3851
Sök

Audi a4 1.8 tq

10 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en Audi a4 1,8 tg chippad som laddar 0.5 så var sitter felet ? Har bytt turbo,magnetventil,lmm,dumpventil. Alla slangar är kollade och den läcker ingenstans. Och styrboxen är kollad den är chippad. tongue Kan chippet vara sönder ?
Senast redigerat av aandreee (26 oktober 2009)


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 oktober 2009
#2
ok, den är chippad, men av vem? är det någon av de större mer "betrodda" firmorna t.ex BSR, ACE eller Dahlbäck som chippat den? eller är det någon random pillnisse som varit framme med lödpennan?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Olika
907 Inlägg
26 oktober 2009
#3
Spelar ingen roll vem som utfört "chippningen", startar den inte är det fel på chippet, startar den är det inget fel på chippet.
Har du kollat felkoder?

Mvh
Fredrik

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 oktober 2009
#4
efter egen erfarenhet kan det vara stor skillnad på vem som utfört chippningen och vad de använt för grejor om det funkar som tänkt eller ej...

edit: men att kolla felkoder innan man gör något annat är såklart en mycket bra idé
Senast redigerat av TS_quattro (26 oktober 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

10 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#5
Felkoder är kollade det finns inga och den är chippad av "jörg" i östersund..


Olika
907 Inlägg
27 oktober 2009
#6
Det jag menade var att har den en gång funkat bra efter chippning är det inte chippningens fel när den börjar krångla.

Mät LMM, lambda, knacksensorer osv, det är något som försätter motorstyrningen i nödprogram.
Är den lilla böjda slangen på insuget hel ?
Är stången på wastegateklockan hel
Är magentventilen rättkopplad ?

Mvh
Fredrik

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
27 oktober 2009
#7
om den laddar 0.5 så är det inte nödprogram, 0.5 är "original-tryck" min har gått på nödprogram ett par gånger och då går inte laddet över 0.2 + att den blir tröttare än gammal dieselpolo. det var det jag menade med pillnissar, vissa (inte alla) använder tveksamma komponenter, polaren chippade sin S4 2.2T hos en sådan "pillnisse", bilen gick som fan upp till 4000 varv, sedan tappade den all ork och laddtrycket sjönk som en sten, bluddrade, misständningar etc, han provade att byta magnetventil mm men inget hjälpte. till sist tröttnade han, åkte till ett annat trimföretag som gjorde om chippningen och sedan gick bilen som ett skott (de bytte inga andra delar) han provade sedan att plocka tillbaks de delar han bytt ut och bilen gick fortfarande som ett skott. det var det jag menade med att det finns chip och yrkesmän som är olika bra. var det du eller föregående ägare som chippade bilen? hur har du mätt laddtrycket?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

5 710 Inlägg
27 oktober 2009
#8
1. Frågan är postad i fel forum.
2. Rubriken är inte godkänd.

Låser så får du göra ett nytt försök.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............


Sök