Brains skrev:
kolvas skrev:
Brains skrev:
Okey okey.
Tänkte mest på att man brukar ju säga max avsäkring på en 50mm² är 250 eller 300A
jo, så är det men man måste ta kabellängd i beaktning.
Jag skulle inte avsäkra en 5m lång 70kvmm med 1000A precis...
Även om du har rätt säkring så kan du elda upp kabeln om du har dålig kontakt.
Jojo men som jag har förstått det är max avsäkring utav en 50mm² antingen 250 eller 300A.
Oavsett kabellängden så får den inte vara högre.
Kabellängden spelar i allra högsta grad roll på hur stor säkring man kan ha, sen har du många andra parametrar med som man ska räkna på som t.ex spänningsfall och kortslutningsströmmar osv., har du bara 1 batteri som inte kan ge mer än 500 A så är det ganska meningslöst att säkra av något med mer än 500A eftersom du inte har kraft nog bakom för att säkringen ska lösa ut.
Sen har jag sett en del som drar i en 50kvmm kabel och avsäkrar med 200A och har ett slutsteg som bara kräver 50A, då kan man lika gärna ta en mindre säkring för att ha lite selektivitet, har man för stort hopp så hinner det bli mycket skador innan säkringen går.
Nu är det ju inga enorma längder i en bil men när vi räknar på ställverk osv. så tar vi hänsyn till värmekoefficienter och längder m.m för att komma fram till area på kablar/skenor och utgående kablage.
Man får räkna på fall till fall.
Finns garanterat några här som kan detta med dimesionering mycket bättre än jag men ifall man gör allt rätt så ska aldrig en säkring lösa ut och du ska aldrig få höga temperaturer på kablaget.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må