2837
Sök

740 b230f vägrar starta

147 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#41
dbjanoz skrev:
kiiiimpa skrev:
tändmodulen heter den, och den styr bränslet och tändningen. Testa byt den smile

Tändmodulen fungerar som ett elektronisk relä och tar hand om att styra ut signalen som den får från styrenheten till tändspolen. Den får signal i sin tur från vevaxelgivaren och kamaxelgivaren. Jag råkade ut för det felet på min VR6a förra veckan.

Tändmodulen styr inte på något sätt bränslet eller bränsle spridarna. Spridarnas öppning och öppningstid styrs av informationen den får från samtliga givare och sensorer i systemet. Men bil går att starta utan information av t ex LMM och temp givare.

Anledningen till att det kan bli problem när spänningen är under 14Volt i systemet är att styrenheten helt enkelt gör felaktiga beräkningar vid för låga eller för höga spänningar. Där av kan man få för hög CO enbart pga att laddningen inte fungerar som den ska.

jahaja tändmodulen vet jag var den sitter, då är jag med igen big_smile. Okej enligt den beskrivningen om vad tändmodulen gör så skulle jag kunna ha en liten hypotes om vad som är fel. Glapp i tändmodulen kanske? eftersom utan någonsomhelst gnista skulle väl inte bilen smälla och ha sig lite då och då när man försöker starta?

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

106 Inlägg
26 september 2009
#42
men som jag försöker säga. ime att du har 2.2 systemet så det ända som styr tändningen och insprutet ä hallgivaren. sedan så sitter det andra givare som känner om det är varmt osv. men ime att den inte får gnista och så. så kolla vid batteriet så att inte säkringen som sitter där är dålig/ingen kontakt.  sitter vid hel/halv ljus relät. vit hållare om det inte är bytt sedan innan. för om det inte funkar så funkar inte tändningen heller. allt hänger ihop på något knäppt sätt. önskade att 2.4 kom mycket tidigare. men men smile... lycka till åter igen. https://www1.garaget.org/gallery/archive/102532/large/573581_guapts.jpg


147 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#43
Sebbew__ skrev:
men som jag försöker säga. ime att du har 2.2 systemet så det ända som styr tändningen och insprutet ä hallgivaren. sedan så sitter det andra givare som känner om det är varmt osv. men ime att den inte får gnista och så. så kolla vid batteriet så att inte säkringen som sitter där är dålig/ingen kontakt.  sitter vid hel/halv ljus relät. vit hållare om det inte är bytt sedan innan. för om det inte funkar så funkar inte tändningen heller. allt hänger ihop på något knäppt sätt. önskade att 2.4 kom mycket tidigare. men men smile... lycka till åter igen. http://www1.garaget.org/gallery/archive … guapts.jpg

Okej ska kolla detta. Fast bilen hade gnista när vi kollade tongue

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!


Sök