4180
Sök

Generatorbyte på Dodge Charger R/T -71.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena.

Farsan började fråga mej om han kunde hänga dit en 75 A generator på sin Charger utan att behöva oroa sej för kabelbrand. Original är på 43 A, men den är väck och han har beställt en på 75 A.

Anledningen till att han frågar mej är att ja är utbildad installationselektriker. Men jag kan inte svara på frågan, så då måste man ju lära sej. De bästa sättet för att lära sej brukar vara att fråga de som kan wink

Om man tänker i en vanlig byggnad som är avsäkrad 16 A så är ju inte belastningen konstant på 16 A bara för det utan de är ju bara "taket" för hur mkt man kan kräma på.

Men det vi funderar på är om en generator på 75 A kommer att leverera 75 A konstant eller om den levererar det som komponenterna kräver och "taket" är 75 A? Och om den då levererar 75 A konstant, vad händer med strömmen som inte bilen utnyttjar?

Tack på förhand!
Senast redigerat av patrikhornfeldt (4 september 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 587 Inlägg
4 september 2009
#2
asså generatorn pallar av 75A men bilen kanske inte slösar 75A utan kanske 45A och då är de nog inga problem att ha dit den.. Liksom generator av 75A klarar av att leverera 75A men den gör det bara om det behövs, den laddar ju inte så mkt hela tiden..  Rätta mig någon annan om jag har fel smile !!


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#3
Det är precis så jag tänker också, men ja är ju ingen hejjare på bilel så. Känns ju dumt att chansa så därför frågar ja.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

21 761 Inlägg
4 september 2009
#4
Generatorn ger bara så mycket som strömförbrukarna "vill ha". När man byter till en större generator så bör man se över och troligast byta ut laddkabeln (från generatorns B+) till en grövre kabel, ifall generatorn är jordad med en kabel/fläta så bör även den ses över och kanske bytas ut.

Någon risk för kabelbrand är det normalt sett inte bara för att man har en kraftigare generator, under förutsättning att inte laddkabeln eller jordkabeln är ruskigt underdimensionerade.

Har grejorna suttit ett gäng år så är det faktiskt aldrig fel att byta ut kablar och kabelskor, de är säkert mer eller mindre slitna och ärgade. Viktigt är att alla kopplingspunkter rengörs noggrant innan fastsättning av (de nya) kablarna igen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2009)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#5
Vet att kablarna är dimensionerade för 60A och han har ju klarat sej med en på 43A förr så de är nog ingen risk för brand om generatorn nu bara levererar det förbrukarna drar. Sen så är elsystemet utbytt sen några år tillbaka då hela bilen lackades om, men ja ska ändå se över kablarna. Kan ju ändå komma över kabel på jobbet så..

Tackar för ett utmärkt svar!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Följ strömmen..
233 Inlägg
7 september 2009
#6
Denna tabell brukar vi utgå ifrån när det gäller kontinuerlig ström i en kabel. Observera att det gäller fintrådig kabel. Den stora skillnaden mellan 6mm2 och 10mm2 är kabelkvaliteten som vanligtvis är klart sämre i 6mm2 (undantag finns).

6mm2 = 36A
10mm2 = 110A
16mm2 = 135A
25mm2 = 180A
35mm2 = 225A
50mm2 = 280A
70mm2 = 355A


Sök