4121
Sök

Lära sig olika delar, användningen m.m

2 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag ska nu hoppa ner från 3:an till 1:an för att byta linje till fordon (yay!). Problemet är bara att jag skäms något så fruktansvärt mycket över hur lite jag kan om bilar och allt som hör till trots att jag är väldigt intresserad, så därför tänkte jag be er om lite hjälp. Jag vill inte behöva känna mig som "bruden som inte kan nånting och behöver hjälp med allt" sen när vi ska ut i verkstan.

Ni som orkar får gärna lista några grejer som kan vara bra att kunna, som t.ex;
"Topplock är la la la och sitter på motorn"
"Oljefilter ser ut som la la la och kan hittas här"  osv.

Ni förstår min poäng hoppas jag. Om någon gått fordon får du ju gärna säga vad ni var tvungna att kunna & göra i 1:an också (:

Ingen i familjen eller närmsta vänskapskretsen har bil, så kom inte med idén att hänga med farsan ut i garaget eller liknande. Google är inte heller till mycket hjälp när man inte vet vad man ska söka efter ;p

100% ninja
342 Inlägg
28 oktober 2009
#2
köp en gammal skruttig bil skruva isär den, lär dig vart de olika sakerna sitter. å sen slänger du den. då lovar jag att du lär dig ett å annat smile

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 oktober 2009
#3
Japp, åvanstående är nog de bästa sättet. du kan ju köpa en heines rep hand bok till bilen oxå så du kan kolla vad delarna du skruvar isär heter:) annars får du lägga upp bilder på dom i den här tråden och då svar på vad det är:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#4
Jag hinner inte köpa en skrotbil tills lovet är slut och dom kastar in mig i verkstan' ;o hade hoppats på en liten snabbkurs ja, men tack för förslagen! Låter som en bra idé att kombinera boken med bilen haha smile

8 883 Inlägg
28 oktober 2009
#5
Absolut bästa och enklaste sättet att lära sig är att läsa böcker.
Leta upp någon Haynes eller liknande med mycket bilder.....

Själv läste jag "Allt om Bilen" utgåva 1979
Senast redigerat av Hamilton (28 oktober 2009)

Fotograf på tierpidag.se

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 oktober 2009
#6
Läsa sig till är bra. Men enklaste och mest läroriska sätter är dessvärre trail and error. Alltså att skruva sönder själv, få ihop skiten och se till så den funkar!


982 Inlägg
28 oktober 2009
#7
köp en haynes repbok till nån bil du kan tänka dig äga nångång i tiden

7 274 Inlägg
28 oktober 2009
#8
Om du kan engelska så beskriver den här sidan vääääääldigt mycket.
http://www.howstuffworks.com/engine.htm

Sen bara för att du inte kan något så ser inte folk ner på dig...
Märks klart och tydligt vilka som vill lära sig och vilka som skiter i det.


125 Inlägg
28 oktober 2009
#9
Grrl skrev:
Jag hinner inte köpa en skrotbil tills lovet är slut och dom kastar in mig i verkstan' ;o hade hoppats på en liten snabbkurs ja, men tack för förslagen! Låter som en bra idé att kombinera boken med bilen haha smile

Ett annat tips. GOOGLA. Sök på alla möjliga varianter. Bilar, bilmotor, transmission allt vad du kan vilja ha reda på. Använd fantasin till att söka, det är det vi har google till. Sen finns en bra sida som heter howstuffworks.com. Den är skitbra om man vill få vissa saker förklarade för sig.

193 Inlägg
28 oktober 2009
#10
Grrl skrev:
Jag ska nu hoppa ner från 3:an till 1:an för att byta linje till fordon (yay!). Problemet är bara att jag skäms något så fruktansvärt mycket över hur lite jag kan om bilar och allt som hör till trots att jag är väldigt intresserad, så därför tänkte jag be er om lite hjälp. Jag vill inte behöva känna mig som "bruden som inte kan nånting och behöver hjälp med allt" sen när vi ska ut i verkstan.

Ni som orkar får gärna lista några grejer som kan vara bra att kunna, som t.ex;
"Topplock är la la la och sitter på motorn"
"Oljefilter ser ut som la la la och kan hittas här"  osv.

Ni förstår min poäng hoppas jag. Om någon gått fordon får du ju gärna säga vad ni var tvungna att kunna & göra i 1:an också (:

Ingen i familjen eller närmsta vänskapskretsen har bil, så kom inte med idén att hänga med farsan ut i garaget eller liknande. Google är inte heller till mycket hjälp när man inte vet vad man ska söka efter ;p

om det nu är någon som ska komentera att du inte kan nått när ni e i verkstan så skit i dom, man går väll i skolan för att lära sej tongue

Avstängd
4 Inlägg
28 oktober 2009
#11
Wikipedia!

MVH
Daniel Serénus

www.greenlightmag.se | mediepartner till min bil från och med nästa nummer

----------------------------
Wilhelm Danielsson
Opel Speedster | F.d. Stylingbörsens projektbil
nu tidningen GreenLight magazine's projektbil

2 014 Inlägg
28 oktober 2009
#12
Tycker det mest lärorika helt enkelt var att meka med grejerna... Själv lärde jag mig motorkunskap genom praktik varvat med lite snabba kollar i reservdelsprogrammet. Då såg man vad delen hette, hur den såg ut och ungefär var den satt. Om man inte direkt av namnet förstår den kan man senare kolla upp funktionen också. Sedan utvecklades det därifrån när man läste runt på nätet, osv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Trucker
1 220 Inlägg
28 oktober 2009
#13
har själv gått fordon och kunde inte så mycket innan jag började heller va tvungen å googla mycket som polarna pratade om :p men på skolan finns mycket special böcker som heter motor, växellåda och drivsystem, bromsar osv smusla med dom hem när ingen ser så har du en del matnyttigt att läsa och som dom andra säger köp typ en 240 el nåt sånt å skruva bort saker och lär dig vad denna heter och funktion och skruva senare tillbax den igen. I 1:an så kommer du mest att få skruva på "provbänkar" typ ta bort ett bromsok och sätta tillbax men det är mycket teori som inte är särskilt kul och vette fan om man lärde sig så mycket på det heller men de mesta när det handlar om att skruva sitter faktiskt i huvudet dvs man ser ganska lätt hur man ska göra bara man tittar lite och funderar. Fortsätt gärna posta funderingar här så ska vi här på gorg hjälpa dig så mycket vi kan smile

Vissa är bara bättre än andra!

156 Inlägg
28 oktober 2009
#14
Grrl skrev:
Jag ska nu hoppa ner från 3:an till 1:an för att byta linje till fordon (yay!). Problemet är bara att jag skäms något så fruktansvärt mycket över hur lite jag kan om bilar och allt som hör till trots att jag är väldigt intresserad, så därför tänkte jag be er om lite hjälp. Jag vill inte behöva känna mig som "bruden som inte kan nånting och behöver hjälp med allt" sen när vi ska ut i verkstan.

Ni som orkar får gärna lista några grejer som kan vara bra att kunna, som t.ex;
"Topplock är la la la och sitter på motorn"
"Oljefilter ser ut som la la la och kan hittas här"  osv.

Ni förstår min poäng hoppas jag. Om någon gått fordon får du ju gärna säga vad ni var tvungna att kunna & göra i 1:an också (:

Ingen i familjen eller närmsta vänskapskretsen har bil, så kom inte med idén att hänga med farsan ut i garaget eller liknande. Google är inte heller till mycket hjälp när man inte vet vad man ska söka efter ;p

ska du verkligen behöva gå 3 år till på fordon när du ändå gått 2 år i någon (förmodligen) svårare linje som du redan läst ett antal ämnen du ska läsa igen!? låter rätt dumt.. jag gjorde som du för några månader sen, hoppade trean och började på en ny linje men då slipper jag iaf gå 3 år.. 1-2 år räcker om du har läst många liknande ämnen..
på min skola, de som går fordon kan knappt ett skit om bilar överhuvudtaget, till o med mindre än mig ändå att jag inte går fordon o då är de fan skandal tongue så du behöver nog inte känna dig som att du e den enda som inte kan för de finns nog fler.. sen nu att du e brud betyder ju bara att du har ett alibi till att inte behöva veta allt wink

jag tror att de som läser fordon går igenom lite motorlära och sen bromssystem osv. typ vad ABS är, bromsok, klossar, trumbroms osv sen lite kort hur motorn fungerar.

-----------------------

kort hur en motor fungerar kan man väl säga att tändstiftet tänder en gnista via toppen på cyllindern så att luft och bensin som skjuts in genom ventilerna antänder och exploderar. denna explosion får kolven i motorn att åka upp och ner. pga denna kolvrörelse får vi ut kraften ur motorn som sedan överförs till växellådan ut via drivlinan och till slut hjulen.

försökte alltså förklara att ventiler är de som står för att motorn får rätt mängd luft och bensin för att fungera genom att hela tiden öppna och stänga sig när kolven går upp och ner i cyllindern.
här är en bra bild på hela processen där du ser kolven gå upp och ner samtidigt som ventiler, tändstift och vevstake (längst ner som snurrar) sköter sin del i arbetet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel
ventilerna sitter på kamaxeln, ovanför kolven på sidorna. sen är tändstiftet där mellan och ger gnistan så det antänder. (var fjärde gång så är det en 4-taktsmotor)
Senast redigerat av nykomling (28 oktober 2009)


Sök