Längre livslängd beror ju på mycket mer än om den har turbo eller ej, men det är en sak mindre som kan gå sönder i alla fall.
Men Bmws raka sexa är en väldigt tålig motor som kan gå långt, 40k mil är inga som helst problem med rätt skötsel. Inom familjen har vi haft ett flertal Bmw och kört dem mellan 30 och 40k mil, utan problem. Volvo bygger inga skitmotorer de heller, skulle inte tro motorerna kommer bli något problem i någon av bilarna.
Men nyare Volvo håller rent generellt lägre kvalitet än Bmw, jag påstår att du kommer ha mer fel på en Volvo än om du köper en E36 framför allt när de kommer upp i miltal. Men detta kommer Volvoentusiasterna snart blåneka till så ta inte allt för stor vikt vid detta.
Både Bmw och Volvo är lätta att hitta delar till, och de ligger på ungefär samma nivå. Volvo är dyrare i underhåll (=service. Fler delar, kamrem osv) och Bmw i försäkring, vilket gör att bilarna kostar ungefär det samma att äga. Och med detta i åtanke tycker jag du skall köpa en Bmw, för det är så mycket mer bil än vad Volvo är. Både när det gäller vägegenskaper och körglädje, men även i övrigt. Enda skälet till en V70 vore väl utrymmet om det nu är viktigt.
En annan fördel för Bmw är att där är gott om plats, genomtänka och välbyggda (=går inte sönder i handen på dig) lösningar och.. tja lättskruvat helt enkelt
Köp en Bmw är mitt svar, gärna en 328i eftersom den har en så härlig motor. Dessutom är den riktigt snål, jag kör verkligen inte lungt men snittar 0.9 blandad körning. De senaste gångerna har det dessutom landat på 0.87, men lite mindre lek än vanligt
*Kolla på www.autopower.se under Begagnatguiden för E36*