4147
Sök

Problem med AC

68 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
Jag har lite problem med min AC.

Min ruta immar igen väldigt lätt. När jag sätter på fläkten (ACn) så kommer det inte ut nå luft framme vid rutan, ibland kommer det även ut någon typ av rök ur fläkten.

Bilen är en volvo c70.

Några förslag på vad det kan vara?

MVH

68 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
Ingen som vet?

4 571 Inlägg
17 augusti 2006
Kommer det rök ur fläkten så föreslår jag att du lämmnar in den på en verstad.
Att det inte kommer luft vid rutan kan bero på en del saker, tex stopp i luftkanalen, kabelbrand i fläktstyrning/motor (kanske därav röken) eller något annat elfel.

1 639 Inlägg
17 augusti 2006
Om du har den på defroster och det ändå inte blåser vid rutan så är det väll en servomotor som styr spjällen som pajjat ihop, det hörs ju att motorerna arbetar när man ändrar på lägesratten så lyssna...

Om du lätt får imma så kan det även vara så att ACC'n låst sig på återcirkulation och då immar det igen på nolltid om det är fuktigt ute !

Röken däremot verkar ju riktigt skumt... Luktar det bränt om röken ? Kanske fläktmotorn...
Senast redigerat av mrcelica (17 augusti 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

49 Inlägg
18 augusti 2006
röken kan bero på ett läckage i värmepaketet eller i kylaren, när kylervattnet läcker ut och träffar något varmt så förångas det och blåses sedan in i kupén, imman som blir kan vara glykolen som får fast form på rutan. hörs det om fläkten sätter igång? annars kan det vara termostaten som gett upp (har stjälv råkat ut för det här)

Sök