3406
Sök

Att Trimma en Celica

20 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
hej

har stora planer på att trimma min Toyota celica GTI års 90. tänkte kolla om nån kan ge lite att tänka på saker! och vad man bör göra för att det ska bli bra! jag tänkte byta Kolv, kamaxlar och spridare låter det vettigt eller bör jag göra nått annat? mvh Olle
Senast redigerat av Mitsubitschi (26 augusti 2009)

Olle

20 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#3
jo det förstår jag med, men vad mer tycker du? alla förslag är varmt välkomna!

Olle

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 augusti 2009
#4
vad har du för budget?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

20 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#5
tillräckligt som man säger ^^

Olle

3 860 Inlägg
27 augusti 2009
#6
kör hela vägen med portade o planad topp, insug ja.. eller byt till en gt4 motor o trimma den!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 augusti 2009
#7
Mitsubitschi skrev:
tillräckligt som man säger ^^

Sälg o köp en Gt4? 4wd och inga problem att plocka ur 300hk med lite ökat ladd o en mappning..

annars så blir det traditionella saker som kommer att kosta så pass att du lika gärna kunde köpt en gt4 från början smile

Gå igenom toppen/ plana, porta mm.
kammar
bättre insug
bättre spridare
etanolkonvertera
lätta svänghjul
mappa boxen(om det går)
Senast redigerat av AcesHigh666 (27 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

979 Inlägg
27 augusti 2009
#8
tradionellt sugtrimm:)
porta/plana
kammar

blaha blaha...det är äckeldyrt med sugtrimm.

Hpc

kevlar_soul
27 augusti 2009
#9
Kika med grabbarna på Pb-Z vad de kan plocka fram till din Celica. Värre kammar, större insug och genomgång topp är det smartaste att börja med.

Sedan är det de vanliga prylarna, styrdonsoptimering för bättre soppaflöde etc, avgassystem (gärna de-cat) samt luftfilterkit.

Förbered dig på att det alltid är dyrt att trimma en sugmotor. Du får inte heller ut mycket hästar ur den. Ta dig även en tänkar över om det är värt det, om du kommer att kunna få tillbaka något av pengarna vid en framtida försäljning.


Kanske till och med läge att slänga i en större motor med turbo? Tänk dock först på komplikationerna vid en framtida besiktning.

PbZ:as adress - http://www.pb-z.se

20 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#10
får tacka så mycket för tippsen, förstår att många tycker att det kanske är lite dumt att inte köpa en gt4 motor och bygga på den, det kankse inte är helt omöjligt att jag gör, men min plan hehe är att jag ska kunna ta en gt4 på strippen när jag så småning om är klar med min GTI, får tacka för den dära hemsidan ska kolla lite vad dem har att erbjuda!, mvh Olle

Olle

106 Inlägg
28 augusti 2009
#11
räkna runt 1000spänn per 1 (EN!) hästkraft när vi snackar sugtrim, sjukt dyrt att plocka effekt då portning, komp, kamprofiler, insug, avgas, å x antal fler faktorer spelar in på hur mycke pulver du får ut, å har man då tummen lite mer centrerad i näven så får man ju ofta pröjsa andra till att göra jobbet!

häkta dit en snurra istället för du kommer lika lite igenom besiktningen me den på som du kommer igenom me fullt sugtrim!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

20 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#12
jo precis det är en summa pengar det handlar om, jo men då gör jag allt själv tänker då inte lämna in den. jo precis det är en ide för som du ska spelar ingen större roll m jag kör med turbo på bes eller full sugtrim då det blir lika svårt hehe.

Olle

1 422 Inlägg
31 augusti 2009
#13
Det är dyrt men ack så läckert!

Porta & plana topp
Vassare kammar
högre soppatryck
Värre spridare
Luftfilterkit
Extraktor grenrör och 2,5"
Mappa
Avstämt insug
Lätta svänghjul

Sedan finns det ju dyrare/mer avancerade grejer:

Blueprint
Förlängd slaglängd
Borra upp cylindrar
Kolvar
Torrsump kan det finnas lite att tjäna på


Vet inte riktigt hur det står till på celica gti med pumpar, fläktar etc men om de är remdrivna så byt ut till eldrivna grejer samt en mindre generator som drivs lättare möjligen, om väl ska gå långt med det hela dvs och börja rensa ut onödiga elgrejer etc. Att lätta bilen är alltid ett bra sätt att tjäna prestanda.

Etanolkonvertering tjänar man inte så mycket på vad det gäller sugmotorer, finns betydligt mer att tjäna på turbo men ska du köra riktigt hög komp så satsa på e85 då.

Men allt det där är ju en bra "början" smile


driftsättare
169 Inlägg
31 augusti 2009
#14
kör du med högt komp så finns det endel o hämta genom etanolkonventering


20 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#15
får tacka för din tipps " cheffer " !.

Olle


Sök