3512
Sök

Spricka i basen, tips?

16 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
När jag öppnade min bagagelucka såg jag att min domkraft låg emot basen, när jag flyttade på den såg jag att ringen var uppriven.
Vid närmare inspektion visade det sig att det var hål i ringen och att mycket var bortskrapat.
Jag hade precis innan kört ett bastest, vilket kan ha orsakat detta. Inte så smart att ha massor med lösa grejer i bagaget, men man lär sig av sina misstag. Tråkigt sad

Men nu till min fråga.
Finns det något jag kan göra åt detta? Den spelar på lika bra som förut (känns det som) men jag är orolig över att den kommer att spricka upp mer. Jag tänkte på typ silicon eller något slags lim? Snälla, kom med förslag, jag vill hellst inte testa själv då det kan vara svårt att få bort om det inte funkar och man riskerar att riva upp mer.

Här är lite bilder på vad jag menar, det är en 12" MDS Fanatic

http://img221.imageshack.us/img221/8928/mds001uo6.th.jpghttp://img221.imageshack.us/img221/8727/mds002kp7.th.jpghttp://img219.imageshack.us/img219/3898/mds003fj0.th.jpg

- Just because I don't care doesn't mean I don't understand -

utterhelvete
13 Inlägg
24 augusti 2006
Det  går att fixa detta själv med ett specielt elastiskt lim. Hör med Sontec.

Sontec HiFi
Odengatan 100
113 22 Stockholm

Butik: 08-31 30 32 (Prata med fredrik eller Joel)
Service: 08-31 10 90 (Be att få prata med Max)
Fax: 08-30 54 42
E-post: info@sontec.se

Snansen

Clarus

4 554 Inlägg
24 augusti 2006
skulle tro att de kostar mer och lämna in den än att köpa ny...

Colaberoende
1 219 Inlägg
24 augusti 2006
Det är inte värt att låta en firma försöka fixa den..

En bit elastisk tejp (Typ Sjukhustejp) är nog det bästa.

Lim göra bara att det spricker upp mer om det blir en hård skarv.

Mvh. Ena

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
24 augusti 2006
Jag Har en spricka i min bas, limmade den med ett lim som man kan limma skor m.m. med.. Alltså ett elastiskt lim som kan röra sig lite.. Som tur e va de i mitten jag fick mina sprickor.. Rör sig inte så mycke.. har vart limmat i 2 veckor nu och än så har det inte släppt i skarven.! smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

21 761 Inlägg
24 augusti 2006
Risken är ju också att den limmade delen blir för stel så att upphängningen inte kan röra sig linjärt. Även om limmet är elastiskt så tror jag inte att det blir lika mjukt som upphängningen. Dock är det en ganska liten bit som behöver lagas så det kan gå bra ändå.

16 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Jag hade faktiskt inte tänkt att lämna in den, jag vet att det inte skulle vara värt.. Ville ha något hemma-mek som skulle fixa det. Jag är tacksam för de svar jag har fått, testar kanske med skolim.
En annan sak jag tänkte på var om man kunde fixa det med sånt klet (silicon?) som man sätter fast rutor på bilen med, minns att det skulle vara jäkligt kletigt och jävligt. Kanske skulle funka?

1 129 Inlägg
24 augusti 2006
Fixa det med nån bra silicon. Har av olyckshändelse råkat köra skryvdragaren genom upphängningen 2 gånger sen ja började med billjud. Har använt ett väldigt tunt lager silicon båda gångerna o de har funkat bra. Använd inte lim lr nåt sånt för det får inte bli hårt där det lagas för då kan du ha sönder högtalaren iställe.
Senast redigerat av Palicuse (24 augusti 2006)

Miklen
24 augusti 2006
mina basar e mer lr mindre spruckna runt om men ja limma dom me akvariesilikon ..funkar bra.. man ska bara inte ta för mycke.. då kan d bli obalans å tungt....

362 Inlägg
24 augusti 2006
Det gamla Klassiska gummilimmet Shoe-goo-II Funkar oxå klockrent!

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 augusti 2006
Inget ont men skulle nog ta det som ett naturligt läge att byta upp sig.

Tradera ut den gamla billigt.

Som andra sagt så kostar det nog mer att laga lite "proffsigare" så att lämna in den tror jag inte alls på, inte om det är MDS vi snackar om.

Köp nytt big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

362 Inlägg
24 augusti 2006
Martin 9-3 skrev:
Köp nytt big_smile

Jepp! håller med...
synd att brl inte har kvar dom gamla GAS yw120... Grymmma Grejjer de....

16 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Inget ont men skulle nog ta det som ett naturligt läge att byta upp sig.

Tradera ut den gamla billigt.

Som andra sagt så kostar det nog mer att laga lite "proffsigare" så att lämna in den tror jag inte alls på, inte om det är MDS vi snackar om.

Köp nytt big_smile

Självklart skulle jag vilja ha nytt, det har jag velat länge. Problemet är bara att jag inte har så mycket pengar, vill vänta och spara ihop till något bättre. Detta är bara en temporär lösning alltså.

Det andra du sa om att jag skulle lämna in den, det har jag redan förklarat. Jag har INTE tänkt att lämna in den någonstans eftersom jag vet att det skulle kosta mig mer än vad den är värd.

Jag tror jag kör på ditt tips där Miklen, akvariesilicon låter bra smile

64 Inlägg
25 augusti 2006
Skicka ett Pm till BMTech här på garaget han har råkat ut för nästan samma sak och hans fungerar som vanligt igen vet bara att han limmat dit något fråga han vad det var hälsa från Sixxkiller så blir han extra glad smile

10 287 Inlägg
25 augusti 2006
Två gånger...

En gång är du förlåten för men hur gjorde du för att misslyckas igen ;-)

Allmänna tipset är att kasta allt vad kryss-skruv heter och köra med insex eller torx.

/Göran

Palicuse skrev:
Fixa det med nån bra silicon. Har av olyckshändelse råkat köra skryvdragaren genom upphängningen 2 gånger sen ja började med billjud. Har använt ett väldigt tunt lager silicon båda gångerna o de har funkat bra. Använd inte lim lr nåt sånt för det får inte bli hårt där det lagas för då kan du ha sönder högtalaren iställe.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Kejsare
547 Inlägg
26 augusti 2006
LiquiSole funkar finfint, bra som fan mot hål i skor också!

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

1 129 Inlägg
26 augusti 2006
Sharky skrev:
Två gånger...

En gång är du förlåten för men hur gjorde du för att misslyckas igen ;-)

Allmänna tipset är att kasta allt vad kryss-skruv heter och köra med insex eller torx.

/Göran

Palicuse skrev:

1a gången var bara slarvigt, men 2a gången var jag jäktad o fick för bråttom.

Jag har varit nära på att göra det en 3e gång oxå tack vare att ja haft bråttom big_smile. Men då var ja mer rutinerad o skyddade högtalaren med handen, vilket resulterade att jag satte  stjärnbitsen i tummen istället.

Det var ingen skön känsla direkt, men det räddade högtalaren big_smile.

Nästa gång jag bygger baslåda o ska skryva fast högtalaren så kommer ja använda torx lr insex wink.

914 Inlägg
26 augusti 2006
pinnbultar funkar fint med att sätta fast högtalare med så lätta att dra av bara en annars är det ingen risk alls att man sätter en mejsel i högtalren.. Finns ju en liten risk man slinter med torx och insex med wink

1 129 Inlägg
26 augusti 2006
Själv brukar ja använda skruvdragare när ja skruvar fast högtalaren o tycker d funkar snabbt o bra.

Sök