2958
Sök

Vibrationer självsvänningar SAAB 9000 -94

27 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
God dag Sveriges samlade bilelit,

Jag har en SAAB 9000 från -92 som börjar låta skaka när man står på lite med den. Ljudet vibrationerna kommer oftast vid 130 km/h sänker man hastigheten ett tag så försvinner vibrationerna. Det är inget hjullager då det inte ger det där "sjungande" ljudet detta är lika hela tiden och rätt högt. Samma fenomen uppstår när man kör igenom en vattenpöl eller liknande så det blir ett extra motstånd som ett hugg till bilen.

Jag är vilsen i vad fan det kan vara?

/Urban

1 210 Inlägg
14 november 2009
Mera info?? du har gett en sån "lummig" beskrivning av problemet..

Är de vibrationer när du accelrerar? lr vid vissa hastigheter? och vadå kör genom en vattenpöl eller liknande???  vattenpöl för mig är en vattenpöl inge annat...

svårt att hjälpa dig med denna beskrivning :S

27 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Ekis! skrev:
Mera info?? du har gett en sån "lummig" beskrivning av problemet..

Är de vibrationer när du accelrerar? lr vid vissa hastigheter? och vadå kör genom en vattenpöl eller liknande???  vattenpöl för mig är en vattenpöl inge annat...

svårt att hjälpa dig med denna beskrivning :S

Jag bidrar gärna med mer info.

Nej inte när jag accelerar. De uppkommer när man kör ca 130 eller fortare. Så vid vissa hastigheter eller rättare sagt över en viss hastighet.

Det uppkommer även när man kör genom en lite djupare vattenpöl och då oberoende av hastighet. Vattenpöl ska man nog tolka som att man ger ett extra motstånd mot hjulen.

Hoppas det blev lite bättre nu.

Tack på förhand /Urban

1 210 Inlägg
14 november 2009
Oki de där med vattenpölen är ju egentligen inge konstigt..  De krävs mera att pressa bort vattnet för hjulen när du kör igenom vattenpölen så mera motstånd som du säger hugger...  sen att du har vibrationer i 130km/h obalans i fälgarna kanske?   kolla även om dom är jätte skitiga av lera på insidan.. detta kan ge skumma vibrationer i vissa hastigheter...

kanske även dåliga motorkuddar/växellåds kudde??  detta kan även de vibrationer..
hoppas du blev lite klokare smile

mvh Micke

27 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Tackar för de snabba svaren,

Jag är fullt medveten om att det blir ett extra motstånd när man kör igenom en vattenpöl. Men det borde ju inte göra att nåt börjar skaka i hela bilen även efter man har åkt igenom den? Fälgarna tror jag inte på då jag har samma problem på både vinter och sommardäcken. Visst de är inte kliniska men inte såpass att det skulle påverka i den utsträckningen.

Motorkuddar, växellådskudde, ja kanske. Vibrationerna finns inte i lägre hastigheter eller när jag står stilla så kanske det är ett alternativ.

Härligt att se att det inte bara är jag som inte är på krogen en lördagkväll.

/Urban

Ekis! skrev:
Oki de där med vattenpölen är ju egentligen inge konstigt..  De krävs mera att pressa bort vattnet för hjulen när du kör igenom vattenpölen så mera motstånd som du säger hugger...  sen att du har vibrationer i 130km/h obalans i fälgarna kanske?   kolla även om dom är jätte skitiga av lera på insidan.. detta kan ge skumma vibrationer i vissa hastigheter...

kanske även dåliga motorkuddar/växellåds kudde??  detta kan även de vibrationer..
hoppas du blev lite klokare smile

mvh Micke

1 210 Inlägg
14 november 2009
Nä krogen fick vara denna helg tongue måste ta en vila ifrån de ibland med wink hehe   låter som motorkuddarna när min växellådskudde gick så hade jag som vibrationer på låga varv med.. såg även växelspaken röra sig då... sen kan de vara stötdämparna kom jag på nu... eftersom du känner de i höga hastigheter.. och i vattenpölar...

27 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Förnuftigt att vara vit ibland smile

Om det var motorkuddar borde itne vibrationerna finnas hela tiden då? OCh framförallt inte triggas av extra motstånd? Stötdämpare kan det ju förvisso vara.... Hur kollar man motorkuddar?

/Urban

Ekis! skrev:
Nä krogen fick vara denna helg tongue måste ta en vila ifrån de ibland med wink hehe   låter som motorkuddarna när min växellådskudde gick så hade jag som vibrationer på låga varv med.. såg även växelspaken röra sig då... sen kan de vara stötdämparna kom jag på nu... eftersom du känner de i höga hastigheter.. och i vattenpölar...

3 295 Inlägg
15 november 2009
dom bakre länkarms bussningarna fram, sönderoxiderade lagerstöd båda sidor är 2 heta tips, ett till är styrleder som oxå kan ge vibrationer som inte framkommer hela tiden wink

1 210 Inlägg
15 november 2009
Motorkuddarna är de mest bara att ta ett brytjärn och bända på så ser du hur mycke motorn rör sig..
fast tror mera på stötdämparna... är den sidvindkänslig? gungar den mycket osv..

27 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Brytjärn äger jag så det är inga problem. Ska ut och skaka på aset och se vad som händer. Den har ju liksom aldrig använts som raket direkt.

Tackar för all hjälp, jag återkommer med fler frågor senare.

/Urban

Ekis! skrev:
Motorkuddarna är de mest bara att ta ett brytjärn och bända på så ser du hur mycke motorn rör sig..
fast tror mera på stötdämparna... är den sidvindkänslig? gungar den mycket osv..

Sök