, dom är stegade).
- Att vid vissa gashastigheter - i ändröret - skapa resonanser för att evakuera ännu bättre (titta på ändrör på en F1:a - megafon - ger resonans vid HÖGA varvtal och ger extra vid typ över 15000 rpm).

Vid konstruktion av avgassystem så måste man ta hänsyn till hela kedjan- insug, topp, förbränningsrummets utformning, avgassystem.

Det finns praktiska anledningar för bruksmotorer att ha motstånd i avgassystem, men inte för fyrtakts racemotorer. Bla pga emissionskrav.

Har vi någon här som är bättre bevandrad i gasers dynamik så rätta mig gärna.

-----------------------------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

196 Inlägg
23 juli 2006
#3
2 taktare kräver utträknad expansionskammare
Icke 4takt "kräver" uträknat extraktor / avgassystem.
Så att smäll på ett stort avgassystem är väl inte det smartaste du kan göra
Finns formler för avgasduration o avgastemp osv så får man ut primär / sekundär samt diameter , sen typen av extraktor 4-1 , 4-2-1 osv har en pjäs i spelet oxå.

visst öppet filter e la aldrig fel men om du tar bort massa saker o kortar in längden för insuget så får du en motor som kommer tappa på botten drag , samma med stora avgassytemet motorn kommer tappa på botten o knappast tjäna nått på höga då inget annat gjorts med tex toppen osv.

Gått 3 årig Fordons linje o suttit o räknat på sånt här nästan all fordons tid i skolan o har ett antal böcker om ämnet , arbetat o varit med när race motor byggds sen jag va 14 snackat mycket med den "gamla" generationens trimmare osv.


Avstängd
196 Inlägg
23 juli 2006
#4
vad ni än gör, sätt ej på öppet filterpå en M5a, man förlorar typ 20hk big_smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 juli 2006
#5
det tjatas mkt om filter&avgas...på en standard bil märks ingen skillnad folk skriver : J*vlar vad den går fortare nu när dom istället har förlorat 3Hk....ingen märker skillnad om motorn är orginal
i övrigt det medföljer psykologiska hästar när man får större avgas och öppet filter.....
3hk+ 3hk- säg till när du hittat nån som känner skillnad.......


volvoraggare
4 776 Inlägg
23 juli 2006
#6
jag har sportfilter som jag har i orginalboxen på min 240 visst insugsljud har man ju fått men det är ju lite taskigt drag ändå men toppen är planad lägre soppa förbrukning är det i varje fall

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

dARKiE
5 031 Inlägg
23 juli 2006
#7
walle_1 skrev:
Man har sett många trådar här på garaget, vissa påstår att ett helt öppet avgassystem till en turboladdad motor är vad man bör sträva efter. Vissa påstår att 2-taktarna + icke turboladdade 4-taktare kräver visst motstånd från avgassystenet,. Medan vissa anser att alla 4-taktsmotorer (de utan turbo+de med turbo) mår bra av ett så öppet avgassystem som möjligt.

Samtidigt säger vissa att deras öppna luftfilter ger bättre luftflöde/effekt än original.

Vad är egentligen rätt? Vi vill se fakta här och inga antaganden. Helst någon som har bromsat sin bil med olika konfigurationer.

Ger ditt avskärmade öppna luftfilter någon ytterligeare effekt än original? Eller blir effekten sämre än original? Hur vet du det?

Någon som har bromsade bilar med fakta?





/En som söker fakta och inte skrönor

Jag bytade avgassystemet på min Bmw e34 530i -88 och motståndet blev helt åt helvete och då kan man ju fatta att bilen är underbart slö just nu, så nästa helg ska jag sätta på orginaldämparna igen. det dära med luftfilter tappar jag också lite effekt på men jag gillar sugljudet så det får stanna på ett tag, men felet ligger nog på att jag inte har det så väldigt avskärmat!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

494 Inlägg
12 augusti 2006
#8
för inte allt för länge sedan gjorde bilsport ett repotage om just detta med "svennson trimmning!! typ luft filter och avgas o chip och allt detta . de satte på saker och körde i bänken kommer inte ihåg resultaten men ska leta upp tidningen har bara första delen de vart flera i nästa nummer osv.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

4 586 Inlägg
13 augusti 2006
#9
jag har chip samt annat avgas å filter. detta ger tillsammans 17 hästar i min gti å chippet ska annars ge 12 hästar men bilen gti orginal så lite effekt blir det


dARKiE
5 031 Inlägg
13 augusti 2006
#10
gör väl ingen skillnad precis, om man inte mappar om bilen? eller har jag fel?
Senast redigerat av Darkie (13 augusti 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

2 652 Inlägg
13 augusti 2006
#11
är ingen märkbar skillnad . kanske + - 5 -10 hk . inget som känns

5 Inlägg
13 augusti 2006
#12
MeloveGolf skrev:
det tjatas mkt om filter&avgas...på en standard bil märks ingen skillnad folk skriver : J*vlar vad den går fortare nu när dom istället har förlorat 3Hk....ingen märker skillnad om motorn är orginal
i övrigt det medföljer psykologiska hästar när man får större avgas och öppet filter.....
3hk+ 3hk- säg till när du hittat nån som känner skillnad.......

Precis rätt, folk inbillar sig själva att bilen går fortare på grund av det råa ljudet
som man får från öppet sportluftfilter


Sök