3100
Sök

Telenor 3G täckning?

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 augusti 2006
Feffy skrev:
Beror ju helt på vart man bor hur täckningen är. Men bor man neråt i landet mot skåne och så är teckninegn mycket bra. Och finns det inte deras 3G nät i närheten går man på deras GSM nät. (Kräver att man har en 3G telefon) (Jobbar med det där)  OCH ni som hade vodafone förut kan självklart säga vad ni tycker men sen telenor köppte upp Vodafone har de byggt ut över 1000 nya master och bygger ut hela tiden. Teckningen har blivit mycket bättre på de få månder som telenor funnits.

Observera att bor man uppåt förbi sthlm blir teckningen sämre. Okej vid kusten förbi umeå och upp mot luleå finns master men innåt i norrland ska man nog hålla sig till telia men bor man från sthlm/uppsla och neråt funkar telenor. Konstigt att fler inte klagar på Comviq som har sämst teckning i HELA sverige.

Comviq kan man inte ha här.

Alltid lika roligt att se 08:or som kommer hit och de klagar som fan på att täckningen är dålig. Så klagar de på comviq, ska de sitta instängd i gröten så kan de ju sitta och ringa billigt med sveriges sämsta nät men åker de ut till friheten så kan de väl skaffa Telia eller de som har större nät.

Prylgalen som man är så borde man haft ett 10tal 3G-telefoner nu men på den punkten är jag omodern. Den dagen 3G funkar felfritt så kanske.

Hittills har det inte tillverkats en enda 3G-telefon som duger till, om några år kanske...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 854 Inlägg
5 augusti 2006
Christian S skrev:
onej84 skrev:
Telenor suger totalt, funka inte i finland dyra räkningar ingen täckning  ska jag fortsätta?

Vet ej hur det funkar i Finland då jag inte har varit där.
Beror väll på vilket abonemang man har.
Deras GSM nät är väll ungefär som dom övriga operatörnas men det var deras 3G det var frågan om nu.

Tega skrev:
Vodafone, Telenor eller va fan dom nu vill kalla sig suger ju duktigt. Jag kör lastbil mellan Skåne-Jämtland och täckningen e skrattretande kass. Nästan alla jag känner säger samma sak, Vodafone suger.
Har du telia så behåll de, du kommer bara bli besviken...

Har du/dom GSM eller 3G? för det är en j***a skiljad för jag hade som sagt haft deras GSM abonemang innan jag bytte till deras 3G abonemang och det blev en jäkla skillnad i tänkning sen beror det ju en del också vilken telefon man har men som sagt jag är välldigt nöjd med mitt abonemang.

Det står mer om vad jag tycker i mitt första inlägg på första sidan.

Jag har 3G

607 Inlägg
6 augusti 2006
Tycker telenor är hemskt, taskig och pendlande sändning mm

Men som ni säger funkar mycket bättre söder om stockholm

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

2 594 Inlägg
30 augusti 2006
kul att det är så många som har telenor jobbar skälv på telenor hör av er till mig så kange jag kan fixa lite fin lurar,,fördelen med telenors 3g master är att om det inte finns täckning så har vi 2g som mobilen automatiskt kopplar till till skillnad mot 3 som bara har tillgång till telenors 3g master

2 594 Inlägg
30 augusti 2006
Ckosworth skrev:
Tycker telenor är hemskt, taskig och pendlande sändning mm

Men som ni säger funkar mycket bättre söder om stockholm

jo mobilen tar ju alltid den mast som har bäst täckning 3g/2g  om du tycker att den hoppar för mycket kan du prova att låsa den till bara 3-2g

562 Inlägg
30 augusti 2006
gussie skrev:
Hmm, om du har Telia nu, och vill byta så kan man ju nästan inte annat än att byta "ner" sig! Men jag tycker Telenor funkar alla tiders! Haft Vodafone i tre år och aldrig haft några problem med det! smile (Förutom dessa hemska reklamer) tongue

håller med om att man byter ner sig om det gäller täckning? (har jag fel lr rätt?) men om du bor i tex sthlm bör det ju funka rikdigt bra? :S

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

10 287 Inlägg
30 augusti 2006
För WCDMA (=3G) så bestäms celltäckning av antalet samtidiga användare i en cell. Dvs desto flera mobiler med desto högre bitrate = desto mindre täckning. Detta beror på att brus inte är dimensionerande för 3G utan det som är dimensionerande är den interferens som andra mobiler åstadkommer ( I = C x ( M-1), där C = RSCP = Received Signal Code Power och M = antal användare givet att alla har perfekt effektreglering och strävar efter samma C/I).

Man håller just nu på att ta fram Extended Range för 3G btw.

/Göran

Ostsåsen skrev:
I teorin ska en 3G vid optimala förhållanden (optimal antennriktning, klart väder, inga hinder o.s.v.) räcka ca. 7 km om jag inte minns fel. En kollega hade varit ute och försökt få 3G täckning till en specifik basstation med sin mobil men inte lyckats, när vi mätte upp avståndet från där han stog och till den masten han försökte nå hade vi 3 km om jag inte minns fel. Det är med andra ord inte alls säkert att kartan som 3GIS (Telenor) har tagit ut i länken stämmer i praktiken.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 594 Inlägg
30 augusti 2006
fasen göran blir riktigt impad av dina kunskaper vad jobbar du med igentligen??
jobbar du me på telenor?

10 287 Inlägg
30 augusti 2006
Ehhh..nej. Leveransansvarig för 3G mjukvara.

/Göran

ghost_boy83 skrev:
jobbar du me på telenor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 augusti 2006
Ostsåsen skrev:
Spelis skrev:
Här är en karta med telenors teckning...både för GSM och 3g

http://www.telenor.se/177.jsp

Detta är bara en teoretisk teckning, sen hur det funkar i verkligheten är en annan sak.

I teorin ska en 3G vid optimala förhållanden (optimal antennriktning, klart väder, inga hinder o.s.v.) räcka ca. 7 km om jag inte minns fel. En kollega hade varit ute och försökt få 3G täckning till en specifik basstation med sin mobil men inte lyckats, när vi mätte upp avståndet från där han stog och till den masten han försökte nå hade vi 3 km om jag inte minns fel. Det är med andra ord inte alls säkert att kartan som 3GIS (Telenor) har tagit ut i länken stämmer i praktiken.

Och nej, jag säger inte att Telia skulle vara så mycket bättre i detta sammanhang bara för att jag jobbar där, det är samma tråkiga verklighet här också ....

På GSM däremot har Telia bäst teckning då vi har flest basstationer.

mvh Fredric

På GSM har mina polare bättre täkning med Comviq än Telia!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 augusti 2006
Martin 9-3 skrev:
Feffy skrev:
Beror ju helt på vart man bor hur täckningen är. Men bor man neråt i landet mot skåne och så är teckninegn mycket bra. Och finns det inte deras 3G nät i närheten går man på deras GSM nät. (Kräver att man har en 3G telefon) (Jobbar med det där)  OCH ni som hade vodafone förut kan självklart säga vad ni tycker men sen telenor köppte upp Vodafone har de byggt ut över 1000 nya master och bygger ut hela tiden. Teckningen har blivit mycket bättre på de få månder som telenor funnits.

Observera att bor man uppåt förbi sthlm blir teckningen sämre. Okej vid kusten förbi umeå och upp mot luleå finns master men innåt i norrland ska man nog hålla sig till telia men bor man från sthlm/uppsla och neråt funkar telenor. Konstigt att fler inte klagar på Comviq som har sämst teckning i HELA sverige.

Comviq kan man inte ha här.

Alltid lika roligt att se 08:or som kommer hit och de klagar som fan på att täckningen är dålig. Så klagar de på comviq, ska de sitta instängd i gröten så kan de ju sitta och ringa billigt med sveriges sämsta nät men åker de ut till friheten så kan de väl skaffa Telia eller de som har större nät.

Prylgalen som man är så borde man haft ett 10tal 3G-telefoner nu men på den punkten är jag omodern. Den dagen 3G funkar felfritt så kanske.

Hittills har det inte tillverkats en enda 3G-telefon som duger till, om några år kanske...

Ingen 3G telefon som duger??? Okej har du endast provat NEC telefoner då eller?? HAHA

48 Inlägg
30 augusti 2006
varför inte ha kvar ditt telia och ändra form på det bara för telia har 3g abboneman/kontantkort också jag kör 3g genom telia det fungerar alldeles utmärkt smile

2 594 Inlägg
30 augusti 2006
aha förstod nästan de smile

Sharky skrev:
Ehhh..nej. Leveransansvarig för 3G mjukvara.

/Göran

ghost_boy83 skrev:
jobbar du me på telenor?

173 Inlägg
30 augusti 2006
Sharky skrev:
För WCDMA (=3G) så bestäms celltäckning av antalet samtidiga användare i en cell. Dvs desto flera mobiler med desto högre bitrate = desto mindre täckning. Detta beror på att brus inte är dimensionerande för 3G utan det som är dimensionerande är den interferens som andra mobiler åstadkommer ( I = C x ( M-1), där C = RSCP = Received Signal Code Power och M = antal användare givet att alla har perfekt effektreglering och strävar efter samma C/I).

Man håller just nu på att ta fram Extended Range för 3G btw.

/Göran

Ostsåsen skrev:

Tack för den informationen! Extended Range blir nog omtyckt när det sätts i drift, om det nu jobbas med att ta fram det. Vet du om det bara gäller nya siter som byggs med detta eller ifall det kommer gälla alla siter, även de som redan är byggda? Ungefär som GSM Edge, "trimmat" GSM nät som klarar mer kräm, som kommer gälla även gamla siter, tänkte jag på. Men det kanske inte är samma sak?

mvh Fredric

173 Inlägg
30 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Ostsåsen skrev:
Spelis skrev:
Här är en karta med telenors teckning...både för GSM och 3g

http://www.telenor.se/177.jsp

Detta är bara en teoretisk teckning, sen hur det funkar i verkligheten är en annan sak.

Och nej, jag säger inte att Telia skulle vara så mycket bättre i detta sammanhang bara för att jag jobbar där, det är samma tråkiga verklighet här också ....

På GSM däremot har Telia bäst teckning då vi har flest basstationer.

mvh Fredric

På GSM har mina polare bättre täkning med Comviq än Telia!!

Vet inte riktigt vad jag ska säga nu då jag inte riktigt vet vad du pratar om. Kanske att comviq har lyckats smälla upp nån site på ett litet lokalt område där deras täckning är bättre än telias, men det är nog sällsynt. Säg vad du vill om 3G täckning eller företagen i övrigt, men Telia har bäst GSM täckning. Punkt.

mvh Fredric

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
31 augusti 2006
Hela jävla fabriken där jag jobbar tex!! Sen vet jag ännu fler ställen! Telia och Telenor är bara skit! Dyrt o värdelöst!

Sök