Bilstereo genom vägguttag?

agadiffen
31 augusti 2009 · 739 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:

agadiffen skrev:
svart är minus gul är 5v och röd 12v tror jag!!

Nej nej nej nej röd är 5v och gul är 12v, svara inte om du är 100% säker på sånnt här om du inte vill att folk ska elda sina prylar.

sorry men det ända som hade hänt om han koppla som ja sa är att han inte skulle få igång det sorry:(

Senast redigerat av agadiffen (31 augusti 2009)

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Alpinabiturbo Kulan
31 augusti 2009 · 1 435 Inlägg

agadiffen skrev:

Alpinabiturbo skrev:

agadiffen skrev:
svart är minus gul är 5v och röd 12v tror jag!!

Nej nej nej nej röd är 5v och gul är 12v, svara inte om du är 100% säker på sånnt här om du inte vill att folk ska elda sina prylar.

sorry men det ända som hade hänt om han koppla som ja sa är att han inte skulle få igång det sorry:(

Jo precis, nu vet vi vilket som är rätt i alla fall smile

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Jag har själv testa med ett nyare datornätaggregat till lite olika saker som drar en del ström och det fungerar inte så bra. Verkar som att nya nätagg känner av differanser mellan belastningen på olika linor, så om inte 5V linan belastas så får du inte heller någon spänning ut på 12V linan. Gamla datornätaggregat fungerar däremot bra! Men då är dom inte så effektstarka istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Dale Sir
1 september 2009 · 291 Inlägg

Enklast och någorlunda i bra pris må då vara ett nätaggregat typ http://www.kjell.com/content/templates/ … ,352500000 som funkar kanon.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Niotusen
1 september 2009 · 272 Inlägg

om det du inte får igång din huvudenhet kan det ju bero på att du glömt remoten från bilstereon som också den ska få 12v, oftast gul eller i enstaka fall blå

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Melin Trafikledare
1 september 2009 · 563 Inlägg

Niotusen skrev:
om det du inte får igång din huvudenhet kan det ju bero på att du glömt remoten från bilstereon som också den ska få 12v, oftast gul eller i enstaka fall blå

Hmm... Remoten ska ge 12 V när huvudenheten är igång, inget annat. Den är oftast blå lr blå/vit.
Röd och gul kabel ska ha 12 V och Svart är jord.
Vilken av den gula lr röda som är minne och styrström kan variera..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Niotusen
1 september 2009 · 272 Inlägg

jag snackar om sladdarna från hu, kan inte mkt om nätagg.
är man slapp bryggkopplar man ju bara REM till 12v+, det gjorde jag på min boombox och det funkade förträffligt.

Att alla mina remotesladdar vart gula kan bero att mina sladdhärvor är 15 kronors japan skräp smile

Sierra-döbel
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 september 2009 · 8 744 Inlägg

Nu har nog du Niotusen blandat ihop det lite här låter det som! wink Remoten på stereon är blå eller blå/vit och till för att slå på ett slutsteg eller köra upp en elantenn när stereon startar, inget annat. Sen så har du en gul och en röd pluskabel till stereon som båda kan behöva ström för att stereon ska fungera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
beachhouse
1 september 2009 · 7 Inlägg

tack för tipsen har fått det att fungera! det funkar kanon! big_smile

Janneutanb
1 september 2009 · 7 273 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nu har nog du Niotusen blandat ihop det lite här låter det som! wink Remoten på stereon är blå eller blå/vit och till för att slå på ett slutsteg eller köra upp en elantenn när stereon startar, inget annat. Sen så har du en gul och en röd pluskabel till stereon som båda kan behöva ström för att stereon ska fungera.

Men sladden som slår på stereon är ju samma funktion som den som alla andra kallar för "remote".
Dvs när den har ström så startar apparaten wink

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 september 2009 · 2 486 Inlägg

Niotusen skrev:
jag snackar om sladdarna från hu, kan inte mkt om nätagg.
är man slapp bryggkopplar man ju bara REM till 12v+, det gjorde jag på min boombox och det funkade förträffligt.

Att alla mina remotesladdar vart gula kan bero att mina sladdhärvor är 15 kronors japan skräp smile

Att de sakerna hållit är otroligt. Remoten är förvånandsvärt känslig så den ska bara användas som styrström. Remote är normalt blå/vit även på kina/japan saker.

Däremot på SLUTSTEG så kan man ta en brygga från +12 och det startar finfint. Men inte på HE.


Sen ang +5 in i en stereo: Detta kan skada systemet allvarligt. Vet att vi hade panik inför elmia då ett stereosystem för över 100k var på väg att få kastas då vi hade under 10volt. Både steg och HE kan ta stor skada. (Givetvis KAN det klara sig, och det är upp till var och en att chansa.)

Sen tyckte jag min länk visade ganska precis vilka sladdar som är vilka, för ja, generellt är Gul +12 och svart minus i en dator, MEN det skiljer mellan olika nätagg.
Hur mycket ström stereon drar? - Hur långt är ett snöre?
Vad ska stereon sköta? Bara läsa cdskivor och skicka via lågnivå till en förstärkare, eller ska den driva massa högtalare med det inbyggda steget? Får den tillräcklig kylning etc etc etc...

ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 september 2009 · 8 744 Inlägg

Brains skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nu har nog du Niotusen blandat ihop det lite här låter det som! wink Remoten på stereon är blå eller blå/vit och till för att slå på ett slutsteg eller köra upp en elantenn när stereon startar, inget annat. Sen så har du en gul och en röd pluskabel till stereon som båda kan behöva ström för att stereon ska fungera.

Men sladden som slår på stereon är ju samma funktion som den som alla andra kallar för "remote".
Dvs när den har ström så startar apparaten wink

Ja det går att göra så, men då måste man vrida på nyckeln för att få igång både stereo och steg. Om man kopplar steget/n riktigt till remoten så kan man lyssna på musik utan att ha nyckeln i tändningen. wink Sen så verkade det som att Niotusen menade att man skulle koppla remoten till tändningsplus, och det blir inte alls bra, då blir det kortslutning...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang