3433
Sök

B21A går ojämnt

38 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Hejsan. Har ju en volvo 244 -82 med B21A motor. På tomgången så håller den på o går ojämnt. Pendlar mellan 900-1100 rpm ganska fort. Jag har ställt in tändningen enligt tillverkaren och skruvat lite på förgasaren men vet inte riktigt hur det ska vara för när jag skruvar på blandningsskruven (höger sida vid gula avlånga saken) händer det ingen förändring. Men den går finfint på varv. Kan det vara membranet eller liknande?

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

Gréve
497 Inlägg
12 november 2009
kolla om det är något som är glappt i förgasaren Tex gasspjället, och det kan även vara nå litet luft eller soppa läckage vid insuget eller förgasaren, det är dom tipsen jag kan komma med smile

38 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
The_Rebel skrev:
kolla om det är något som är glappt i förgasaren Tex gasspjället, och det kan även vara nå litet luft eller soppa läckage vid insuget eller förgasaren, det är dom tipsen jag kan komma med smile

tack smile mjo jag får kolla förgasarens packning mot insugsrören och kanske även insugspackningarna smile
men jag har en gissning om att membranet var sönder på den. Förövrigt en kul grej hehe det satt ingen termostat i. Fick sätta i en.

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

21 761 Inlägg
13 november 2009
Kolla hur motortempen beter sig nu när du har satt dit en termostat, möjligheten finns ju att tidigare ägare haft problem med att motorn vill gå varm och tagit bort termostaten istället för att fixa huvudfelet. smile

Bara en liten tanke.
Senast redigerat av Drönirettab (13 november 2009)

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 november 2009
Van-Vincent skrev:
The_Rebel skrev:

tack smile mjo jag får kolla förgasarens packning mot insugsrören och kanske även insugspackningarna smile
men jag har en gissning om att membranet var sönder på den. Förövrigt en kul grej hehe det satt ingen termostat i. Fick sätta i en.

termostaten är inget måste men det blir askallt på vintern

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

38 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kolla hur motortempen beter sig nu när du har satt dit en termostat, möjligheten finns ju att tidigare ägare haft problem med att motorn vill gå varm och tagit bort termostaten istället för att fixa huvudfelet. smile

Bara en liten tanke.

jadu jag lät den stå på tomgången ett tag men tempnålen rörde sig inte mkt. Sen höll jag den på 3000rpm i 10 sekunder. då rörde den sig inte mkt då heller. På 5 minuter går den från absoluta bottnen till i början av skalan. Den blir varm otroligt långsam.

ja den tanken finns ju med, men det tror jag inte. smile

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

Sök