2669
Sök

Hjälp mig bestämma mig om att laga eller sälja/skrota. (saab 9000, a50)

75 Inlägg
21 september 2009
#21
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Glader9991 skrev:

Oj, det var snabba slutsater.
Men vet du vad det värsta är?
Att alla är fel.

Oj, det var en snabb slutsats.
Men vet du vad det värsta är?
Att den är fel.


wink

Volvo raggare.....

Blev han Volvo-raggare nu när han tyckte att maco skulle skrota en Saab för att det inte va ekonomiskt försvarbart om han inte gjorde det själv? Eller va det för att han idiotförklarade ditt inlägg sen?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

1 217 Inlägg
21 september 2009
#22
Herald skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:

Oj, det var en snabb slutsats.
Men vet du vad det värsta är?
Att den är fel.


wink

Volvo raggare.....

Blev han Volvo-raggare nu när han tyckte att maco skulle skrota en Saab för att det inte va ekonomiskt försvarbart om han inte gjorde det själv? Eller va det för att han idiotförklarade ditt inlägg sen?

Är 2000kr inte ekonomiskt försvarbart?  Ni räknar underligt må jag säga.


Konsult
1 247 Inlägg
21 september 2009
#23
Behåll bilen och reparera den, A50 börjar bli ovanliga!  Vettigt kan vara att ringa till ett fordonsgymnasie och höra med dem om vad det kan kosta.

/Kim


1 339 Inlägg
21 september 2009
#24
Ksj skrev:
Herald skrev:
Glader9991 skrev:

Volvo raggare.....

Blev han Volvo-raggare nu när han tyckte att maco skulle skrota en Saab för att det inte va ekonomiskt försvarbart om han inte gjorde det själv? Eller va det för att han idiotförklarade ditt inlägg sen?

Är 2000kr inte ekonomiskt försvarbart?  Ni räknar underligt må jag säga.

Här kostar en motor 5000 kr typ..

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 120&vc[0]=187107100&vcx1=4080&vcx2=2720&pc[0]=120101100

Dock en 2.0 såg jag nu men ändå, ligger däromkring.


956 Inlägg
21 september 2009
#25
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

1. Skrota den, varför? Finns ingen anledning.

2. Fixa annan motor, Ja det är det som är största.

3. Byta låda, Varför? Inget fel på dem gamla som TS beskrivit?

4. Nytt rostskydd på underredet, Varför? TS har inte beskrivit något om rost där.

5. "Säkert har rostat på massa andra ställen". Där visar han sin intelligenskvot direkt och vilken nivå han ligger på.

Slutsats: Drar själv slutsatser om saker han har noll kunskap om. Skepticism skriker inlägget.

Konsult
1 247 Inlägg
21 september 2009
#26
Volvo740an skrev:
Ksj skrev:
Herald skrev:

Blev han Volvo-raggare nu när han tyckte att maco skulle skrota en Saab för att det inte va ekonomiskt försvarbart om han inte gjorde det själv? Eller va det för att han idiotförklarade ditt inlägg sen?

Är 2000kr inte ekonomiskt försvarbart?  Ni räknar underligt må jag säga.

Här kostar en motor 5000 kr typ..

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 120&vc[0]=187107100&vcx1=4080&vcx2=2720&pc[0]=120101100

Dock en 2.0 såg jag nu men ändå, ligger däromkring.

Att lägga 5tkr på en A50 ÄR försvarbart.


1 217 Inlägg
21 september 2009
#27
Volvo740an skrev:
Ksj skrev:
Herald skrev:

Blev han Volvo-raggare nu när han tyckte att maco skulle skrota en Saab för att det inte va ekonomiskt försvarbart om han inte gjorde det själv? Eller va det för att han idiotförklarade ditt inlägg sen?

Är 2000kr inte ekonomiskt försvarbart?  Ni räknar underligt må jag säga.

Här kostar en motor 5000 kr typ..

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 120&vc[0]=187107100&vcx1=4080&vcx2=2720&pc[0]=120101100

Dock en 2.0 såg jag nu men ändå, ligger däromkring.

5 lapp är ingenting på en sådan bil.

Men jag bor i trollhättan, världens mest SAAB-täta stad så priserna är ganska låga på delar här.


Slav
1 454 Inlägg
21 september 2009
#28
hoppas du fixar den, de ska nog inte bli så blodigt durt, en bekant råkade ladda ihjäl några motorer och de e lätt att byta även för den inte så mekkunnige faktiskt. och billigt, 2.3t motorer har de ju faktiskt tillverkats några stycken och därmed finns de en uppsjö på skrotar och bakgårdar. keep it up. om nu någon volvo tomte skulle övertala dig att sälja av så e ja intresserad av en framskärm wink

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 339 Inlägg
21 september 2009
#29
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

1. Skrota den, varför? Finns ingen anledning.

2. Fixa annan motor, Ja det är det som är största.

3. Byta låda, Varför? Inget fel på dem gamla som TS beskrivit?

4. Nytt rostskydd på underredet, Varför? TS har inte beskrivit något om rost där.

5. "Säkert har rostat på massa andra ställen". Där visar han sin intelligenskvot direkt och vilken nivå han ligger på.

Slutsats: Drar själv slutsatser om saker han har noll kunskap om. Skepticism skriker inlägget.

haha du missförstår. Som en annan 9000-ägare också tyckte va att han lika gärna kunde dra på en annan låda när han ändå va igång, varför det skulle kunna vara bra finns det trådar om redan.

Behöver knappast vara en raketforskare för att förstå att rostskyddet har tagit skada.

Jag skrev INTE massa andra ställen. Jag skrev "det säkert har rostat också på en massa ställen" där branden har slagit till som hårdast då alltså. Jag ser framför mig brinnande olja under bilen som håller en väldigt hög temperatur. Men TS får kolla under kanske det inte är så farligt men e man rädd om bilen så hade iaf jag lagt på nytt skydd.

Tycker du håller en väldigt låg nivå för övrigt...



Ksj skrev:
Volvo740an skrev:
Ksj skrev:

Är 2000kr inte ekonomiskt försvarbart?  Ni räknar underligt må jag säga.

Här kostar en motor 5000 kr typ..

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 120&vc[0]=187107100&vcx1=4080&vcx2=2720&pc[0]=120101100

Dock en 2.0 såg jag nu men ändå, ligger däromkring.

5 lapp är ingenting på en sådan bil.

Men jag bor i trollhättan, världens mest SAAB-täta stad så priserna är ganska låga på delar här.

Om du säger det så wink , aa de e nog sant, han kanske borde försöka få en skrot hos dig att skicka den till han blir nog billigare kanske roll
Senast redigerat av Volvo740an (21 september 2009)


47 Inlägg
21 september 2009
#30
Här har du ett gäng motorer: http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod … ilkod=4080
Har ju själv både volvo och saab men jag hade nog gjort ett motorbyte, 9000 är ju rätt enkla bilar i grunden så testa själv om du har möjlighet. Om du fixar det själv så är det klart värt det på en A50.smile


1 217 Inlägg
21 september 2009
#31
Volvo740an skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

1. Skrota den, varför? Finns ingen anledning.

2. Fixa annan motor, Ja det är det som är största.

3. Byta låda, Varför? Inget fel på dem gamla som TS beskrivit?

4. Nytt rostskydd på underredet, Varför? TS har inte beskrivit något om rost där.

5. "Säkert har rostat på massa andra ställen". Där visar han sin intelligenskvot direkt och vilken nivå han ligger på.

Slutsats: Drar själv slutsatser om saker han har noll kunskap om. Skepticism skriker inlägget.

haha du missförstår. Som en annan 9000-ägare också tyckte va att han lika gärna kunde dra på en annan låda när han ändå va igång, varför det skulle kunna vara bra finns det trådar om redan.

Behöver knappast vara en raketforskare för att förstå att rostskyddet har tagit skada.

Jag skrev INTE massa andra ställen. Jag skrev "det säkert har rostat också på en massa ställen" där branden har slagit till som hårdast då alltså. Jag ser framför mig brinnande olja under bilen som håller en väldigt hög temperatur. Men TS får kolla under kanske det inte är så farligt men e man rädd om bilen så hade iaf jag lagt på nytt skydd.

Tycker du håller en väldigt låg nivå för övrigt...



Ksj skrev:
Volvo740an skrev:

Här kostar en motor 5000 kr typ..

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 120&vc[0]=187107100&vcx1=4080&vcx2=2720&pc[0]=120101100

Dock en 2.0 såg jag nu men ändå, ligger däromkring.

5 lapp är ingenting på en sådan bil.

Men jag bor i trollhättan, världens mest SAAB-täta stad så priserna är ganska låga på delar här.

Om du säger det så wink , aa de e nog sant, han kanske borde försöka få en skrot hos dig att skicka den till han blir nog billigare kanske roll

Ja, är killen bara seriös så kan han ärligen få ett nummer till ägaren av skroten jag handlar på så kan dom göra upp pris.


Saabifierad
2 031 Inlägg
22 september 2009
#32
Laga eller sälj, aldrig skrota (om bilen nu inte brunnit upp helt eller om någon plockat bort alla delar av värde) wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 207 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#33
Ksj skrev:
Volvo740an skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

1. Skrota den, varför? Finns ingen anledning.

2. Fixa annan motor, Ja det är det som är största.

3. Byta låda, Varför? Inget fel på dem gamla som TS beskrivit?

4. Nytt rostskydd på underredet, Varför? TS har inte beskrivit något om rost där.

5. "Säkert har rostat på massa andra ställen". Där visar han sin intelligenskvot direkt och vilken nivå han ligger på.

Slutsats: Drar själv slutsatser om saker han har noll kunskap om. Skepticism skriker inlägget.

haha du missförstår. Som en annan 9000-ägare också tyckte va att han lika gärna kunde dra på en annan låda när han ändå va igång, varför det skulle kunna vara bra finns det trådar om redan.

Behöver knappast vara en raketforskare för att förstå att rostskyddet har tagit skada.

Jag skrev INTE massa andra ställen. Jag skrev "det säkert har rostat också på en massa ställen" där branden har slagit till som hårdast då alltså. Jag ser framför mig brinnande olja under bilen som håller en väldigt hög temperatur. Men TS får kolla under kanske det inte är så farligt men e man rädd om bilen så hade iaf jag lagt på nytt skydd.

Tycker du håller en väldigt låg nivå för övrigt...



Ksj skrev:

5 lapp är ingenting på en sådan bil.

Men jag bor i trollhättan, världens mest SAAB-täta stad så priserna är ganska låga på delar här.

Om du säger det så wink , aa de e nog sant, han kanske borde försöka få en skrot hos dig att skicka den till han blir nog billigare kanske roll

Ja, är killen bara seriös så kan han ärligen få ett nummer till ägaren av skroten jag handlar på så kan dom göra upp pris.

Det skulle jag vara tacksam för. Det är dock inte aktuellt ännu. Har inte hunnit tänka över det hela riktigt ännu. De flesta motorer som finns på laga.se är 2,0t eller 2,3i. Jag får fortsätta letandet för att få en prisuppfattning.

847 Inlägg
22 september 2009
#34
Klart du ska laga bilen

12 086 Inlägg
22 september 2009
#35
Jag är delad..

Samtidigt som en A50 inte är särskilt mkt värd längre. Farsan köpte sin för 65k 2005, idag får du inte mer än 35k. Dels så är det inte särskilt dyrt att laga dom.

Känns alltid tråkigt att skrota en fin bil, laga den du.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2009
#36
Slash skrev:
Laga eller sälj, aldrig skrota (om bilen nu inte brunnit upp helt eller om någon plockat bort alla delar av värde) wink

Ligger faktiskt en hel del i det smile
Om den nu är såpass speciell och såpass värdefull som beskrivits här tycker jag du skall laga den!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök