4304
Sök

Skivor och bromsar Saab 9000

Fartglad ;)
128 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Tycker orginal bromsarna på saab är riktigt dåliga..
Har ni några tips på nya skivor och bromsar som inte kostar en hel förmögenhet. Även om det är viktigt med säkerheten är jag inte gjord av pengar smile
Tack på förhand..

12 086 Inlägg
29 augusti 2006
Finns ju Tarox skivor o belägg, har farsan på sin Saab och den bettar bra.
Annars har Speedparts (tror jag) en Bigbreakkit för snorbilliga 8000kr som inkluderar nya större skivor samt 4 kolvsok till frambromsarna. Iofs mkt pengar men relativt väldigt billigt.

EDIT, varför chippar du inte pärlan..? ger ju fan 70hk på din kärra
Senast redigerat av JapMax (29 augusti 2006)

Fartglad ;)
128 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
JapMax skrev:
Annars har Speedparts (tror jag) en Bigbreakkit för snorbilliga 8000kr som inkluderar nya större skivor samt 4 kolvsok till frambromsarna. Iofs mkt pengar men relativt väldigt billigt.

Tjena, tack för tipset!
8000 kan jag offra på bromsar.. behöver verkligen nya..
Chipp är på gång, skall bara ordna bättre bromsar först.

Hittar inte Bigbreakkitet du pratar om... men jag hittade
GreenStuff
9000T 90-98 XB-221 3,620 kr
4 skivor och belägg för 3620:-

Någon som har dessa bromsar som kan yttra sig ?
Senast redigerat av Kimze (30 augusti 2006)

1 453 Inlägg
30 augusti 2006
Kimze skrev:
JapMax skrev:

Tjena, tack för tipset!

Håller med, bromsarna på 9000 är verkligen löjligt underdimensionerade - speciellt för Aero. Tack o lov finns Speedparts.

Jag köpte deras sportbromskit med slitsade skivor och greenstuffbelägg (=dammfria), dessutom bytte jag till stålomspunna bromsslangar och passade på att byta till SuperBlue Racing's bromsvätska. Detta gav bättre känsla i pedalen och betydligt kraftigare nyp än original - trots att de slitsade skivorna är precis lika stora som de från fabrik. Runt 7000 fick jag punga ut men det är småpengar för bromsar.

mvh Jocke

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 augusti 2006
Kimze skrev:
Tjena, tack för tipset!

Du verkar tänka lite innan du gör nåt... Är ju lite svårt att lägga pengarna på bromsar istället för motor men det finns ju en anledning att man har bromsar:P

357 Inlägg
30 augusti 2006
sveddan skrev:
Jag köpte deras sportbromskit med slitsade skivor och greenstuffbelägg (=dammfria), dessutom bytte jag till stålomspunna bromsslangar och passade på att byta till SuperBlue Racing's bromsvätska. Detta gav bättre känsla i pedalen och betydligt kraftigare nyp än original - trots att de slitsade skivorna är precis lika stora som de från fabrik. Runt 7000 fick jag punga ut men det är småpengar för bromsar.

Har också deras "sport-broms-kit". Tar RIKTIGT bra..Man behöver inte vara rädd för o trycka på rejält på pedalen över 120-130! Farsan har en likadan fast -98 och den vågar man inte köra me lika fort längre när man äntligen fattat att orginal-bromsarna inte räcker till i dom hastigheterna..
Senast redigerat av __JoCCe__ (30 augusti 2006)

Heter de Lövena eller Löven??

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 augusti 2006
__JoCCe__ skrev:
sveddan skrev:

Har också deras "sport-broms-kit". Tar RIKTIGT bra..Man behöver inte vara rädd för o trycka på rejält på pedalen över 120-130! Farsan har en likadan fast -98 och den vågar man inte köra me lika fort längre när man äntligen fattat att orginal-bromsarna inte räcker till i dom hastigheterna..

Är de så illa att de räcker med 120-130 för att de ska kännas jobbigt... Ska ni ha de bästa belägga någonsin tillverkade så ska ni ha friction performance belägg... Vanliga belägg blir ju sämre ju varmare de är, dessa är tvärt om, sånt sjukt bett i dem även att man stressar på som fan...

12 086 Inlägg
31 augusti 2006
Kimze skrev:
JapMax skrev:

Tjena, tack för tipset!

Hittar inte Bigbreakkitet du pratar om... men jag hittade
GreenStuff
9000T 90-98 XB-221 3,620 kr
4 skivor och belägg för 3620:-

Någon som har dessa bromsar som kan yttra sig ?

Jag hitta det!! Kollat igenom exakt 17 StreetXtreme för din skull =P I nummer 9 2005 hittar man en annons från Speedparts.se:

"Här är en smart uppgraderingssats bla bla bla.. Kitet innehåller 4-kolvsok, bromsoksbelägg,
monteringsdetaljer, stålomsspunna bromsslangar och 314 mm slitsade bromsskivor bla bla bla.. Pris: 7.900kr hos Speedparts"

Med en bild på samtliga prylar, såvida de inte är tryckfel o att de ska stå 17.900kr så kan jag inte se något annat fel. Iofs pinsamt billigt men vem vet?

EDIT: http://www.speedparts.se/prod/sp_br_uppgr_bak.shtml

De va la inte så jävla svårto hitta =P Dock har de höjt priset med 1500kr.. osis du smile
Senast redigerat av JapMax (31 augusti 2006)

124 Inlägg
31 augusti 2006
www.omnicompetition.se där har dom bromsar för dig slitsade och hålborrade

380 Inlägg
31 augusti 2006
Om du vill ha borrade å slitsade skivor så ta en titt här,riktigt bra priser

http://www.blocket.se/vi/7577320.htm?ca=7_s
Senast redigerat av Hakan_J (31 augusti 2006)

Fartglad ;)
128 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
Tror det får bli kittet från Speedparts.
Känns tungt att lägga det på bromsar men jag anser att det är viktigare före
motortrim, annars får jag aldrig stopp på den sen.
Är redan tillräckligt svårt.
Tack för tipsen!

Sök