25 september 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
kiiiimpa skrev:
tändmodulen heter den, och den styr bränslet och tändningen. Testa byt den
Tändmodulen fungerar som ett elektronisk relä och tar hand om att styra ut signalen som den får från styrenheten till tändspolen. Den får signal i sin tur från vevaxelgivaren och kamaxelgivaren. Jag råkade ut för det felet på min VR6a förra veckan.
Tändmodulen styr inte på något sätt bränslet eller bränsle spridarna. Spridarnas öppning och öppningstid styrs av informationen den får från samtliga givare och sensorer i systemet. Men bil går att starta utan information av t ex LMM och temp givare.
Anledningen till att det kan bli problem när spänningen är under 14Volt i systemet är att styrenheten helt enkelt gör felaktiga beräkningar vid för låga eller för höga spänningar. Där av kan man få för hög CO enbart pga att laddningen inte fungerar som den ska.
jahaja tändmodulen vet jag var den sitter, då är jag med igen
. Okej enligt den beskrivningen om vad tändmodulen gör så skulle jag kunna ha en liten hypotes om vad som är fel. Glapp i tändmodulen kanske? eftersom utan någonsomhelst gnista skulle väl inte bilen smälla och ha sig lite då och då när man försöker starta?
Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!