3822
Sök

Jobba som bilmek

125 Inlägg
4 november 2009
Själv går jag nu fordonsprogrammet åk3, när jag valde i 1an så valde jag lackering, för att jag inte skulle tröttna på att mecka hemma, har gått lackering i snart 1,5år och tycker det är skit kul, folk säger slipa i 8timmar, jag säger bullshit, det finns mer jobb än att slipa t ex, spackla, lacka, lägga grund, blanda färg, rikta plåt, laga plastdetaljer med hjälp av lödning osv, och på min praktikplats sa lack chefen att en som gått ur skolan som är riktigt duktig är han beredd att betala 19-20.000 innan skatt i månaden tycker det är helt okej för o vara 18 bast. Det här är i stockholm haninge, och vi är även en väldigt liten klass på 4 personer vilket är väldigt skönt.

Mvh
Pontus

Fd Bannad
657 Inlägg
4 november 2009
Timjoh skrev:
Var inne på att byta till bil lackerare och även bil mek men, har hört att bil mek är inte som man kanske alltid tror mkt data nu för tiden, vad jag hört från olika företag osv. sen bil lackerare kan vara svårt att få jobb om man inte har kontakter.

Så går industri plåt/svets är jävligt bra på det, är en av få som har den talangen för svetsning.

Och ett pluss till, industrin skriker efter både svetsare och cnc operatörer pluss ricktigt bra lön!

Så gillar du jobba med plåt och svetsa osv jobba med händerna så är det en bra linje samt att du kommer ha bra svets kunskaper i bil hobbyn sen:)

Just nu är svetsare och Cnc operatör något av det sista arbetsmarknaden skriker efter, folk är ju lika önskvärda som svininfluensan. Börjar väll gå lite uppåt nu men.

Men industrilinjen är bra, går sista året som reparatör nu, så man får väll hoppas på att man får jobb sen. Men speciellt bra betalt kan jag väll inte säga att det är, bra ingångslön men löneutvecklingen är ju fan obefintlig, bonusar är också ovanliga. Har både pappa och kompisar som både svetsare, cnc operatörer och repare, så jag vet.

Märkesbög

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 november 2009
weeeman skrev:
Är inte tungmek rätt grisigt och hårt för kroppen?

så jävla tungt måste de inte alltid vara längre, finns mycket fina grejjer att till gå, men grisigt ja de är de kommer alltid att vara,sen jobbar man som tungmek får man inte va rädd för en kubikkallvatten i nacken och liknande, sen är stressen oftast hårdare på tunga sidan än lätta, för åkerierna tappar många tusenlappar för varje timme dom står på verkstan så bårde chef för åkeriet och chauffören tycker om att flåsa en i nacken :p, men för mig är det ett toppen jobb iallafall, jag har lite taskigt i ryggen tillochfrån men då är jag andra sidan 1.96 också smile, säger som Ariel reklamen, Smuts är bra big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök