4205
Sök

Vad är detta o varför läcker det olja?

1 866 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#1
Snälla hjälp mig någon :-)

Har olje-läkage i min saab 9-5 kombi 2001a och vill veta hur jag ska lösa problemet!!??
Som ni ser på bilderna så läcker det olja... men vad heter delen det läcker ifrån och finns det någon packning under den som kan behöva bytas? Det kommer även olja från skruven på bilden och den går inte att spänna helt utan den går bara runt.. vet inte om den ska göra så eller den ska gå   att spänna!?

Snälla hjälp mig någon!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/31847/781343_o6jpzx.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/31847/781345_pvh9ab.jpg


184 Inlägg
11 oktober 2009
#2
ser ut som spjällhuset..  va ja tror ska de inte vara olja där.. kan de inte vara dålig turbo eller   dålig vevhusventilation som orsakar olja sen dålig packning vid spjällhus foten,,

#2573
1 489 Inlägg
11 oktober 2009
#3
Ska det inte sitta en slang till där...?

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 866 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#4
okej låter vettigt... var sitter vevhusventilationen? jag är inte så duktig på motorer...
o hur gör  jag för att fixa ventilationen?


1 866 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#5
MarcusL skrev:
Ska det inte sitta en slang till där...?

var då? finns inget uttag för fler slangar....


#2573
1 489 Inlägg
11 oktober 2009
#6
RichiB skrev:
MarcusL skrev:
Ska det inte sitta en slang till där...?

var då? finns inget uttag för fler slangar....

Tyckte bara det såg ut som en anslutning där?

http://www.geting.se/image.php/198092-781345_pvh9ab.jpg
(Klickbar)

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 oktober 2009
#7
Det där ÄR mycket riktigt spjällhuset och den där bulten lär ju vara avdragen om den bara går att dra runt runt, ser ju inte direkt ut som en skruv man ställer något med. Går inte bilen annorlunda om du drar runt den lite så är det nog en avdragen bult.

Och vevhusventilationen är inte bara en enda grej eller slang utan ett helt slangsystem som man byter på äldre 9-5:or för att försöka slippa oil sludge, det funkar i förebyggande syfte men hjälper ju inte om man redan har oil sludge.


Speedparts säljer uppdateringssatsen och lite andra slangar som behövs när man fixar vevhusventilationen så kolla hos dom.

Att byta ut vevhusventilationen är inte så svårt, det är mest bara att byta ut gamla slangar etc mot nya grejor.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 866 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#8
TBOC_Razor skrev:
Det där ÄR mycket riktigt spjällhuset och den där bulten lär ju vara avdragen om den bara går att dra runt runt, ser ju inte direkt ut som en skruv man ställer något med. Går inte bilen annorlunda om du drar runt den lite så är det nog en avdragen bult.

Och vevhusventilationen är inte bara en enda grej eller slang utan ett helt slangsystem som man byter på äldre 9-5:or för att försöka slippa oil sludge, det funkar i förebyggande syfte men hjälper ju inte om man redan har oil sludge.


Speedparts säljer uppdateringssatsen och lite andra slangar som behövs när man fixar vevhusventilationen så kolla hos dom.

Att byta ut vevhusventilationen är inte så svårt, det är mest bara att byta ut gamla slangar etc mot nya grejor.

okej tack för infon!
Har dem den uppdateringssatsen i en saab butik också? o vad kostar den där?
Frakten kostar ju nästa lika mycket som produkten på speedparts!

Vad menas med oil sludge?
Och vad gör jag om jag redan har det o hur vet jag om jag har det?
Motorn går som vanligt o jag hör inga missljud, även turbon jobbar som vanligt.
Till råga på allt lyckades jag dra av den skruven som är markerad på bilden, dvs när jag skulle spänna den så gick den mitt av o nu vet jag inte hur jag ska få ut den då den sitter gängad nere i hålet!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 oktober 2009
#9
satsen kostar runt 380:- på saab och sen tillkommer det 2 andra slangar som bör bytas samtidigt, och dem är rätt dyra. så det slutar runt 900-1000:-

kolla om den vita lilla backventilen funkar? den ska bara gå och blåsa åt ena hållet wink
eller så kan det att det att turbon som är tokslut och skickar upp olja igenom spjällhuset.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 oktober 2009
#10
RichiB skrev:
TBOC_Razor skrev:
Det där ÄR mycket riktigt spjällhuset och den där bulten lär ju vara avdragen om den bara går att dra runt runt, ser ju inte direkt ut som en skruv man ställer något med. Går inte bilen annorlunda om du drar runt den lite så är det nog en avdragen bult.

Och vevhusventilationen är inte bara en enda grej eller slang utan ett helt slangsystem som man byter på äldre 9-5:or för att försöka slippa oil sludge, det funkar i förebyggande syfte men hjälper ju inte om man redan har oil sludge.


Speedparts säljer uppdateringssatsen och lite andra slangar som behövs när man fixar vevhusventilationen så kolla hos dom.

Att byta ut vevhusventilationen är inte så svårt, det är mest bara att byta ut gamla slangar etc mot nya grejor.

okej tack för infon!
Har dem den uppdateringssatsen i en saab butik också? o vad kostar den där?
Frakten kostar ju nästa lika mycket som produkten på speedparts!

Vad menas med oil sludge?
Och vad gör jag om jag redan har det o hur vet jag om jag har det?
Motorn går som vanligt o jag hör inga missljud, även turbon jobbar som vanligt.
Till råga på allt lyckades jag dra av den skruven som är markerad på bilden, dvs när jag skulle spänna den så gick den mitt av o nu vet jag inte hur jag ska få ut den då den sitter gängad nere i hålet!

Ok, lugn nu tongue

Ja dom har satsen och resten av slangarna på saab också och det kostar nog ungefär samma som hos SP så har du nära till saab och tid att åka dit så kör på det istället.


Oil sludge är när oljan geggar ihop och bildar klumpar i sumpen osv och därmed inte smörjer som den ska. Den gör detta pga vevhusgaser som smiter förbi kolvringarna från cylindrarna och ner i sumpen, pga den från början halvkassa vevhusventilationen så evakueras inte dessa gaser från vevhuset utan blir kvar där och förstör oljan.

Den nya vevhusventilationsuppgraderingen ska göra att vevhusventilationen funkar bättre och därmed kommer oljan inte att förstöras på samma vis. Däremot är det extremt viktigt att plocka ner sumpen och rengöra den och speciellt silen om man misstänker att man har fått detta olje-klet på halsen, sen finns det vissa slangar man bör byta har jag hört men exakt vilka det är vet jag inte (det kan ju vara slangarna man byter tillsammans med uppgraderingssatsen).


Hur man vet om man har oil sludge vet jag faktiskt inte men sök på oil sludge här och på STCS så bör du sen ha lite mer kött på benen om detta smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 oktober 2009
#11
Plocka bort hela  spjällhuset, har du tur så får du ut resten av bulten med en polygrip, om inte dränk med 5-56 och klura ut nått. Svårt att säga hur du ska göra när jag inte ens vet hur bulten gått av eller om det bara är rena rama gängsalladen. Skulle det nu va fallet så borrar du ur och drar i en helicoil

Rock'n Roll

1 866 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#12
TenZer skrev:
Plocka bort hela  spjällhuset, har du tur så får du ut resten av bulten med en polygrip, om inte dränk med 5-56 och klura ut nått. Svårt att säga hur du ska göra när jag inte ens vet hur bulten gått av eller om det bara är rena rama gängsalladen. Skulle det nu va fallet så borrar du ur och drar i en helicoil

Bulten är av en bit ner. dvs den sitter fortfarande i sina gängor.
Vad är en helicoil o var köper jag den? :-)


1 866 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#13
TBOC_Razor skrev:
RichiB skrev:
TBOC_Razor skrev:
Det där ÄR mycket riktigt spjällhuset och den där bulten lär ju vara avdragen om den bara går att dra runt runt, ser ju inte direkt ut som en skruv man ställer något med. Går inte bilen annorlunda om du drar runt den lite så är det nog en avdragen bult.

Och vevhusventilationen är inte bara en enda grej eller slang utan ett helt slangsystem som man byter på äldre 9-5:or för att försöka slippa oil sludge, det funkar i förebyggande syfte men hjälper ju inte om man redan har oil sludge.


Speedparts säljer uppdateringssatsen och lite andra slangar som behövs när man fixar vevhusventilationen så kolla hos dom.

Att byta ut vevhusventilationen är inte så svårt, det är mest bara att byta ut gamla slangar etc mot nya grejor.

okej tack för infon!
Har dem den uppdateringssatsen i en saab butik också? o vad kostar den där?
Frakten kostar ju nästa lika mycket som produkten på speedparts!

Vad menas med oil sludge?
Och vad gör jag om jag redan har det o hur vet jag om jag har det?
Motorn går som vanligt o jag hör inga missljud, även turbon jobbar som vanligt.
Till råga på allt lyckades jag dra av den skruven som är markerad på bilden, dvs när jag skulle spänna den så gick den mitt av o nu vet jag inte hur jag ska få ut den då den sitter gängad nere i hålet!

Ok, lugn nu tongue

Ja dom har satsen och resten av slangarna på saab också och det kostar nog ungefär samma som hos SP så har du nära till saab och tid att åka dit så kör på det istället.


Oil sludge är när oljan geggar ihop och bildar klumpar i sumpen osv och därmed inte smörjer som den ska. Den gör detta pga vevhusgaser som smiter förbi kolvringarna från cylindrarna och ner i sumpen, pga den från början halvkassa vevhusventilationen så evakueras inte dessa gaser från vevhuset utan blir kvar där och förstör oljan.

Den nya vevhusventilationsuppgraderingen ska göra att vevhusventilationen funkar bättre och därmed kommer oljan inte att förstöras på samma vis. Däremot är det extremt viktigt att plocka ner sumpen och rengöra den och speciellt silen om man misstänker att man har fått detta olje-klet på halsen, sen finns det vissa slangar man bör byta har jag hört men exakt vilka det är vet jag inte (det kan ju vara slangarna man byter tillsammans med uppgraderingssatsen).


Hur man vet om man har oil sludge vet jag faktiskt inte men sök på oil sludge här och på STCS så bör du sen ha lite mer kött på benen om detta smile

Du verkar kunna din sak hehe! :-)
Då drar jag till saab o kollar om de har slangarna jag behöver  inom några dagar.
Sen tömmer jag sumpen o monterar dessa slangar.
Är sumpen samma sak som oljetråg? om inte så var sitter sumpen?
En annan klurig fråga är hur jag får stopp på ett mindre lekage från olje pluggen? Den är helt ny men ändå kommer det lite olja från den, och den är åtdragen till max och det sitter en kopparbricka emellan.


224 Inlägg
12 oktober 2009
#14
En annan klurig fråga är hur jag får stopp på ett mindre lekage från olje pluggen? Den är helt ny men ändå kommer det lite olja från den, och den är åtdragen till max och det sitter en kopparbricka emellan.

Där har du problemet du har dragit åt den för hårt, så nu tätar det inte riktigt. Dra den med momentnyckel till rätt moment så skall du se att det tätar.


1 866 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#15
kwansa skrev:
satsen kostar runt 380:- på saab och sen tillkommer det 2 andra slangar som bör bytas samtidigt, och dem är rätt dyra. så det slutar runt 900-1000:-

kolla om den vita lilla backventilen funkar? den ska bara gå och blåsa åt ena hållet wink
eller så kan det att det att turbon som är tokslut och skickar upp olja igenom spjällhuset.

Har kollat backventilen på ena hållet o då gick det att blåsa igenom den... andra hållet vågade jag inte kolla då en änden knäcktes när jag drog av slangen o jag ville inte att andra också skulle gå av... får skaffa en ny först! Men det jag såg var att det var olja i den o i slangen! oljeklet! Det ska det väl inte vara?



Sök