4382
Sök

Volvo 945 -93 Startmotor problem

23 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Hej! Bytte nyligen startmotor till en ny.
Och nyligen började startmotorn bete sig väldigt konstigt när jag ska starta bilen. Det verkar som att startmotorn går gunt men den greppar inte tag i startkransen eller vad det heter. Startmotorn bara gör ett surrande i några sekunder sen hör man hur den greppar tag. Detta fel uppträder endast ibland. Om jag stänger av bilen direkt efter jag har startat bilen och testar igen så startar den helt utan problem. Är det någon som vet vad det kan vara som spökar?

MVH Niclas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2009
kärvande silenoid ( stavning?)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

mulle mek
679 Inlägg
11 november 2009
turboforssen skrev:

solenoid big_smile

Gasar tills det Rasar !!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2009
r3zz1 skrev:
turboforssen skrev:

solenoid big_smile

ha ha ha tack ska försöka komma i håg det tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

mulle mek
679 Inlägg
11 november 2009
turboforssen skrev:
r3zz1 skrev:
turboforssen skrev:

solenoid big_smile

ha ha ha tack ska försöka komma i håg det tongue

hehe lungt smile

skruva isär startmotorn och gör rent alla rörliga delar som ska va smörjda  sen så fettar du in dom igen så dem rör sig fritt. kör med grease lr nån slags fett  så kanske det funkar  om det inte är  dålig kontakt  på nån kabel.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
11 november 2009
Har samma problem med en sprillans ny startmotor från Biltema, ibland missar den och går i luften, och när man släpper startläget så hugger den tag i svänghjulet det sista den gör innan den stannar

Vore också tacksam om någon vet vad detta beror på smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

62 Inlägg
11 november 2009
Ta ex haynes verkstadsbok för volvo så står det där hur man ska göra om jag itne minns fel, och detta fel beror ju på att solenoiden inte skjuter ut till startkransen som den ska, den kärvar fast sej, är den ännu mer sliten så kan man få bonka lite med hamamr för att den ska funka. Bara den inte låser sej i ut läget så är det ju inga problem haha tongue Men en beg startmotor kostar väl runt 200 på skroten? tongue lättare att bara byta än att plocka ner skiten tongue

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
11 november 2009
Man tycker ju inte en ny startmotor skall kunna ha det felet smile Men är det nån billig skit så vad kan man begära tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

23 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
aha en till som har problem med biltema startmotor... undra just om man kan få en ny på garanti...
någon skrev att det kan vara dålig kontakt på en kabel.. men hur kontrollerar man det på enklast sätt..
smörja in kuggen gjorde jag när jag monterade dit den nya startmotorn..men jag kanske tog för lite..

mulle mek
679 Inlägg
11 november 2009
Tawoz skrev:
aha en till som har problem med biltema startmotor... undra just om man kan få en ny på garanti...
någon skrev att det kan vara dålig kontakt på en kabel.. men hur kontrollerar man det på enklast sätt..
smörja in kuggen gjorde jag när jag monterade dit den nya startmotorn..men jag kanske tog för lite..

det kan  kan va  att kablarna inte sitter riktigt hårt där dom ska utan man får dra åt  muttrarna lite extra.. kan va glapp det kan va lite olika.

det är mer än kuggen som ska smörjas in .. och då menar jag inne i själva startmotorn där allt sitter . ni måste helt enkelt skruva isär startmotorn..  det är roligt o försöka få tillbaka kolen  på sin plats när man monterar ihop allt igen . tar lång tid om man inte prövat öppna o monterat ihop en start motor nån gång.
ett tips öppna upp den gamla i delar och montera ihop allt igen innan ni ger er  på den nya startmotorn.

krävs lite pyssel med  o montera ihop big_smile ett tips bara : D

23 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
r3zz1 skrev:
Tawoz skrev:

det kan  kan va  att kablarna inte sitter riktigt hårt där dom ska utan man får dra åt  muttrarna lite extra.. kan va glapp det kan va lite olika.

det är mer än kuggen som ska smörjas in .. och då menar jag inne i själva startmotorn där allt sitter . ni måste helt enkelt skruva isär startmotorn..  det är roligt o försöka få tillbaka kolen  på sin plats när man monterar ihop allt igen . tar lång tid om man inte prövat öppna o monterat ihop en start motor nån gång.
ett tips öppna upp den gamla i delar och montera ihop allt igen innan ni ger er  på den nya startmotorn.

Men det känns inte riktigt som att man ska behöva göra detta på en ny startmotor. Testar dra åt kablarna och om inte det funkar lämnar jag in den på biltema och får en ny om dom går med på det.

mulle mek
679 Inlägg
12 november 2009
Tawoz skrev:
r3zz1 skrev:
Tawoz skrev:

Men det känns inte riktigt som att man ska behöva göra detta på en ny startmotor. Testar dra åt kablarna och om inte det funkar lämnar jag in den på biltema och får en ny om dom går med på det.

aa det sant.. klart dom måste ta tillbaka den om den inte funkar som den ska . bara du har kvitto och det inte gått allt för lång tid så måste du få ut en ny

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 november 2009
Det är vanligt att kinesiska startmotorer innehåller fel sorts fett för vårt klimat. De kärvar när det är kallt och fungerar som det ska när det är varmt. Jag rekommenderar inte fett i en startmotor utan smörj med lite olja om det kärvar.

Ska klargöra begreppet kinesiska startmotorer då det i branschen har en dålig klang, med viss rätt. Min erfarenhet är att kvalitetsskillnaden är oerhört stor. Det finns tillverkare som alltid levererar original kvalitet och så finns det dem som levererar riktiga soppor. Problemet de flesta importörer har är att man jobbar mot ett handelshus som köper från olika tillverkare. Det leder således till att kvaliteten skiljer sig från parti till parti. Det är inte omöjligt att även Biltema köper sina startmotorer och generatorer på detta vis.

23 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
r3zz1 skrev:
Tawoz skrev:
r3zz1 skrev:

aa det sant.. klart dom måste ta tillbaka den om den inte funkar som den ska . bara du har kvitto och det inte gått allt för lång tid så måste du få ut en ny

jag har kvittot kvar och jag köpte den 2009-09-25 men har bara haft den monterad i en månad sammanlagt.. och den har redan börjat krångla.. ska åka till dom och skälla lite...och ha en ny...

Sök