6 november 2009
Trådstartare
Tjena! Jag har en volvo 360 gl 88 års modell som går riktigt sjaskigt. Det sitter en b200f i den med strax över 20.000 mil på nacken.
Problemet med bilen är att den är totalt orkeslös, och det yttrar sig speciellt när det börjar ta emot lite. När man väl kommit upp i fart och ligger på jämt gaspådrag så går den bra, men så fort det kommer blir motlut eller ska accelereras kraftig så är det kört. Det är precis som att den den går bra upp till ett visst gaspådrag, efter det så bara "buar" det och händer ingenting. Den har också jäkligt dålig gasrespons.
Jag snackade med en gubbe på den lokala bilverkstan och han trodde det kunde vara tryckregulatorn. Provade byta till en regulator från en gammal sierra (passade rakt av), men då gick den ju bara ännu sämre. Med den nya regulatorn så dör den av helt vid fullt gaspådrag, förut bara "buade" den.
Är det vanligt att regulatorer strejkar eller är det ett osannolikt fel? Jag vet inte riktigt hur dom fungerar, men jag vet att det sitter membran i dom som rimligtvis borde kunna bli dåliga om dom torkar.
Avslutnings ska sägas att jag gjort en liten service, dvs; bytt olja, filter, bensinfilter, tändstift och kablar.
Jag har även bytt kamrem, bränslepump och kollat spridarna, allt utan resultat, den är lika slö som den alltid varit.