2682
Sök

Ford sierra-91,dör ibland!

829 Inlägg
9 februari 2009
#21
hmm okay. Vad jag förstår av detta så ska den där röda knappen vara i nertryckt läge Hela tiden? Min sitter iaf löst så man kan trycka på den. Men när ajg gör det så åker den ur lika fort igen.

Dock tycker jag det verkar skumt att bilen går Utan att knappen är helt nertryckt ändå.. Jag förvirrar mig själv väldigt mycket här känner jag hmm


272 Inlägg
9 februari 2009
#22
Scoore skrev:
hmm okay. Vad jag förstår av detta så ska den där röda knappen vara i nertryckt läge Hela tiden? Min sitter iaf löst så man kan trycka på den. Men när ajg gör det så åker den ur lika fort igen.

Dock tycker jag det verkar skumt att bilen går Utan att knappen är helt nertryckt ändå.. Jag förvirrar mig själv väldigt mycket här känner jag hmm

Låter ju förjävla skumt, den ska ju ploppa upp när man krockar, inte när man tryckt ner den yikes jaja, kika lite närmare på det där, men lita inte på mig till 100% för som sagt så kollade jag aldrig speciellt nära på knappen och hur den funkade, tryckte bara ner skiten och la massa skit på den så den inte kunde röra sig och då fick jag aldrig problemet igen wink

Men testa det där med tejp, och upptryckt läge kan ju vara något med knappen, eftersom det låter skumt att den fjädrar upp igen

Sierra-döbel

979 Inlägg
9 februari 2009
#23
Scoore skrev:
AnderssonE30 skrev:
Scoore skrev:

Tackar för den. Hade själv funderingar på om man kunde fästa knappen i nertryckt läge utan att det skulle göra någon påverkan på bilen i sig. ska prova det nästa gång jag ska ut med den får vi se smile tackar för den iaf!

Om nu inte det är felet.. Vad kan man kika på då? resten av bränslesystemet låter ju inte kul att byta. tänkte om det fanns någon Standard på prylar inom bränslesystemet som blir kajko efter en tids körning.

Ursäkta om jag upprepar mig,men vad göra wink ..

Jadu, du får helt enkelt följa dig frammåt. Kortsluter den i tändningen? Slutar det flöda bränsle? de e nog dom 2 sakerna du ska kika på. Min den där krock grejsimojsen som ja råkade nämna tidigare att de va en bränslepump, sorry för det. Visste givetvis att de inte va de tänkte bara inte så långt:P Men ja limmade fast min sån knapp i min gamla ford. Den åkte hur hela tiden & dog nämnligen=)

Annars vettifan, ford har storea problem ibland:P Sj har jag bytt min mappsensor,temgivare,tomgånsmotor, stift å endå går inte min redigt. Särskillt när de e kallt. Går helt cp, asså den dränker sig i bensin=( Så ja ska byta gaslägesgivare imon om den nu kmr på posten dvs. Hoppas på att få min till att gå redigt oxå=)

haha okay wink ingen fara skedd. ang den där knappen btw. ska den vara i nertryckt läge Hela tiden egentligen? För min sitter så man kan trycka på den,och kommer sedan ut Igen. ska prova sätta något där som kan hålla fast den iaf får vi se. Drar ut om en liten stund och provar den:)

Du kan ju skriva här om du får bilen att gå bra när du bytt den där så kan man ju fundera på något liknande,eller iaf Någon del som du köpt till din bil. Vore underbart att få den att gå som den ska..

funderat på chip till bränslesystemet för övrigt. är det värt det eller kommer det bli ovärt sina pengar i slutändan?

pröva ge dig på den dör knappen. Lätt att dom krånglar;) min bil dog vid minsta gupp:P hehe. Jomen visst, ja kan skriva om hur det går, bra om andra oxå kan ta del utav det. Annars e de bara att följa min projekttråd som finns på min sida. Står lite änsålänge iaf. Kommer mer så fort bilen startar å går som den ska=) ett bränsle chip? svar: NEEEEEEJ!!! kosstar från 5000-8000. finns vanligt chip & unichip. de e unichip du ska använda dig utav isåfall men kosstar ca 7-8 lax & ger enbart 5 hk. Kan få ut 8 om du har tur:P Dock så kan du satsa på ett megasquirt. Läste om de på fmcs. Dohc motorn optimerar sig inte efter en massa ändringar dvs trimm till 100% styrsystemet & de hänger inte med så ett annat sprut så hade de gjort susen. Kikad en kille som hade samma saker som mig faktiskt. avgas,planat & filter. Han körde på megasquirt. De ändrade både sprut & tändkurva. han fick faktiskt ut 149 hk 208nm i bänk. Och en helt annan karaktär på motorn. varvade & gick som fan stod det. Funderar själv på annat sprut:smile

Hpc

829 Inlägg
9 februari 2009
#24
AnderssonE30 skrev:
Scoore skrev:
AnderssonE30 skrev:

Jadu, du får helt enkelt följa dig frammåt. Kortsluter den i tändningen? Slutar det flöda bränsle? de e nog dom 2 sakerna du ska kika på. Min den där krock grejsimojsen som ja råkade nämna tidigare att de va en bränslepump, sorry för det. Visste givetvis att de inte va de tänkte bara inte så långt:P Men ja limmade fast min sån knapp i min gamla ford. Den åkte hur hela tiden & dog nämnligen=)

Annars vettifan, ford har storea problem ibland:P Sj har jag bytt min mappsensor,temgivare,tomgånsmotor, stift å endå går inte min redigt. Särskillt när de e kallt. Går helt cp, asså den dränker sig i bensin=( Så ja ska byta gaslägesgivare imon om den nu kmr på posten dvs. Hoppas på att få min till att gå redigt oxå=)

haha okay wink ingen fara skedd. ang den där knappen btw. ska den vara i nertryckt läge Hela tiden egentligen? För min sitter så man kan trycka på den,och kommer sedan ut Igen. ska prova sätta något där som kan hålla fast den iaf får vi se. Drar ut om en liten stund och provar den:)

Du kan ju skriva här om du får bilen att gå bra när du bytt den där så kan man ju fundera på något liknande,eller iaf Någon del som du köpt till din bil. Vore underbart att få den att gå som den ska..

funderat på chip till bränslesystemet för övrigt. är det värt det eller kommer det bli ovärt sina pengar i slutändan?

pröva ge dig på den dör knappen. Lätt att dom krånglar;) min bil dog vid minsta gupp:P hehe. Jomen visst, ja kan skriva om hur det går, bra om andra oxå kan ta del utav det. Annars e de bara att följa min projekttråd som finns på min sida. Står lite änsålänge iaf. Kommer mer så fort bilen startar å går som den ska=) ett bränsle chip? svar: NEEEEEEJ!!! kosstar från 5000-8000. finns vanligt chip & unichip. de e unichip du ska använda dig utav isåfall men kosstar ca 7-8 lax & ger enbart 5 hk. Kan få ut 8 om du har tur:P Dock så kan du satsa på ett megasquirt. Läste om de på fmcs. Dohc motorn optimerar sig inte efter en massa ändringar dvs trimm till 100% styrsystemet & de hänger inte med så ett annat sprut så hade de gjort susen. Kikad en kille som hade samma saker som mig faktiskt. avgas,planat & filter. Han körde på megasquirt. De ändrade både sprut & tändkurva. han fick faktiskt ut 149 hk 208nm i bänk. Och en helt annan karaktär på motorn. varvade & gick som fan stod det. Funderar själv på annat sprut:smile

Muchen danke! Ger mig på knappen senare!smile

Okay. bränslechip kommer inte hända för min del alltså wink

kikade lite på FMCS och såg även jag att megasquirt verkade vara en Mycket vettig satsning. Har försökt hitta någon sida som säljer det billigt,men inte funnit någon än så länge. Söker på fel sätt antar jag wink

för som jag trott länge nu så verkar det som att bilen surar ner sig när man kör på lite lägre varv inne i City. Vid upphämtning av bilen fick vi motorstopp i en 3vägskorsning. Inte roligt big_smile

Ska kika din tråd får vi se hur det blir med uppgraderingen! smile


829 Inlägg
9 februari 2009
#25
Niotusen skrev:
Scoore skrev:
hmm okay. Vad jag förstår av detta så ska den där röda knappen vara i nertryckt läge Hela tiden? Min sitter iaf löst så man kan trycka på den. Men när ajg gör det så åker den ur lika fort igen.

Dock tycker jag det verkar skumt att bilen går Utan att knappen är helt nertryckt ändå.. Jag förvirrar mig själv väldigt mycket här känner jag hmm

Låter ju förjävla skumt, den ska ju ploppa upp när man krockar, inte när man tryckt ner den yikes jaja, kika lite närmare på det där, men lita inte på mig till 100% för som sagt så kollade jag aldrig speciellt nära på knappen och hur den funkade, tryckte bara ner skiten och la massa skit på den så den inte kunde röra sig och då fick jag aldrig problemet igen wink

Men testa det där med tejp, och upptryckt läge kan ju vara något med knappen, eftersom det låter skumt att den fjädrar upp igen

Tack för den smile Den ska allså sitta i ett låst läge. Då kommer jag försöka tejpa fast den så gott det går utan att den ploppar upp igen. Om inte annat får jag byta den om det jävlas meda tt knappen inte vill vara nedtryckt smile tackar ödmjukast för tipsen!

Edit: Kikade lite efter Megasquirt men fann att det kostade lite mer än min budget kan ge för stunden. Om någon vet en kompis eller så som säljer en till ett bra pris skulle det uppskattas om jag fick veta det wink
Senast redigerat av Scoore (9 februari 2009)


829 Inlägg
10 februari 2009
#26
Nu har jag varit ute på min nästan mest löjliga kväll med bilen. Fick springa igång fanskapet för batteriet var halvdött. går igång och fungerar utan problem.

Åter till topic.

provade den där fixen med att ha knappen nertryckt. fungerade Icke. Märker även att den dör Enbart på låga varv. På lite högre varv så går den att köra utan att den dör. för mkt soppa in i motorn? jag blir lagom opilsk på detta problem alltså. Kommer nu göra en tråd på FMCS ang detta.

Fortsätt svara dock här om du vet något mer smile


829 Inlägg
10 februari 2009
#27
Fick tips från förra ägaren att jag kan prova köra med tomgångsmotorn monterad. fick tipset på FMCs att det kan vara felet. Nu vet jag dock inte hur den ser ut och var den ska monteras. Kan det ha varit så simpelt tro?


829 Inlägg
10 februari 2009
#28
Provade att montera tomgångsmotorn och den rullade som den brukade när den är kall. Hög tomgång blev det ju såklart. lite knepig tomgång som svajjar fram och tillbaka mellan låg och hög,för att sen fastna i hög när an väl står still.

Dock så kvarstår problemet. den stannade mitt i en rondell. Gissar på att det är för att den körs på för Låga varv. För på höga går det alldeles utmärkt. Vad mer kan jag göra? Byta bränslepump?spridare?tomgångsmotor(utifall att)?
Senast redigerat av Scoore (10 februari 2009)


829 Inlägg
11 februari 2009
#29
2nya frågor nu.

1. Var sitter bränslepumpen?
2. hur ställer man in den så den inte ger lika mycket bränsle in i motorn? för den ska tydligen vara ställbar.


Avstängd
35 Inlägg
17 augusti 2009
#30
Scoore skrev:
2nya frågor nu.

1. Var sitter bränslepumpen?
2. hur ställer man in den så den inte ger lika mycket bränsle in i motorn? för den ska tydligen vara ställbar.

1. soppa pumpen (på insprutnings modeller) sitter till och med -87 brevid tanken på vänster sida under bilen. från 88 --> 1993 sitter de i tanken, med andra ord alla DOHC sierror har sina i tanken. på förgasare sitter det på motor blocket.

2. jag kan ge mig fan på att du har helt enkelt motor/luft temp givaren som är skrot, mäter de upp att motorn är kall fastän den inte är de så "chokar den" hela tiden varav du får detta problemet. sen om motorn går på högre varv är inte konstigt är helt enkelt så att den bränner väll stiften rena från bensin på högre varv. sen är inte BTR ställbara på dessa... alltså bar skrock å båg...

Powerd By Ford scorpio -95

829 Inlägg
9 oktober 2009
#31
Tusen tack för det där svaret!

Var sitter denna motor/lufttemp givare? kan det vara den som är den svarta "pinnen" som går från insuget till.. var den nu går?



Sök