För ett tag sedan började min bil att koka. Mätaren var i topp och varningslampan för motortemperaturen lös.
I mina försök att åtgärda detta har jag bytt både termostat och termogivare.
Vattenpumpen rasslar inte vilket den borde göra om den hade varit sönder (?). Slangen från vattenpumpen till kylaren är varm vilket indikerar på att det är flöde fram dit i a f.
Jag har noterat att fläkten inte startar (trots att mätaren är i topp). Jag har provat att koppla fläkten direkt till batteriet och då snurrar den så det är inget fel på fläkten. Vet inte om fläkten ger så mycket kylning att bilen inte kokar men den borde starta i a f (!).
Här slutar mina idéer... Tilläggas ska att det blir ingen värme i kupén. Skulle det kunna innebära att det är fel på värmeelementet? Kan problemet bero på luft i systemet?
Steg ett är ju att du måste få fläkten att fungera. Styrs väl av någon temp givare den med via någon styrbox kanske. Sen efter det kan du ju testa o lufta kylsystemet osv.
kolla så alla slangar blir varma både till och från kylaren , kolla returslangen till expantinskärlet om det kommer vatten där när den står på tomgång ...
lägger en tia på vattenpumpen , inte alltid det går att höra att den är kass
Steg ett är ju att du måste få fläkten att fungera. Styrs väl av någon temp givare den med via någon styrbox kanske. Sen efter det kan du ju testa o lufta kylsystemet osv.
Jag har bytt termogivaren som styr fläkten...
TdiR skrev:
kolla så alla slangar blir varma både till och från kylaren , kolla returslangen till expantinskärlet om det kommer vatten där när den står på tomgång ...
lägger en tia på vattenpumpen , inte alltid det går att höra att den är kass
BALAN skrev:
Garanterat locket som håller termostaten som är kass, då kan den inte öppna, kolla det.
Ska testa era tips, men borde inte fläkten gå i a f...?