2573
Sök

Dämpa med asfaltsmatta för tak

4 074 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Jo jag har fått 5 rullar 4mm´s asfaltmatta som man har på hustak.
Känns som samma material som övriga dämp mattor man kan köpa på brl mm. dock lite hårdare.
Det lär väl funka som dämpning att värma dit? kke blir tungt men ändå,lär väl göra sitt jobb???
Känns ju dumt att slänga grejerna. men om jag lägger ner massa jobb i onödan för jag ändå får lov att göra om det sen så är det ju ingen ide.. Vad tror ni?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
15 november 2009
Jag vet inte exakt hur bra "limm/tejp/klister" det är på dem och inte heller hur tunga de är. Men utan att ha kännt på dem så skulle jag nog inte satt dem i dörrar/tak utan mest nedåt i bilen. hela golvet i bilen reservhjulsbaljan och alla andra ställen.

Mvh

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

372 Inlägg
15 november 2009
Förstod jag det rätt om jag tror att detta är mattorna som benämns YAP eller YAM
Denna matte är mycket tunnare än de vanliga dämpmattorna brukar vara, du måste även hitta ett vettigt lim som håler för värme och kyla då endast kanten på dessa mattor är limmade, när solen ligger på så "smälter" dessa mattor ihop.

Min åsikt är att inte använda dom i bilen eftersom det antagligen inte är något roligt jobb att få dit mattorna och få dem att sitta kvar. Det är nog bättre att sälja dem till någon som bygger ett uthus eller liknande.

4 074 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Förstod jag det rätt om jag tror att detta är mattorna som benämns YAP eller YAM
Denna matte är mycket tunnare än de vanliga dämpmattorna brukar vara, du måste även hitta ett vettigt lim som håler för värme och kyla då endast kanten på dessa mattor är limmade, när solen ligger på så "smälter" dessa mattor ihop.

Min åsikt är att inte använda dom i bilen eftersom det antagligen inte är något roligt jobb att få dit mattorna och få dem att sitta kvar. Det är nog bättre att sälja dem till någon som bygger ett uthus eller liknande.

näää dom värms fast! och dom är 4mm tjocka!
såna som sätts på tak under teglet...

4 693 Inlägg
15 november 2009
Jag vet precis vad det är för matta, har lagt sådant. Använd det inte mer än till golvet som dom säger och ha heltäckningsmattan över. När det blir varmt så smälter tjäran och blir inte alls rolig.

Inte så kul att råka komma emot taken när den där skiten sitter där.

Booyakasha!

4 074 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Jag vet precis vad det är för matta, har lagt sådant. Använd det inte mer än till golvet som dom säger och ha heltäckningsmattan över. När det blir varmt så smälter tjäran och blir inte alls rolig.

men det borde ju bli fan så mycket varmare under svarta tegelpannor på ett tak?
låter mysko om det skulle smälta... jaja jag får väl lägga de i golvet i bilen då!

4 693 Inlägg
15 november 2009
BJonsson skrev:
Softis skrev:

men det borde ju bli fan så mycket varmare under svarta tegelpannor på ett tak?
låter mysko om det skulle smälta... jaja jag får väl lägga de i golvet i bilen då!

Ja la det senast i somras och det var inte så värst kul när man kom emot det, det fastnade och man brände sig.

Du skulle ju kunna ha det i dörrarna ochså om du hittar någor bra lim så det inte släpper.
Har ju ändå dörrsidorna över så då kommer man inte emot.
Senast redigerat av Softis (15 november 2009)

Booyakasha!

151 Inlägg
15 november 2009
Nu är de så att den mattan som är 4mm är ett tätskickt som man har på låglutande tak. de är en blandning mellan asfalt och gummi. man svetsar "bränner" skarvarna på de när du lägger de på tak. så de funkar kanon i bilen! bara ta en gasolbrännare eller varmluftpistol och värma på baksidan så slipper du använda lim och annat. Fastnar på plåt väldigt bra.   MVH/ Danne på Hagmans Tak Mälardalen

MR
295 Inlägg
15 november 2009
Asfaltsmatta är ett helvete då det är stekhett och då det är iskallt...

HETT = Smältande effekt.
KALLT = Spricker sönder

Jag skulle inte sätta det i taket, för det första det blir så innih-vete tungt samt att det kanske lossnar pga gravitationen....

16 197 Inlägg
15 november 2009
BJonsson skrev:
Jo jag har fått 5 rullar 4mm´s asfaltmatta som man har på hustak.
Känns som samma material som övriga dämp mattor man kan köpa på brl mm. dock lite hårdare.
Det lär väl funka som dämpning att värma dit? kke blir tungt men ändå,lär väl göra sitt jobb???
Känns ju dumt att slänga grejerna. men om jag lägger ner massa jobb i onödan för jag ändå får lov att göra om det sen så är det ju ingen ide.. Vad tror ni?

kan säga att tjärpapp e LÅÅÅÅNGT ifrån samma som M1 matta, M1 matta e gjord av butylgummi.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

151 Inlägg
15 november 2009
den asfaltsmattan smälder inte av solen. och så har den en amering i sig så den inte spricker. visst är den ganska tung då den väger ca 5kg m2

151 Inlägg
15 november 2009
tjärpapp slutaden användas för över 20år sen så troligen inte någon sån han fått tag i.

4 074 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
XdanneX skrev:
Nu är de så att den mattan som är 4mm är ett tätskickt som man har på låglutande tak. de är en blandning mellan asfalt och gummi. man svetsar "bränner" skarvarna på de när du lägger de på tak. så de funkar kanon i bilen! bara ta en gasolbrännare eller varmluftpistol och värma på baksidan så slipper du använda lim och annat. Fastnar på plåt väldigt bra.   MVH/ Danne på Hagmans Tak Mälardalen

AHA! men då kör jag på de... fått de av Takmasen här i byn! smile
Tack för infon

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 november 2009
Kan säga att vanlig asfaltsmatta från typ Mekonomen, Meca o.s.v lossnar om man sätter det i taket, sen spricker skiten när det blir kallt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 914 Inlägg
15 november 2009
är det inte så att under plåten / takplattorna LIGGER det på lagret under plåten och inte hänger under plattorna / plåten

skulle därför lägga det under mattan i golvet och dämpa golvet och köpa riktig M1 matta eller autoleads dämpmatta och dämpa taket tongue.

16 197 Inlägg
15 november 2009
XdanneX skrev:
tjärpapp slutaden användas för över 20år sen så troligen inte någon sån han fått tag i.

troligtvis inte.. la om ett tak för 2 år sen å då körde vi me tjärpapp..

hur som helst så kan ja nästan lova att de inte kommer sitta kvar i taket på sommaren.

självklart så sitter de kvar om man kör de PÅ taket men INNE i bilen så ska de ju hänga upp å ner.   vanlig "asfaltsmatta" släpper på sommaren då limmet inte orkar hålla kvar mattans vikt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

151 Inlägg
15 november 2009
jag kan garantera att de inte ramlar ner om man "bränner fast de i taket" de är limmen som ni använder till vanliga asfaltsmattorna som inte orkar med tyngden.

Sök