3715
Sök

Vatten i oljan

17 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
Vad betyder det och hur allvarligt är det om oljenivån stiger men fortfarande ser ganska ren ut ?

Kylvätskan sjunker men inte kraftigt, motorn blir inte varm som den ska.

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
#2
Ett väldigt tamt inlägg!   Mer info!


1 915 Inlägg
29 september 2009
#3
Om oljenivån stiger och kylvätskenivån sjunker så låter det ju som att vattnet går in i oljan, men då borde oljan ändra färg.
Jag skulle inte köra en meter till med bilen, gör ett komptest.
Bubblar det eller finns det avgaser i expansionskärlet ?
En verkstad kan mäta om det finns avgaser i vattnet.

Blir nog att byta topplockspackning för dig!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

17 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#4
Peran skrev:
Ett väldigt tamt inlägg!   Mer info!
Vilken info behöver du ? jag fyller gärna på men vet inte riktigt vad mer du behöver.

Larsson,
Om bilen varit varm bubblar det när jag öppnar vatten locket men det luktar inte avgaser även om det kommer viss rök ibland.

Jag är också rädd för topplockspacning är det dyra grejer och hur ser man det på enklast sätt ?

Alternativt jag hört är byta tempgivaren, men trasig tempgivare ökar väl inte på mängden olja i motorn ?

VAd händer om man kör med en bil där motorn 'läcker in vatten' ?
Motor tempen blir aldrig för varm tvärtom den håller sig för kall enligt tempmätaren.

Uppskattar alla svar f.ö vill lära mig så mycket jag hinner!
Senast redigerat av Arv (29 september 2009)

1 915 Inlägg
29 september 2009
#5
Allt pekar på packningen tycker jag.
Dyra grejer ? ja, beror på vad det är för bil o motor du har ? den infon har vi inte fått tongue
Sen beror det på om du kan skruva själv eller om du måste lämna in till verkstad ?
Sen tillkommer det alltid lite mer saker än bara packning om du byter, tex nya topplocksbult, ev kamrem, olje o filter, glykol osv..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

17 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#6
larsson.m skrev:
Allt pekar på packningen tycker jag.
Dyra grejer ? ja, beror på vad det är för bil o motor du har ? den infon har vi inte fått tongue
Sen beror det på om du kan skruva själv eller om du måste lämna in till verkstad ?
Sen tillkommer det alltid lite mer saker än bara packning om du byter, tex nya topplocksbult, ev kamrem, olje o filter, glykol osv..
BMW 525 kan skruva lite men blir nog verkstad.
Bilen är nyligen (inom 3 mån )köpt hos bilhandlare , går på garanti ?

Färgen på motoroljan tyvker jag är samma möjligen något ljusare men bilen går som den ska men jag har inte kört så många km sen jag upptäckte 'problemet'.

Det kan vara luft i systemet men jag fattar inte hur oljenivån kan stig iaf.
Senast redigerat av Arv (29 september 2009)

5 198 Inlägg
29 september 2009
#7
Reklamera hos bilhandlaren och hänvisa till konsumentköplagen.

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
#8
Arv skrev:
Peran skrev:
Ett väldigt tamt inlägg!   Mer info!
Vilken info behöver du ? jag fyller gärna på men vet inte riktigt vad mer du behöver.

Larsson,
Om bilen varit varm bubblar det när jag öppnar vatten locket men det luktar inte avgaser även om det kommer viss rök ibland.

Jag är också rädd för topplockspacning är det dyra grejer och hur ser man det på enklast sätt ?

Alternativt jag hört är byta tempgivaren, men trasig tempgivare ökar väl inte på mängden olja i motorn ?

VAd händer om man kör med en bil där motorn 'läcker in vatten' ?
Motor tempen blir aldrig för varm tvärtom den håller sig för kall enligt tempmätaren.

Uppskattar alla svar f.ö vill lära mig så mycket jag hinner!
Kanske vad det är för bil till o börja med?  Har man tex en saab med plåtpackning så kan dom behövas efterspännas, kedjan gör så topplocksbularna kan vibrera loss mm!


Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
#9
gamlingen skrev:
Reklamera hos bilhandlaren och hänvisa till konsumentköplagen.
Jepp!


17 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#10
Tack för era råd.

Vad specifikt i konsumentköplagen ska jag peka på?
Fan bilen är så fin jag vill helst inte reklamera den...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 september 2009
#11
Hmmm oljenivån ökar å vattnet minskar utan att oljan blir grå...

Detta låter konstigt motorolja behöver inte få i sig så mkt vaten innan den blir grå. Går bilen upp i temp? altså över det den skall gå å BMW 525 vilken årsmodell ?? Dom gamla 12v motorerna e ju kända för å ha almänt kassa packningar å kan väll sprick ai toppen med

Kan ju faktiskt vara en oljekylare som läcker inn vatten i oljan med om du nu har en vattenkyld sådan

Fast oljan borde bli grå

Hur mkt har oljenivån ökat?
Senast redigerat av JaggaChafen (29 september 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

17 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#12
JaggaChafen skrev:
Hmmm oljenivån ökar å vattnet minskar utan att oljan blir grå...

Detta låter konstigt motorolja behöver inte få i sig så mkt vaten innan den blir grå. Går bilen upp i temp? altså över det den skall gå å BMW 525 vilken årsmodell ?? Dom gamla 12v motorerna e ju kända för å ha almänt kassa packningar å kan väll sprick ai toppen med

Kan ju faktiskt vara en oljekylare som läcker inn vatten i oljan med om du nu har en vattenkyld sådan

Fast oljan borde bli grå

Hur mkt har oljenivån ökat?
Året är 01 och problemet är att den ej går upp i temp motorn är kall när den borde vara varm på motorväg.

Det enda det är fel på är nog mitt nojjande och termostaten. Efter att ha dubbel kollat i flera dagar så ser jag nu att olje färgen och nivån är helt ok. Vatten nivån är låg men det har den varit från start,m jag tror mer på luftficka än läcka.

Det är bara termostaten och mitt nojjande som krånglar.

Tack för svaren har iaf lärt mig mycket.
Senast redigerat av Arv (29 september 2009)

1 915 Inlägg
29 september 2009
#13
hmmm....
Byt termostat.
Fyll på och lufta kylsystemet  bmw kan vara lite jobbigt att få ur all lyft.
Så är det fixat sen.
Om nu oljan och vattnet var okej.

Åk till din bilhandlare och säg till dom att byta din termostat om du fick någon garanti på den. (Bör du ha fått)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
#14
Glöm inte o lufta systemet om du bytar termostaten! Mkt viktigt, inget självluftande system i bmw vad jag vet!



Sök