3574
Sök

Montera hybri dumpventil på s40

11 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Hej

Köpte en hybrid dump men det följde inte med några instruktioner med den så behöver lite hjälp.

Har kollat runt lite på forumet men hittar ingen bra beskrivning.
Ja jag vet att det är inte så bra att montera dump på en bil med lmm.

Iallafall så har min dump 3 ingånar.
1 liten längst uppe och två större, kan någon beskriva var man kopplar de.

Bilen är en s40 2.0t 99

Tack!

Svetsare
3 150 Inlägg
12 september 2009
3 saker -

1. Du har redan en dumpventil/avlastningsventil/BOV.

2. Den översta lilla anslutningen kallas vakumanslutning, på denna sätter du den slangen som satt på toppen av den originala dumpventilen. Sen ska denna slangen gå vidare till insuget alt. gå till ett T-kors som är kopplat till insuget genom nån slang, men det är irrelevant.

Den undre grova anslutningen sätter du på tryckröret där org. satt. (Förresten vad för turbo har du?)
Den grova anslutningen på sidan sätter du i den återcirkulerande slangen, som mynnar ut nånstans innan turbon.

3. Har du en Mitsu snurra så borde du sätta ett dumplock (beroende på hur mycket du laddar) där org. dumpventil sitter. Har du det så lär du även få dra om en ny slang för återcirkulationen för dumpventilen samt för anslutningen på tryckröret.
Senast redigerat av ZonaX (12 september 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

11 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Tack för svaret.

Har en 12t som laddar 1.3.

Behöver lite hjälp med att veta vilken rör är vilken.
Du har en fet längst uppe som är kopplad till motorn.

Du har en annan som går underifrån till turbon.

Och du har den som luftfiltret sitter på.
Vilken är vilken??

Svetsare
3 150 Inlägg
13 september 2009
Vet ej om jag missuppfattar detta, men som jag förstår det så är detta de olika insugsrören du menar?
Eller är det slangarna till dumpventilen?
Senast redigerat av ZonaX (13 september 2009)

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

11 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
A precis.

Så när du säger tryckröret, vilken menar du?? smile

om jag fattar rätt så är det så att när man läger dumplocket så har du en slang över som skall gå till den lila anslutningen på dumpen och så skall man t-korsa den vart??

Tack!

Svetsare
3 150 Inlägg
13 september 2009
Stasik skrev:
A precis.

Så när du säger tryckröret, vilken menar du?? smile

om jag fattar rätt så är det så att när man läger dumplocket så har du en slang över som skall gå till den lila anslutningen på dumpen och så skall man t-korsa den vart??

Tack!

Tryckröret menar jag med rören efter turbon, dvs. röret mellan turbo och ic, mellan ic och motor. Och på tryckröret mellan ic och motor ska dumpventilen placeras.

Den lilla slangen sätter du bara på toppen på den nya, då den redan använts till samma funktion behöver du inte göra nåt annat med den   smile

11 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
awsome.

Nu fattar jag. Tror jag kan fixa det nu.

Återkommer med resultat smile

Tack ZonaX

Svetsare
3 150 Inlägg
13 september 2009
Gör så   smile

11 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Ok nu är jag klar.

Försökte först koppla in slangen i tryckslangen själv men det gick inget vidare. När jag drog på så hör man bara POFF och bilen tappar all kraft. När jag undersökte visade de sig att den sprängdes bort smile

Letade två dagar efter ett T-rör och hittade till slut där man minst trode det skulle vara.... i biltema.

Så idag kopplade jag in allt och den funkar hur bra som helst fast nu kvittrar det från öppetfilter eller dumpen. Är det så det skall vara eller är det något fel?

Undrar även hur hårt man ska spänna dumpen ??

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
16 september 2009
allså! du har gasat å släpper på gasen så kommer kvittret???

om de gör de så är fjädern lite hårt spännd.
en del vill ju ha kvittret en del vill bara en fnys.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Svetsare
3 150 Inlägg
16 september 2009
Stasik skrev:
Ok nu är jag klar.

Försökte först koppla in slangen i tryckslangen själv men det gick inget vidare. När jag drog på så hör man bara POFF och bilen tappar all kraft. När jag undersökte visade de sig att den sprängdes bort smile

Letade två dagar efter ett T-rör och hittade till slut där man minst trode det skulle vara.... i biltema.

Så idag kopplade jag in allt och den funkar hur bra som helst fast nu kvittrar det från öppetfilter eller dumpen. Är det så det skall vara eller är det något fel?

Undrar även hur hårt man ska spänna dumpen ??

Sprängdes den bort?  yikes    Va i hela helvete  lol

Kvittrar så är det precis som ovanstående säger, den är för hårt spänd.  Och har du varit ute och kört med den elle?  Kan krävas lite belastning för att den ska öppna riktigt.

11 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
asså det kvittrar från luftfiltret. Förr så gick luften ut jämt men nu hackar den typ. Behöver inte ens gasa mycket, bara laddar tills turbotrycks mätaren visar 0 och sen släpper gasen så låter det så.

Fick med två fjädrar en större och en mindre, har just nu den mindre som är typ max utskruvad.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2009
Du har antingen monterat dumpen fel(ta en bra bild och visa) eller så är den fel injusterad (för hårt spännd)

den skall aldrig kvittra oavsett om du gasar lite eller mycket.  justera tills den inte kvittrar.

fick du dit dumplocket också?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

11 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Ja dumplocket är på plats.

Var ute och försökte ställa in den och det gick inte så bra.

När jag släppte på den så försvann kvittret men dumpen läckte ut luft så när man var ute o körde så dog bilen nästan pga för låg tom gång.

När jag spände den precis så att den inte läckte så kvittrar den...

ska försöke lägga upp video så kan ni se hur den e monterad och hur den låter.

11 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Har lagt upp en video nu på mina sidor.

Man hör den inte så bra men lyssna noga första gången jag gasar

Svetsare
3 150 Inlägg
17 september 2009
Såg din film.  Köpte du den på Ridetech?  Isåfall har jag samma fast inte testat den än.  Men plocka bort den och tryck på kolven underifrån, tror det va denna som liksom "torkat fast" i mitt ex i allafall. 

Skruva bort toppen och ut med fjäder och tryck försiktigt på kolven underifrån och se om den "hoppar loss". Ta inte ut kolven helt dock för den är tätad med O-ringar som kan vara irriterande att få in igen, bara se om den fastnat i bottenläget.
Senast redigerat av ZonaX (17 september 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2009
Stasik skrev:
Var ute och försökte ställa in den och det gick inte så bra.

När jag släppte på den så försvann kvittret men dumpen läckte ut luft så när man var ute o körde så dog bilen nästan pga för låg tom gång.

När jag spände den precis så att den inte läckte så kvittrar den...

Jag försökte varna dig genom att på x40nordic skriva:

Torpis skrev:
nu är jag lite "sån" igen men jag har en poäng som står i länken nedan...    man skall inte montera dumpventil om man inte ens vet vilken del som är vad och var den skall sitta. läs på och överväg noga om det är värt allt trubbel.

motivering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

du svarade:

Stasik skrev:
Jag har läst alla dessa inlägg och jag vet att det är inte bra men jag kör på det

så vad göra mer än att antingen godta motorstoppen eller godta kvittret

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

11 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Det du beskrev var vad som händer om man får för fet blandning men jag har inte problem med det. Om jag spänner dumpen bra så går bilen hur bra som helst och inga problem med tomgången.

Verkar vara nått skumt med själva dumpen.

Ska gå och kolla upp det som zonax skrev

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2009
Stasik skrev:
Det du beskrev var vad som händer om man får för fet blandning men jag har inte problem med det. Om jag spänner dumpen bra så går bilen hur bra som helst och inga problem med tomgången.

Verkar vara nått skumt med själva dumpen.

Ska gå och kolla upp det som zonax skrev

Det går i princip inte att designa en dumpventil som är slapp nog att funka på låga laddtryck samtidigt vara tät på tomgång. original dumpventil läcker på tomgång, men eftersom den sitter helt innesluten så spelar det ingen roll om det läcker.

Jag beskriver även motorstoppen i tråden med varningen om funktionen.

11 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Ok, det var inget fel på dumpen.

Jag satt tillbaka den saken där man har dumplock och har t kopplat slangen mellan dumpen och den och det verkar funka nu.

Det kvittrar inte och dumpen öppnas bara typ när man laddar max. Låter lite mindre men tomgången är som den ska.

Verkar som om jag har fixat det.
Tror jag har köpt en dålig dump helt enkelt. 400 spänn kostade allt ( Hybrid dumpen, dumplock och slang) så jag var bara tvungen att testa

Sök