4004
Sök

WHP - Projekt e36 turbo

8 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Halå alla glada trimmare!! nu har jag funderat tillräckligt länge på att bygga en e36 turbo och behöver alla tipps och råd jag kan få både innan jag går och köper bil/motor samt undertiden bygget pågår.

Karossval?

Först va jag väldigt mycke inne på en e28 eller e30 kaross. finns väll ingen fräckare kaross men eftersom utbudet inte är så jätte stort har jag nu bestämt mig för en e36.

Motor?

De valen jag har funderat mest på är M50b25 (325) eller M52b28 (328), men har också varit sugen på en s38b36 (m5 3,6) eller s38b38 (m5 3,8)som redan från fabrik levererar lite mer klöss, och det gillar vi ju!! Förmodligen blir det en motor från 3serien. dvs 325 eller 328.

Planen?

Planen är inte att göra något budget/snik bygge!! utan ett bygge där jag tar god tid på mig och arbetar efter alla konstens regler!! har även tillgång till fullutrustad mekanisk verkstad så mycket delar kommer tillverkas på egen hand, vilket kommer spara mycket pengar smile



Som ni kanske redan förstått har jag alltså inte inhandlat någonting enu men tänkte att det inte gjorde nån ting att få upp en tråd så man kan diskutera för och nakdelar innan man lägger pengar på bil/motor.

Alla komentarer och tipps och råd är välkommna smile kommer fylla  på efterhand vad som kommer hända på motorn. Let the game begin

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

MOTOR:

M52B28 Motor med M50B25 botten
M52B28 Vev, kolvar och stakar
     Svängjulet har jag inte bestämt än om det blir eftermarknad eller om man ska sno ett från m20 motorn då detta passar nästan rakt av, får kanske använda m20 startmotor också eller modifiera kransen?detta paket väger 8,45kg.
     Nån som vet vad orginal 328 svänghjul väger?  jag gissar på 13kg smile

Vanos eller icke Vanos? några funderingar så skriv gärna

KOPPLING/VÄXELLÅDA

Orginal 328 växellåda och kardan, därimot blir det annan koppling och lamell
Senast redigerat av WHP (20 oktober 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 oktober 2009
#2
Låter väldigt intressant, alltid kul med lite pulver i bilen. Ville bara påpeka att motorn i 328 heter M52B28, och är en något modernare M50 i princip. När det skall överladdas är en tidig M50 utan Vanos (en 325i 1991 eller 1992 ) att föredra, även en M50 med vanos eller en M52 med alumotor och vanos håller för överladdning. Men den förstnämda tål högre effekt med enklare medel smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Låter väldigt intressant, alltid kul med lite pulver i bilen. Ville bara påpeka att motorn i 328 heter M52B28, och är en något modernare M50 i princip. När det skall överladdas är en tidig M50 utan Vanos (en 325i 1991 eller 1992 ) att föredra, även en M50 med vanos eller en M52 med alumotor och vanos håller för överladdning. Men den förstnämda tål högre effekt med enklare medel smile

Jag tror också det kan bli intressant, hmm! jag har väll skrivit m52b28? smile förmodligen blir det en 328bil eftersom den har starkare växellåda/kardan än 325an. därimot verkar inte alublocket i m52b28 vara så poppis med överladdning. så blir väll att jaga reda på ett gjutet m50block. sen borde väll bilen hålla för 4-500häst?


Sök