bearkiller79 skrev:
Kirre skrev:
att bygga turbo är ett billigt alternativ...
men det kan alltid bli dyrt om man ska ha turbokam, STOR turbo, STOR IC, osv
ett annat billigt alternativ är att fixa en 2.4liters motor från en omega och plana och porta topplocket från din motor för att 2.2liters topplock är bättre än 2.4. sedan använda insprutningen från din 2.2a eller fixa dubbla weber 45-50 sedan som jojje säger beggat extrakotor, större avgassystem, öka soppatrycket, eventuellt byta spridare, borrahål i luftburken eller sportluftfilter. Detta är ett bra alternativ eftersom du inte behöver borra om du inte vill för den är ju redan på 2.4Liter
har byggt turbo på en Rekord
http://www.garaget.org/?car=6183&image=67431
jodå kirre, har nog tittat på din turbokonvertering och det var ju ett härligt bygge, det blir ju nåt liknande för mej oxå...är speciellt impad av smörjningen till Turbon, med T-Kopplingen och returen i tråget, funkar det bra eller. Kom du på det alldeles själv ?...det jag inte förstår är vart på motorn har du satt t-kopplingen ?
Har du räknat nåt på grejorna innan, jag menar hur mycket du kan ladda o.s.v och rördimensioner m.m....du kör inte med nån laddluft kylare, varför ?
I övrigt är väl din motor orginal va ?...ja förutom det skumma sportluftfiltret då.
Kommer nog att vilja fråga dej en hel del innan jag sätter igång, om det går bra vill säga...
Känns det nånting med turbon då ? , är det nå acceleration i grejorna ?
Tror du att det blir nå motorras om du laddar mer ? wastegate å dump då ?
Vad har konverteringen kostat dej då ? är det en 740 snurra du hade eller ?
Jag hade en 2,0, är det topplocket oxå bättre än 2,4:ans ?? Varför skall jag använda min insprutning istället för 2,4:ans ?
Byta spridare ? vad skall man ta för spridare då ? och från vilken Opelmotor ? Omegans kanske eller ?
Ha det vänner
Passar dom spridarna på min då, ger dom ett högre sprut då eller ?
Än en gång : hur ställer man upp soppatrycket och ger det verkligen nån skillnad då ?
Inte nån som har ett insugningsrör för dubbla förgasare liggandes ? och e.v. kanske även förgasare ?
Det känns faktiskt när turbon tar i där vid 2500varv
Rören som är användna är mellan 2.5tum 3mm väggar
jag kör med 740 snurra med inbyggt wastegate. Jag kör inte med nån IC eller dump för att det skulle skena iväg så mycket i pris men man får ju några hästar extra och dumpen sparar lite på turbon.
turbo bygget har kostat:
400Kr turbo
200Kr Downpipe från 740
200Kr Laddtrycksmätare
500Kr 2st topplockspackningar
200Kr rör och slangar från en 740
50Kr bränsleslangar
0Kr luftfilter (home made by me)
Med IC och dump kan du nog räkna med det dubbla priset!
Totalt 4000 med bil,skatt, besiktning
ska du köra med turbo ska du ha spridare från nån saab kommer inte ihåg vilken.
om du ska ha 2.4liters motor, så ska du ha din insprutning för att jag vet inte om det är några andra styrboxar i 2.4an men de finns säkert nån som vet!
2.4topplocket är bättre än 2.0 men 2.2 är bäst
om du ska ladda mer så skulle jag personligen ta isärmotorn byta alla lager, kolvringar, lämna kolvarna till nån som svarvar ner dem lite. Lämna toppen till nån som gröper ur lite här och var. Sedan om du vill göra det ännu mer riktigt kan du köpa kammar och grejer som är gjorda för turbo.
Sedan på opel kan det finnas en plugg vid oljefiltret som jag kör oljetillförseln via nu, blev mycket bättre än T korset och tråget måste du göra sådär annars får du inte tillbaka oljan på nått sätt. Det går inte att ha på ventilkåpan för att man måste ha turbon så högt ovanför motorn.
här är en bild på det. kopplingen är just ovanför oljefiltret.
Om du ska ha förgasare måste man trycktäta dem så de tål turbo trycket. lämna dem till en som kan trycktäta förgasaren. Jag vet iaf inte hur man gör.
om du vill fråga nått om turbo komvertering så är det bara att skicka ett PM så kanske jag kan hjälpa dej.