2669
Sök

några grundläggande frågor!

37 Inlägg
14 juli 2005
Trådstartare
Hej!
nu när jag har tänkt skaffa mig en DLS bas och har lagt märke till att det finns element i både 2x2ohm och 2x4ohm.

nu till min fråga: vad menas med 2x2ohm respektive 2x4ohm?

vilkte av dessa är bättre isåfall om man är ute efter finlir?

hur påverkar dessa ohm-värden det slutsteg man använder?

jag är nu utan bas i bilen och lider av abstinnens...

Please help me!
Senast redigerat av zigoz (14 juli 2005)

Administratör
11 915 Inlägg
14 juli 2005
Det innebär dubbla talspolar och medför att du själv kan koppla in basen på olika sätt för att lasta ned ditt slutsteg olika mycket.

Seriekopplar du talspolarna ökar resistansen. 2x2ohm blir 4ohm, och 2x4ohm blir 8 ohm.

Parallellkopplar du talspolarna så minskar resistansen istället. 2x2 ohm blir endast 1 ohm, och 2x4 ohm blir 2 ohm.

Mindre resistans i basen = slutsteget kan ge mer effekt, men se upp dock, för att slutsteget ska kunna ha bra kontroll över basen i 1 ohm, och ens klara att lastas ned till 1 ohm utan att gå sönder så behöver slutsteget antagligen vara av bättre modell.

Jag vet inte hur pass känsliga slutstegen är över att lastas ned för mycket, och om de verkligen kan gå sönder av det. Jag skulle dock tippa på att ett billigt MDS-steg eller motsvarande inte gillar nämnvärt mycket att du kopplar in en bas på 1 ohm till det och drar på smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

6 851 Inlägg
14 juli 2005
Bör även tilläggas att väldigt få 2-kanalare klarar med gott resultat lastas ner till 2ohm i mono (bryggat) läge.
Än värre med 1ohm..
Skall man köra med 1ohm belastning så bör detta ske med ett mono block klass D för bästa resultat. Dock ej  att alla klarar att köra i 1ohm där heller..

Administratör
11 915 Inlägg
14 juli 2005
Eller så köper man två basar med 2x2ohm för att sen seriekoppla dem. Men då hade det ju fungerat lika bra med två st 4ohm-basar parallellkopplade. Hade uppnått samma motstånd i vilket fall.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

37 Inlägg
14 juli 2005
Trådstartare
ok, jag hänger tyvär inte alls med i svängarna... sad
hur serie eller Parallellkopplar man talspolarna? vilket är mindre besvärlig att koppla in (driva) isåfall?

6 851 Inlägg
14 juli 2005
zigoz skrev:
ok, jag hänger tyvär inte alls med i svängarna... sad
hur serie eller Parallellkopplar man talspolarna? vilket är mindre besvärlig att koppla in (driva) isåfall?

Om du skall serie koppla spolarna så tar du den ena + till den andra -.
Sen så blir det som vanligt, de + och - som är kvar sätter du högtalarsladden i.
Ska du parallel koppla så tar du + till + och - till - och sedan vidare till steget..
Hängde du med??
Inget av det är säsrskilt svårt..

291 Inlägg
14 juli 2005
det här med paralell koppling, skall man dra två kablar till slutsteget från högtalaren, eller räcker det om man drar en + till andra + på basen o ena - till andra - o drar sedan en kabel till steget, om ni förstår vad jag menar?

6 851 Inlägg
14 juli 2005
Ska du parallel koppla så tar du en "stump från ena spolen + till den andra + och lika med -.
Sen kopplar du som vanligt in + och - på en av spolarna..

12 086 Inlägg
15 juli 2005
Gör som en annan i en annan tråd!smile

Serie:
O = Högtalare
                    -  +       -  +
Minus _______O______O________Plus

Parallel:                -  +
                     _____O_____
                    |                    |
                    |                    |
                    |       -  +        |
Minus_______|_____O_____|___________Plus

hihi.. fattar du?
Senast redigerat av Fkoff (15 juli 2005)

238 Inlägg
15 juli 2005
Tjena, kanske är lättare att förstå här

http://www.backesljudbygg.se/teknik/kopplingar.htm

Sök