okej, tack så mycket. bra ide, tänkte mer om någon visste så slapp jag gå ut och titta . Tänkte köpa nya spridare men vet inte riktigt vilka jag ska ha.
okej, tack så mycket. bra ide, tänkte mer om någon visste så slapp jag gå ut och titta . Tänkte köpa nya spridare men vet inte riktigt vilka jag ska ha.
Vad ska du ha för effekt?
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Enligt EPC så har en 9-5 2.3T spridare med artikelnummer 91 77 122.
Även 2.0t med original-trimsats har dessa spridare monterade.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Enligt EPC så har en 9-5 2.3T spridare med artikelnummer 91 77 122.
Även 2.0t med original-trimsats har dessa spridare monterade.
Dem röda luftomspolda! det är jag lite tveksam på
*edit* sökte jag med, det verkar vara dem röda luftomspolda eftersom du har en 98-99. lustigt!
Ut och kolla vilken färg spridarna har
Dom tre heliga programmen WIS, EPC och EAC ljuger inte
Rätt fint att ha när man äger en saab
Men exakt vad menas med "luftomspolda" ??
EDIT: Kollar man upp trimsatsen till 2.0t i EAC så är spridarna på bilden gråa/röda och spridarna som finns i den satsen ska enligt EPC vara samma som originalmonteras på 2.3:an, alltså bör ju TS spridare vara röda....
EDIT2: Här kommer en print på det:
Pici-länk för dom som inte ser bilden ordentligt:
Senast redigerat av TBOC_Razor (17 september 2009)
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
luftomspolda menas med att bensinen och luften blandas på någon konstigt sätt innan den når insuget, det ska göra att den går lite bättre på låglast....Men jag vettefan om det blir någon märkbar skillnad.
luftomspolda spriadare sitter 98-99 på 9-5orna, om man vill byta bort till "vanliga" spridare får man byta eller bygga om fuelrailen, byta insug, fixa en adapter till map-sensorn. Det kommer man troligtvis att åka på om man ska över 300hk eftersom det inte finns några luftomspolda spridare som klarar över 290-300hk.
Lyfter gamal tråd då jag undrar varför man bytte de gröna luftomspolade, mot aerons "vanliga" spridare? Båda dessa skall flöda lika mycke, men Aerons spridare är som sagt inte luftomspolade.
Lyfter gamal tråd då jag undrar varför man bytte de gröna luftomspolade, mot aerons "vanliga" spridare? Båda dessa skall flöda lika mycke, men Aerons spridare är som sagt inte luftomspolade.
Drboost på stcs skrev: De luftomspolade kom till för att förbättra finfördelningen av soppan tillsammans med luften. Detta förbättrar emissionerna under t.ex. kallstart/uppvärmningsfasen. Detta behövdes senare inte när systemet med dubbla katalysatorer infördes. Nackdelarna är bl.a. högre kostnad.
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Drboost på stcs skrev: De luftomspolade kom till för att förbättra finfördelningen av soppan tillsammans med luften. Detta förbättrar emissionerna under t.ex. kallstart/uppvärmningsfasen. Detta behövdes senare inte när systemet med dubbla katalysatorer infördes. Nackdelarna är bl.a. högre kostnad.
Kommer då en liten följdfråga. Varför har man ersatt dessa spridare mot röda när man valde 192hk kittet till 2.0t? Om nu dessa flödar lika bra som de tegelbruna, som då skall hänga med upp till iaf. 230hk i de första Aero bilarna? för detta kunde väl inte vara en kostnadsfråga direkt.?