3924
Sök

Tips på bra däck till lagom bra pris

125 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Tjena! Tänkte införskaffa mig 2 nya framdäck för dom har börjat bli lite sletna plus att ena däcket fått en skada.

Jag är visserligen inte ute efter några "superracing-däck" för flera tusen kronor styck utan något i prisklassen 1500-2000 kr/st

Jag har nu dimensionerna 235/35/19 med hastighetsindex Y men det är ju knappast nödvändigt då jag aldrig fått upp bilen i de hiskeliga hastigheterna.

Men jag vill hur som helst veta vilket märke och modell jag bör satsa på i den prisklassen? Vilka ger mest värde för de pengarna?

MVH / Daniel

1 639 Inlägg
27 september 2009
Toyo Proxes F1 kan jag rekomendera eftersom jag har dem själv...
Greppet är min sagt GRYMT, och ljudnivån är låg i förhållande till den låga profil jag har.
Hur länge de håller vet jag inte eftersom jag bara kör 600 mil med dem, men jag skiter å andra sida i hur länge de håller, är ute efter grepp ! Dessutom är mönstret snyggt !
Vet inte vad de kostar i 19" men under 2k bör de väll gå att hitta.

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

125 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Bör kanske också nämna att jag under de senaste året kört med KUHMO. Vet faktiskt inte hur dom förhåller sig konkurrensmässigt i förhållande till dom andra, men jag har vart tämligen nöjd med dom däcken, kanske främst för att jag inte har speciellt mycket annat att jämföra med.

huh?
10 427 Inlägg
27 september 2009
Stoxoz skrev:
Jag har nu dimensionerna 235/35/19 med hastighetsindex Y men det är ju knappast nödvändigt då jag aldrig fått upp bilen i de hiskeliga hastigheterna.

Tänkvärt är att däcket har hårdare däcksidor desto högre hastighetsindex.
Bilen kan nog upplevas sportigare med Y-däck än med exempelvis V-däck.
Så inte bara hastigheten som spelar in, utan även hur "sportiga" man vill att däcken ska vara.

Tror det blir kärvt att få tag i några premiumdäck om du inte vill lägga mer än 2000kr/däcken.
Däckonline har Nokian Z G2, Dunlop SP Sport Maxx & Goodyear Eagle F1 Assymetric för ganska
precis 2000kr/st. Borde ju funka.

Dom billigaste däcken kostar runt 900-1000kr/st.

Falken 452 ligger runt 1500kr/däcket, hyfsade omdömen här http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife … index.html

125 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Jag hittade ett par Kuhmo som enligt modellbeteckningen låter nästan exakt som dom jag har nu:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Men i detta fall, vad betyder BSW i slutet av beteckningen?

1 231 Inlägg
27 september 2009
kan bara säga Falken Fk-452 , har använt dom många gånger på mina förra bilar också , och dom funkar klockrent till det priset.
sjukt många som använder dom i USA också för övrigt.

125 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Tror jag hittat vad jag är ute efter. Tog och jämförde 3-4 olika märken i samma prisklass och dessa slog dom andra i alla kategorier!

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Så det får bli 2 av den sorten!

Nån som btw vet hur mycket det kostar att montera/demontera däck på fälg på en vanlig däckverkstad?

1 639 Inlägg
28 september 2009
Kollade på DOL och Toyo Proxes var visst dyrare än vad jag trodde gick på 2,5 i 19"
Slår allt annat gör dem i alla fall... smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

huh?
10 427 Inlägg
28 september 2009
Stoxoz skrev:
Nån som btw vet hur mycket det kostar att montera/demontera däck på fälg på en vanlig däckverkstad?

Montering/balansering kan kosta allt från 100kr - 200-300kr/hjul.

Finns en tjänst på Däckonlines hemsida där du kan söka efter verkstäder som gör jobbet åt dem.
Priserna brukar skilja rätt mycket. Själv brukar jag betala 125kr/hjul inklusive moms har jag för mig.

Sök