3709
Sök

Volvo 745 -90 Startar inte

29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har problem med min volvo 745a av årsmodell -90

Den vill inte starta.
Det började en kväll när jag va ute och åkte, det kändes som bilen bara gick på 3 cylindrar.
Efter lite pillande för att förska få i gång den så gick den knappt alls.
Kändes som den gick på 1 cylider typ så då boxserade vi hem bilen.
När vi kom hem så startade bilen gick fint.
Nästa dag blir det samma sak efter en halv mil ungefär.
Nu vill den inte starta överhuvudtaget.

*Jag har kollat så jag får bränsle fram till spridar rampen eller vad man kallar den.
*Kollat att jag får gnista på stiften.
*Inga felkoder (blink kod 1-1-1)

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, har läst på massa forum.
Alla drar bara till med massa olika gissningar.
Skulle gjärna höra av någon som har erfarenhet av det här problemet eller liknade?

MVH
Jakob


Gasglad
3 244 Inlägg
26 oktober 2009
#2
Börja med det första man alltid ska göra: Komptest, läckage.
Eftersom du ej har någon felkod så handlar det om något mekaniskt (I 90% av fallen)

Gör ett komptest och publicera resultatet så utgår vi ifrån det!

//Carfreak

29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#3
Komptest glömde jag skriva med att jag gjort, det visade mellan 11.5-12 så har bra komp


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2009
#4
testa med startgas då:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 Inlägg
26 oktober 2009
#5
Hej!
Kolla givaren som sitter nära vattenpumpen givaren går till den såkallade förgasaren hade samma fel på min
760 stanade i tid och otid sen jag satte en ny givare har den fungerat

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
26 oktober 2009
#6
Om du har gnista så är det ju bränsle det är fel på.
Kolla om spridarna öppnar, inte bara att det kommer fram bränsle till dom.
Annars är det som att kolla att det finns gnista ifrån tändspolen men inte kolla stiften.

Testa med startgas fast det kanske du redan har gjort.

MVH. Alex

908 Inlägg
26 oktober 2009
#7
Prova med en annan lmm.. ?

29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#8
Jag mätte med volt meter på sparidarna nyss.
Mät resultatet gav 3-4 volt när jag körde på starten.
Jag är inte säker men sparidarna är väl jord styrda genom databoxen? och matade med 12 volt?
Skulle det kunna vara något relä till sparidarna möjligtvis?

Hade inte tänkt att komponent byta hela bilen tills den funkar..


1 772 Inlägg
26 oktober 2009
#9
gagob skrev:
Jag mätte med volt meter på sparidarna nyss.
Mät resultatet gav 3-4 volt när jag körde på starten.
Jag är inte säker men sparidarna är väl jord styrda genom databoxen? och matade med 12 volt?
Skulle det kunna vara något relä till sparidarna möjligtvis?

Hade inte tänkt att komponent byta hela bilen tills den funkar..

Du har ett spridarrelä som sitter på kylvätskebehållaren, en liten svart grej. Ta en glutt på det..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

3 Inlägg
26 oktober 2009
#10
Kolla givaren innan du skruvar i sönder bilen Hi:)

29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#11
men du prata om någon givare till förgasaren? har ingen förgasar motor så..

Ja det är där den sitter, ska kika på det relät smile


3 Inlägg
26 oktober 2009
#12
Det vet jag ,skrev den såkalade förgasaren det är direktinsprutande kolla givaren som går till den

362 Inlägg
26 oktober 2009
#13
har haft samma bekymmer förut. 2ggr. en gång var det hallgivaren å en gång luftmassen. inga svåra grejer att byta så det är bara prova.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#14
9 snäpp fel på kamreren vid kamdrevet. undra om motorn kan överlevt?


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
26 oktober 2009
#15
Den har nog överlevt.
Ventilerna ska inte ta i kolvarna på B230.
Hur har den lyckats flytta sig så mycket?

MVH. Alex

29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#16
kom på att jag kanske kollade fel.
kommer en polare som är mycket duktigt och ska hjälpa mig och kolla på det sen.
då nollställer vi väl skiten och kollar så det verklien var så.

för så som bilen har bettet sig borde det inte vara kamremmen, men vem vet...
remmen ser ju fräsch ut också så..

skriver väl sen hur det har gått så får vi se..

tack för all hjälp än så länge


29 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#17
Hur pinsamt det än är så var det endast ett bensinstopp... haha
Tråden kan låsas eller tasbort?!


Med.lem
3 759 Inlägg
2 november 2009
#18
gagob skrev:
Hur pinsamt det än är så var det endast ett bensinstopp... haha
Tråden kan låsas eller tasbort?!

http://i36.tinypic.com/20pdblu.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök