4209
Sök

Skölja växellådan?

32 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Hej smile

Ska ge mig på ett oljebyte i växellådan till helgen... men tänkte att det kanske är lika bra att skölja ur den lite innan jag häller i den nya oljan.
Billigt alternativ är bensin tänker jag... vad tänker ni? big_smile

Tack

edit:
en gammal låda borde ju må bäst av lite tjockare olja... Har inskaffat 75W-90 (som det ska va enl instruktionsboken) ... Men kan man blanda upp den med något för att öka tjockleken lite? smile ...eller är det bara dumt?
Senast redigerat av Patrik_1975 (17 september 2009)

1 043 Inlägg
17 september 2009
Töm bara ut oljan och häll i det som det ska vara, om du gör den tjockare kan du få problem att växla.

32 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
okej, sant...

men att skölja ur den med något då? ...tänker på metallspån & gammal olja som fortfarande blir kvar... borde det inte vara bra att få ut så mycket som möjligt av gammalt bös? ...frågan är väl om bensin är ett bra alternativ?  (ifall det råkar bli några centiliter kvar i nåt hörne av lådan...)

Random Hero
4 047 Inlägg
17 september 2009
Patrik_1975 skrev:
okej, sant...

men att skölja ur den med något då? ...tänker på metallspån & gammal olja som fortfarande blir kvar... borde det inte vara bra att få ut så mycket som möjligt av gammalt bös? ...frågan är väl om bensin är ett bra alternativ?  (ifall det råkar bli några centiliter kvar i nåt hörne av lådan...)

diesel, lr så häller du i olja, kör runt kvaretet o växlar o har dej o sen tappar du ur den oljan o häller i ny

Dog food lid. Backwards

301 Inlägg
17 september 2009
skölj INTE!
du har garanterat endera en magnetisk plugg eller en magnet i lådan som tar hand om spån.. du vill inte att dom lossnar från den å börjar flyta runt igen..
om du vill skölja så byter du oljan sen kör du ett tag med den å sen byter du igen.
när du tömmer andra gången så gör det när lådan är varm så får du ut mycket mera än när den ä kall..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Sök