En del effekt och soppa går åt i momentomvandlaren som slirar hela tiden. Har man lockup så blir de bättre iofs. Sen tror jag de är mer rörliga delar i en automatlåda vilket betyder mer motstånd = mer soppa.
men med tanke på att automaten hela tiden ligger på högre växlar än en manuell låda så är det en av anledningarna att den drar mer bensin.
Det där är fullständigt fel. Det drar mindre att köra på så hög växel som möjligt. Detta gäller i princip alla bilar och motorer med mycket få undantag. Även "spetsiga" turbodieslar drar mindre på högsta möjliga växel, så man ligger strax över tomgång utan att turbon börjat ladda än. Då har man mycket mindre kraft, men det drar mindre bränsle.
edit: fast jag kan ju ha missuppfattat och att det istället handlar om nerväxling vid motorbroms, då stämmer det ju.
Att någon kört upp till fjällen i automatläge och det drog mindre än på vägen ner igen i manuellt läge på lägre växlar ska man nog inte dra för höga växlar på heller. Det kan ju ha gått både fortare och mer uppför på vägen dit, kall motor osv gör ju sitt också.
När jag åker i jobbet någonstans så drar det alltid någon dl/mil mindre på hemvägen.
Anledningen att automater drar mer är högre förluster i lådan och ingen framförhållning när man ska sakta farten vilket innebär mer bromsande. Motorn har oftast grundgas (iaf på klassiska automatlådor) också även vid motorbroms på automater för att förhindra motorstopp eftersom lådan inte vet vad som ska hända. Den grundgasen måste man ju bromsa bort när man bromsar/stannar. Bland annat därför som atomatlådor drar så mycket mer i stan men skillnaden är mindre på landsväg/motorväg.
jag skulle vilja säga att förbrukningen beror helt på. en 6växlad automat drar mindre än en 5växlad automat.
fail på en punkt där, arbetskollega körde en transporter (T5) med dsg låda till fjällen och tillbaka, påvägen dit han i automat läge (D) då låg den och seg drog mer på 6an då snitta den på ca 1.0 - 1.1L/mil, men påvägen hem körde han "manuellt" dvs liknande steptronic och växlade själv då snittade den på 0.8 - 0.9L/mil då han växlade ner till 5an eller 4an där den annars låg kvar i 6an eller 5an när han körde i D läget
On topic: Manuell vs automat har oftast med ens körstil att göra vilken som går billigast..
jag tog förgivet att den 6växlade skulle växla effektivt men ja du har rätt.
gamla motorn i commodoren drog 1L milen om man låg i 100 tror inte en sån motor drar mindre med en manuell ifall, sen beror det ju om man kan köra automat rätt sätt också;)
men med tanke på att automaten hela tiden ligger på högre växlar än en manuell låda så är det en av anledningarna att den drar mer bensin.
Det där är fullständigt fel. Det drar mindre att köra på så hög växel som möjligt. Detta gäller i princip alla bilar och motorer med mycket få undantag. Även "spetsiga" turbodieslar drar mindre på högsta möjliga växel, så man ligger strax över tomgång utan att turbon börjat ladda än. Då har man mycket mindre kraft, men det drar mindre bränsle.
edit: fast jag kan ju ha missuppfattat och att det istället handlar om nerväxling vid motorbroms, då stämmer det ju.
Att någon kört upp till fjällen i automatläge och det drog mindre än på vägen ner igen i manuellt läge på lägre växlar ska man nog inte dra för höga växlar på heller. Det kan ju ha gått både fortare och mer uppför på vägen dit, kall motor osv gör ju sitt också.
När jag åker i jobbet någonstans så drar det alltid någon dl/mil mindre på hemvägen.
Anledningen att automater drar mer är högre förluster i lådan och ingen framförhållning när man ska sakta farten vilket innebär mer bromsande. Motorn har oftast grundgas (iaf på klassiska automatlådor) också även vid motorbroms på automater för att förhindra motorstopp eftersom lådan inte vet vad som ska hända. Den grundgasen måste man ju bromsa bort när man bromsar/stannar. Bland annat därför som atomatlådor drar så mycket mer i stan men skillnaden är mindre på landsväg/motorväg.
Menar att medans en manuell ligger och cruisar i 50 på femman ligger min automat på fyran och drar betydligt mer soppa.