3740
Sök

Hur tjock högtalarkabel??

Kocken
487 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
Skulle tro att ju tjockare högtalarkabel man har desto mindre tappad effekt...Men jag tänkte kolla hur tjock kabel man behöver till ett DLS UP36 3-vägs system. Slutsteget är ett DLS Ultimate A8. Några förslag?

21 761 Inlägg
22 augusti 2006
2,5-4mm2 kan jag tänka mig. Kanske 4mm2 är lite overkill, vet inte riktigt.
Senast redigerat av Drönirettab (22 augusti 2006)

Könsrockare
20 Inlägg
22 augusti 2006
Hur långt är det mellan steget och högtalarna?

Jepp

Kocken
487 Inlägg
22 augusti 2006
Trådstartare
FarbrorSlak skrev:

några exakta mått har jag inte men slutsteget ska sitta under passargerarstolen och diskanterna och basarna ska sitta i dörrarna och middarna på instrumentpanelen..

6 851 Inlägg
23 augusti 2006
Bebbo skrev:
FarbrorSlak skrev:

några exakta mått har jag inte men slutsteget ska sitta under passargerarstolen och diskanterna och basarna ska sitta i dörrarna och middarna på instrumentpanelen..

Du ska inte försöka sätt mellan register och diskanter på samma ställe?

Team Tondöv
649 Inlägg
23 augusti 2006
håller definitivt med Tiaz om elementplaceringen! kommer låta skumt om du skiljer dom högre registren åt..
tänk dessutom på att den placeringen av steget är inte ett dugg bra! tänk dig själv i vinter när man hoppar in i bilen med snöiga skor och vattnet rinner in under stolen.. eller passageraren i bakstätet får in blöta skitiga fötter under stolen.. nej, tänk om är mitt råd!

sen angående kabeln räcker det alldeles utmärkt med 2,5mm2!
Senast redigerat av freddan70 (23 augusti 2006)

Kocken
487 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
håller definitivt med Tiaz om elementplaceringen! kommer låta skumt om du skiljer dom högre registren åt..
tänk dessutom på att den placeringen av steget är inte ett dugg bra! tänk dig själv i vinter när man hoppar in i bilen med snöiga skor och vattnet rinner in under stolen.. eller passageraren i bakstätet får in blöta skitiga fötter under stolen.. nej, tänk om är mitt råd!

sen angående kabeln räcker det alldeles utmärkt med 2,5mm2!

jasså? vart bör man placera ett steg till framsystemet då?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 augusti 2006
Bagaget är det vanligaste, men bygg en liten låda i plåt eller alu, klä den gärna med plast eller annat dåligt isolerande material och sen ett par fläktar så funkar det utmärkt under stolen... Fläktar är bra om en suger in och en blåser ut...

Lånar tråden lite med, ska man köpa billiga tjocka eller dyra tunna högtalarkablar? Allt för samma kostnad då...
Senast redigerat av bumpe (23 augusti 2006)

21 761 Inlägg
23 augusti 2006
Jag personligen som en helt vanlig svenssonlyssnare struntar totalt i om det är en suprasilverguldrubin-kabel med extra faskompenseringtvinnade kabelpar. Jag köper en helt vanlig högtalarkabel som är smidig, inte en vanlig kopplingstråd för bilel utan en mångtrådig smidig kabel avsedd som högtalarkabel.

Det finns de som säger att det är en klart hörbar skillnad mellan olika kablar, att dyra specialkablar låter bättre, men för min del så tror jag inte att jag skulle höra någon skillnad när kablarna ska sitta i en bil med en massa annat oljud och resonaser.

Så tycker jag alltså. Helt vanliga kablar avsedda för högtalare ska fungera bra.

Sök