3930
Sök

T5r koppling i 940

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#1
Tjena, nu är det så att min koppling på 940n inte klarar av effekten längre, jag har hört att man kan modifiera svänghjulet eller byta svänghjul så ska en t5r koppling passa rätt på, så min fråga är huruvida detta stämmer eller inte, någon som provat och vet vilket svänghjul/vilka modifikationer som ska göras.
Kanske ska tillägga att det är ett fk-block med m90.

/Strande


-utan 940
1 728 Inlägg
12 november 2009
#2
Vad jag har hört så är det R-lamellen man svarvar ner för att den ska passa i svänghjulet, detta för att man har stumsvetsat svänghjulet och vill ha en fjädrad lamell.
Hur mycket effekt har du och vad har du för framtidsplaner? Det kanske är bättre att köpa en 712-platta på en gång?

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#3
En polare hade t5r koppling i sin 940, han sa att man skulle svarva om svänghjulet, men du kan säkert ha rätt. Jadu, jag har väl planer på ca 500-600 hästar inom ett år, men just nu vill jag bara ha något som är billigt och klarar upp till 300 hästar så att det håller tills man ska börja bygga riktigt. Fast tryckplattans hållbarhet har väl bara med vridmomentet att göra? Så normalt vrid vid den effekten om så är fallet. Just nu skulle jag gissa på kanske 180-200 på bakhjulen, men jag bygger allt eftersom när jag har tid då detta är en bruksbil:P Så vet du hur mycket effekt/vrid 712-plattan klarar?

/Strande



Vad jag har hört så är det R-lamellen man svarvar ner för att den ska passa i svänghjulet, detta för att man har stumsvetsat svänghjulet och vill ha en fjädrad lamell.
Hur mycket effekt har du och vad har du för framtidsplaner? Det kanske är bättre att köpa en 712-platta på en gång?


-utan 940
1 728 Inlägg
13 november 2009
#4
712-plattan klarar 525Nm med 940 std-lamell, ännu mer med sinter såklart.
Fast ska du köra med 5-600hk lär du väl byta ut M90:n mot nån BMW-låda och då vet jag inte vilka kopplingar som passar.
712-plattan sitter original i äldre BMW M5 så det finns säkert passande lamellcentrum.

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#5
Andreas 940 skrev:
712-plattan klarar 525Nm med 940 std-lamell, ännu mer med sinter såklart.
Fast ska du köra med 5-600hk lär du väl byta ut M90:n mot nån BMW-låda och då vet jag inte vilka kopplingar som passar.
712-plattan sitter original i äldre BMW M5 så det finns säkert passande lamellcentrum.

Jo, ska förmodligen skaffa en getrag-låda, men det blir senare. Men tack för mycket bra svar:D



Sök