3548
Sök

Fylla AC..gör-det-själv kit..?

12 Inlägg
16 juni 2009
#81
DusanMandick skrev:
ja vi hade en minivan inne me ac i bak, o en praktikant skruva av en slang med tryck i, inte kul kan ja säga tongue drog sönder gängor o gjorde en reva i underedet, så om man inte vet va man gö så är de farligt, o de e itne godkänt o pilla me de själv!

Låter som en bra anledning att inte lämna in bilen. Inte nog med att det bara SKALL kosta tiotusen varje gång, dyrare om det varit gasol i, ni låter praktikanter som inte vet vad de gör skruva med anläggningarna.

12 Inlägg
16 juni 2009
#82
JapMax skrev:
Jag beställde nyligen ett kit från England med gas, läcktätare och esterolja + slang med tryckklocka.
Tänkte fylla Bmwn till sommaren, hoppas verkligen inte tullen tar min gas sad
betala en tusing för kalaset.

På autopower finns det massor nyttig info om att fylla AC.

Köpte också ett från England, 2x400 gr R134a, läcktätare och slang med tryckklocka. Pris 40 pund plus 15 i frakt. Blev 700 svenska kronor, det kom på en vecka och inget tjafs med tullen.

Nu har jag polarstorm i min bil!

Har aldrig hört talas om någon som fått det beslagtaget av tullen, men med tanke på "proffsens" priser kan det få hända bra många gånger innan det blir en förlustaffär att köpa från England... wink
Senast redigerat av Snubb (16 juni 2009)

12 Inlägg
16 juni 2009
#83
Bullet--- skrev:
engolf skrev:
Bullet--- skrev:
som sagt, att fylla på köldmedium i ac eller kyl aggregat får endast enligt lag göras av auktoriserad verkstad eller privetperson med certifikat.

Nope, lagen gäller ENDAST firmor, primatpersoner därimot kan pilla med det så mycket som önskas.

så länge du inte använder köldmedium tex:R404a,R134a, R407d,R500 mm.mm. det är pga att köldmedium är så hälso/naturskadligt.

Om man köper kylspray på Biltema och sprutar den rakt ut i luften är det tydligen ingen fara med varken hälsa eller miljö, för det är så den är tänkt att användas. Men fyller man bilens AC med den är det plötsligt jättefarligt och det är därför det skall kosta flera tusen att lämna in jobbet?

Har du varit på en AC-firma nån gång? Det är inga raketforskare som står där i overaller i en steril miljö om man säger så...

1 050 Inlägg
16 juni 2009
#84
Snubb skrev:
Bullet--- skrev:
engolf skrev:

Nope, lagen gäller ENDAST firmor, primatpersoner därimot kan pilla med det så mycket som önskas.

så länge du inte använder köldmedium tex:R404a,R134a, R407d,R500 mm.mm. det är pga att köldmedium är så hälso/naturskadligt.

Om man köper kylspray på Biltema och sprutar den rakt ut i luften är det tydligen ingen fara med varken hälsa eller miljö, för det är så den är tänkt att användas. Men fyller man bilens AC med den är det plötsligt jättefarligt och det är därför det skall kosta flera tusen att lämna in jobbet?

Har du varit på en AC-firma nån gång? Det är inga "raketforskare" som står där i overaller i en steril miljö om man säger så...

Hehe...närå, det stämmer bra det, det är inga s.k raketforskare. Vi har en granne på gården som nyss fått provanställning hos Kylarespecialisten. Han är så urbota trög att ej själv kan stava till ordet DUM big_smile (inte ens med hjälp) när han byter fyra tändstift, så tar det 1½ vecka för honom. Och då måste han fråga hur man gör minst 25 gånger. Han skröt härom dagen om hur han själv får jobba med dyra bilar i 600.000 kr klassen? Undrar just om ägarna till dessa dyrgripar vet om vem som jobbar med deras bilar. (hemska tanke) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

12 Inlägg
16 juni 2009
#85
E-30 skrev:
Hehe...närå, det stämmer bra det, det är inga s.k raketforskare. Vi har en granne på gården som nyss fått provanställning hos Kylarespecialisten. Han är så urbota trög att ej själv kan stava till ordet DUM big_smile (inte ens med hjälp) när han byter fyra tändstift, så tar det 1½ vecka för honom. Och då måste han fråga hur man gör minst 25 gånger. Han skröt härom dagen om hur han själv får jobba med dyra bilar i 600.000 kr klassen? Undrar just om ägarna till dessa dyrgripar vet om vem som jobbar med deras bilar. (hemska tanke) big_smile

Jag föredrar personligen mindre verkstäder, där man kan prata med den killen som skall göra jobbet. Är han av den typen som du beskriver får han INTE skruva på min Toyota. (Nu svär jag lite i kyrkan, detta är ju ett forum för motorentusiaster, inte Toyotaägare. wink )

Man kan ju undra om det är därför märkesverkstäderna har kundmottagare.

741 Inlägg
22 juni 2009
#86
Bullet--- skrev:
nää, självklart inte men går man efter boken ska allt sådant arbete som tex tömning påfyllning läcksöning utföras i en avskild och någorlunda steril miljö, men som sagt, hur många gör det egentligen.

Det skulle vara roligt och få veta varifrån du fått det smile för det står då inte i svensk kylnorm..

Och jag kan inte förstå hur det skulle fungera heller.. Hur ska man kunna vara på en avskild plats när man jobbar med bara som ex en bergvärmepump eller varför inte en skogsmaskin?, och sen vad skulle det vara avskilt ifrån? människor? och vad menar du med steril miljö? sterila miljöer som ex sjukhus? kan inte förstå hur det skulle kunna vara möjligt och varför?, en steril miljö, fri från bakterier och smuts eller vad menar du? och tidigare skrev du att bla köldmedium är hälsofarligt? på vilket sätt menar du då? det enda sättet det kan vara "farligt" på är om man lyckas släppa ut flera 100 kg, då tränger köldmediet bort syret eller om du är trycker fram fingret iofs men det står inget om det i kylnormen..

134a innehåller inte klor så det påverkar inte ozonlagret, däremot bidrar det till växthuseffekten ganska friskt, därav förbudet som kommer komma är bara en tidsfråga..

Notera att jag inte försöker vara spydig men jag förstår inte hur du tänker wink
Senast redigerat av Joo (22 juni 2009)

139 Inlägg
27 juni 2009
#87
Fyllde på AC:n i min bil i onsdags.
Kyler rätt bra nu så nu e de skönt o åka bil.
Dock vart det en dyr historia.
En lagning som gick åt skogen första gången så gasen läckte ut

Köpte nya rör som går från kompressorn

Köpte en begagnad kondensor från tyskland som läckte men hade garanti på den men hann ej utnyttja den.

Köpte en ny kondensor som hade lite för stor koppling vid utgångsröret.

Köpte en speciell gas med r134a och nått ämne och nån blandning som påstods ta bort fukt i systemet(så byte av torkfiltret behövdes ej) och en dyr läcktätning ifall det behövdes. Fick även tulla på grejerna.

Fyllde i en flaska med spårvätska och pang sa det så hade jag blåst tätningen vid utgångsröret vid kopplingen på kondensorn då hålet var för stort så röret glappade, dumma jävla skit som inte passar som det ska tänkte jag.
Men jag fixade det i allafall så nu gör röret in rakt i kopplingen och den sitter stumt.
Fyllde i ca 550-600 gram r134a och nu kyler det bra och jag kollar vilotrycket varje gång innan jag kör för att försäkra mig att det inte läcker och hittills så ser det tätt ut.

Och jag har ej vakumsugit systemet och jag har inte haft några problem med att systemet fryser igen och det blir riktigt kallt i bilen när ventilationen gått ett tag på högsta kyla o effekt.

Någon som vet vad det ska vara för vilotryck och arbetstryck vid olika temperaturer?

För när jag kollade den där gör det själv guiden så ska arbetstrycket ligga på 1,5-2 bar men på min manometer visar den ca 2,5 bar när man kört ac:n en liten stund och pilen ligger inom det blåa fältet då vilket visar att det är rätt.
Sen så låg vilotrycket på 6,41 bar vid ca 26 grader igår, e det okej?


3 235 Inlägg
27 juni 2009
#88
Inte bara miljöskadligt, utan också är extremt farligt att andas in: efter att ha andats in R143a i en koncentration av 0.4 volymprocent får man hjärtstillastånd efter 4.5 minuter...Och 0.4 är inte mycket,speciellt i dåligt ventilerad omgivning.


498 Inlägg
28 juni 2009
#89
Beställde ett top up kit med r12 till min gamla s4:a för 322kr+ 322kr för frakt från ebay i usa.
Med tanke på att det följde med manometer, olja och läcktätning så var det riktigt billigt.
Lär dock åka på lite tull och moms(om det släpps igenom?) men det kan inte bli mycket på 322kr.

Frakten skulle ta 6-10 dagar, får väl se om det stämmer, lär ta ett tag i vilket fall.


741 Inlägg
28 juni 2009
#90
Bullet--- skrev:
mmm, steril  o steril, inte bakteriefritt, men dammpartikel och smutsfritt. lite dumt att få in i systemet

Varför ska det vara dammpartikel fritt? och smutsfritt, det är ganska logiskt att man inte ska trycka i smuts i ledningarna..

Det står fortfarande inget om det du skrev om i svensk kylnorm!

498 Inlägg
29 juni 2009
#91
enpatte skrev:
Beställde ett top up kit med r12 till min gamla s4:a för 322kr+ 322kr för frakt från ebay i usa.
Med tanke på att det följde med manometer, olja och läcktätning så var det riktigt billigt.
Lär dock åka på lite tull och moms(om det släpps igenom?) men det kan inte bli mycket på 322kr.

Frakten skulle ta 6-10 dagar, får väl se om det stämmer, lär ta ett tag i vilket fall.

Om man söker på kollinr, så anlände mitt paket i Sverige idag samt att det senare gick genom tullen utan problem!


139 Inlägg
25 augusti 2009
#92
Jag är i behov av att fylla på ac:n i min nya calibra då det inte finns tillräckligt med gas.

Det finns lite gas kvar i systemet men endast 10 psi.

Kan det vara en läcka i kondensorn eller i någon av tätningarna?

För om det är ett hål genom metallen t.ex i kondensorn borde väl all gas försvunnit ganska fort?

Så jag tänkte om det är nödvändigt och göra en top up fyllning med biltema kylspray?

Har fyllt på med kylspray förrut i min gamla calibra och jag kan säga att det kylde bättre än innan den gamla gasen läckte ut.
Senast redigerat av Elitemaster (25 augusti 2009)


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2009
#93
engolf skrev:
Inte bara miljöskadligt, utan också är extremt farligt att andas in: efter att ha andats in R143a i en koncentration av 0.4 volymprocent får man hjärtstillastånd efter 4.5 minuter...Och 0.4 är inte mycket,speciellt i dåligt ventilerad omgivning.

tur att vi inte använder R143a då smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 augusti 2009
#94
1100 tog vi för tappning fyllning på jobbet under en period strax innan sommaren å jag jobbar på Bilia i Norge mao vi som skall va dyrast av typ alla hade aldrig köpt ett gör det själv kit för å spara 300-400 spänn.

Tror det kostar 1700 nu men det e ju inte fyllningarna som e speciellt dyra det e ju når nått e pajj då e detta fortfarande på Bilia å i Norge.

Finns inga lagkrav på certifieringar på AC längre försvann iår

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

741 Inlägg
30 augusti 2009
#95
JaggaChafen skrev:
Finns inga lagkrav på certifieringar på AC längre försvann iår

Isåfall pratar du om norge antar jag? för här har det blivit hårdare, 2011 ska alla som jobbar med kyla eller är inne i kylkretsen och petar ha personlig certifiering, dom som jobbar med det nu kan få tillfälliga certifikat fram till 2011, dom som är nya och börjat jobba med kyla nu har fram till 2011 på sig att klara certifieringen..

1 688 Inlägg
30 augusti 2009
#96
JaggaChafen skrev:
1100 tog vi för tappning fyllning på jobbet under en period strax innan sommaren å jag jobbar på Bilia i Norge mao vi som skall va dyrast av typ alla hade aldrig köpt ett gör det själv kit för å spara 300-400 spänn.

Tror det kostar 1700 nu men det e ju inte fyllningarna som e speciellt dyra det e ju når nått e pajj då e detta fortfarande på Bilia å i Norge.

Finns inga lagkrav på certifieringar på AC längre försvann iår

Sikket hokuspokus-kit. Var inne på Odens bildelar på Orust å dom tog 990 för tömning&påfyllning. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

139 Inlägg
1 oktober 2009
#97
Har märkt att ac:n läcker på min nya calibra. När jag köpte den var den nästan tom på gas, lite gas fanns kvar så jag trodde då att den hade läckt när bilen stått still dem senaste 8 vintrarna men det verkar som att den ändå läcker.
Det har gått en månad sen jag fyllde ac och ungefär hälften av trycket har sjunkit så jag funderar på om det är en väldigt liten läcka någonstans i någon gummislang eller tätning.

Någon som vet om detta medel kan göra underverk när det gäller små läckor i gummitätningar?
http://www.woodys-auto-supply.com/tool- … d=IDN-MRL2

Detta medel sägs även täta läckor i metalldelar samt tätar framtida läckor så detta vore ju bra att ha utifall, annars brukar ju vanlig r134a med sån där leak sealer funka bra till läckor i gummi

Va ju ganska skapliga priser från den där sidan också, billigare än från det stället jag handlat förrut på ebay.
Synd bara att frakten e så dyr.


139 Inlägg
2 oktober 2009
#98
Bullet--- skrev:
Elitemaster skrev:
Har märkt att ac:n läcker på min nya calibra. När jag köpte den var den nästan tom på gas, lite gas fanns kvar så jag trodde då att den hade läckt när bilen stått still dem senaste 8 vintrarna men det verkar som att den ändå läcker.
Det har gått en månad sen jag fyllde ac och ungefär hälften av trycket har sjunkit så jag funderar på om det är en väldigt liten läcka någonstans i någon gummislang eller tätning.

Någon som vet om detta medel kan göra underverk när det gäller små läckor i gummitätningar?
http://www.woodys-auto-supply.com/tool- … d=IDN-MRL2

Detta medel sägs även täta läckor i metalldelar samt tätar framtida läckor så detta vore ju bra att ha utifall, annars brukar ju vanlig r134a med sån där leak sealer funka bra till läckor i gummi

Va ju ganska skapliga priser från den där sidan också, billigare än från det stället jag handlat förrut på ebay.
Synd bara att frakten e så dyr.

antagligen nån o-ring som läcker, brukar läcka ifrån packboxar o o-ringar om ett köldmedium system inte används.bästa vore att provtrycka systemet och läcksöka. finns ju sån tracer-vätska man pumpar i systemet, när den utsätts för uv- ljus kan man se var det läcker ifrån med ett par speciella glasögon.

Finns spårmedel i systemet har jag för mig redan:) kom ut sån där snorgrön vätska som lyser utav helvete när man lyser med en uv penna, ur högtrycksporten när jag tryckte på den (bilen var förstås avstängd).

Har gjort läcksökning på min gamla bil med spårvätska och uv penna och då behövdes de inga glasögon



Sök