3183
Sök

VW Polo 1,4 97:a - kokar

2 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej,

För ett tag sedan började min bil att koka. Mätaren var i topp och varningslampan för motortemperaturen lös.

I mina försök att åtgärda detta har jag bytt både termostat och termogivare.

Vattenpumpen rasslar inte vilket den borde göra om den hade varit sönder (?). Slangen från vattenpumpen till kylaren är varm vilket indikerar på att det är flöde fram dit i a f.

Jag har noterat att fläkten inte startar (trots att mätaren är i topp). Jag har provat att koppla fläkten direkt till batteriet och då snurrar den så det är inget fel på fläkten. Vet inte om fläkten ger så mycket kylning att bilen inte kokar men den borde starta i a f (!).

Här slutar mina idéer... Tilläggas ska att det blir ingen värme i kupén. Skulle det kunna innebära att det är fel på värmeelementet? Kan problemet bero på luft i systemet?

Tacksam för svar!

Mvh Johan

88 Inlägg
20 oktober 2009
#2
Steg ett är ju att du måste få fläkten att fungera. Styrs väl av någon temp givare den med via någon styrbox kanske.
Sen efter det kan du ju testa o lufta kylsystemet osv.

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

269 Inlägg
20 oktober 2009
#3
kolla så alla slangar blir varma både till och från kylaren , kolla returslangen till expantinskärlet om det kommer vatten där när den står på tomgång ...

lägger en tia på vattenpumpen , inte alltid det går att höra att den är kass

VW Passat R Tdi 4motion

561 Inlägg
20 oktober 2009
#4
Garanterat locket som håller termostaten som är kass, då kan den inte öppna, kolla det.

Hade samma fel på min 16V


2 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#5
kyzen skrev:
Steg ett är ju att du måste få fläkten att fungera. Styrs väl av någon temp givare den med via någon styrbox kanske.
Sen efter det kan du ju testa o lufta kylsystemet osv.
Jag har bytt termogivaren som styr fläkten...

TdiR skrev:
kolla så alla slangar blir varma både till och från kylaren , kolla returslangen till expantinskärlet om det kommer vatten där när den står på tomgång ...

lägger en tia på vattenpumpen , inte alltid det går att höra att den är kass
BALAN skrev:
Garanterat locket som håller termostaten som är kass, då kan den inte öppna, kolla det.
Ska testa era tips, men borde inte fläkten gå i a f...?

561 Inlägg
20 oktober 2009
#6
nää då går inte fläkten. Gjorde den inte på min iaf, den givaren sitter nog efter termostaten å dit når ju inte vattnet



Sök