4125
Sök

740 laddning.

52 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#1
tja.

var påväg hem i förrgår och laddningslampan  började lysa, eller snarare dansa men lyste hela tiden .
åkte hem, och provade spänna generatorremmen, då funkade det i ca 2km efter det började laddningslampan,oljetryck och parkeringsbroms lamporna lysa. och dansade efter varven. vände och skulle hem och då dog bilen och startmotorn klickade. som tur var stod jag i en nedförsbacke så rullade igång den.
hur som helst, påväg hem, bilen går som ett as, varvmätaren står på 4000 varv men går 1500-2000 , tomgången är på 2000 men gick ner a vsig själv till slut till~900, bilen sackar ner som fasen så fort ja slår på halvljuset men tar mig hem och bilen dör på parkeringen. nu har jag knappt något lyse i lyktorna men små skit som dioder funkar självklart inuti bilen.


någon som har någon aning om vad som kan vara fel ?
har inte råd för tillfället att åka och köpa en miljon prylar så har ni flera svar så skriv dom i ordningen ni tror dom är smile


tacksam för snabba svar



edit;

sökte efter trådar innan jag skrev men hittade ett par då jag googlade fram det nu efter ja gjort tråden.
ska se om jag får fatt på en ny generator att prova med ifall det är något knas med diodbryggan
dock var det just det felet förut på en tidigare bil och det var inte alls samma eller liknande tecken på vad felet var mer än att jag kunde köra bilen tills batteriet laddades ur.
Senast redigerat av skeowg (3 november 2009)

52 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#2
glömde lägga till att jag tog ur kolen och kollade.  har tänkt prova ett annat batteri till att börja med då det är enklast och billigast, och titta över lite jordpunkter.

21 761 Inlägg
3 november 2009
#3
Kolla även kablarna vid generatorn så att inte tex kabeln på D+ har trasigt hölje och kortsluter mot jord (motorblocket). Inte ovanligt att gamla bilar som exedmpelvis 240/740 har söndertorkade kabelhöljen på just dessa kablar eftersom de sitter så nära motorn, på min 240-86 så är den kabeln ganska dålig och jag har fått fixa till den litegrann. smile

Det kan ju även vara själva laddregulatorn som har gett sig, de är dock lätta att byta och kostar väl runt 200-300 spänn om det är originaldel tror jag. Fast har du tillgång till en annan generator så är det ju bara att prova den.

Glöm nu inte bort att sätta batteriet på uppladdning, det har blivit ordentligt urladdat.

52 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#4
jag kollade allt i kabelväg tidigare idag. sen åkte jag och köpte mig en ny generator och det funkade klockrent. men nu när du skrev det så kom jag på att jag glömde trycka till plast skyddet över en + kabel på generatorn och varit ute och åkt en del så undra om det ligger kvar hehe


hur som helst var det generatorn som gett upp iaf, synd bara att det ska vara så fruktansvärt dyrt med en sån gammal pryl.

21 761 Inlägg
3 november 2009
#5
Kul att felet var enkelt iaf. smile

52 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#6
personligen tycker jag att ska bilen vägra gå igång och bli stående någon dag då ska det vara ett mega fel, blir så less när det är enkla fel som tar tid att få gjorda man tappar lusten lixom hehe


Sök