3639
Sök

Kylarvätskan försvann

17 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#1
Körde ca 50km och tempmätaren visade mellan kallt och mitten där den ska vara, när jag kom in till stan gick temp mätaren till mitten. Men tempnålen svajjade mellan mitten och kallt nu senaste kärningen,  tills idag har den alltid legat stabilt i mitten.

Jag kollade sedan kylvätskan det pyste och blubblade lite och såg att nästan all kylvätska försvunnit. Innan jag startade låg nivån där den skulle.

Vad kan hända eller ha hänt för att nästan all kylvätska försvunnit jag ser inget läckage under bilen eller i motorutrymmet  ?

Hjälp uppskattas mycket ...
Senast redigerat av Arv (26 september 2009)

562 Inlägg
26 september 2009
#2
Kolla oljenivån, kanske har vätska försvunnit i ett inre läckage och blandat sig med oljan.

9-5 Aero Sedan -05

17 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#3
tack för svar.

Oljenivån har ej ändrats och oljan ser fortfarande helt ok ut.
Nu i efterhand ser jag att det inte försvunnit så mycket kylvätska men nivån är för låg och lägre än innan.

Termostaten däremot verkar krångla då motorn inte får gå upp i arbetstemp(nålen är mellan kallt och i mitten ) vid motorvägskörning men värms(nålen går o ställer sig i mitten ) vid tomgång men jag fick ändå inte gång någon värme i kupen...

Tips på vad man kan kolla någon ?
Senast redigerat av Arv (26 september 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 september 2009
#4
Ryker bilen vitt? (även när den är varmkörd, inte bara stått på tomgång)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

562 Inlägg
26 september 2009
#5
Om den som föregående talare nämnt ryker vitt (varmkörd inte bara stått på tomgång), så är det trasig topplockspackning och vattnet försvinner in i cylindrarna och ut i avgassystemet varpå bilen ryker vitt.

9-5 Aero Sedan -05

17 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#6
Efter att ha märkt att vätskan var låg och bilen kall värmde jag upp motorn då gick kylarnivåmätaren i taket men temp mätaren visade inte på ngt problem.
När sedan motorn kylts visar den på nästan tom igen.

Är det helt galet att köra bilen iaf , i värsta fall fylla på med vatten tills verkstaden öppnar på måndag  ?

bilen är nyligen köpt är detta något som ska gå på garantin ?
Senast redigerat av Arv (26 september 2009)

1 043 Inlägg
26 september 2009
#7
Kanvara termostaten som behövs bytas, om bilen är ny är det naturligtvis ett garantifel.
Är den beg så är det olika, står på köpkontraktet.


Sök