3006
Sök

Kan det vara kortslutning?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Jag tänkte byta stereo ibilen (golf 3), då denna inte funka... Tejpar å har mig då tidigare ägare hade gjort saamma sak. Men sen när jag sätter i "Strömsladden,den röda-svarta-gula" så blinkar stereon å sen får jag ingen kontakt alls med Stereon..

Om de nu är en kortslutning, vad måste jag fixa?

Ingen  som vet ngn som gör de billigt annars,  betalar självklart.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Forummoderator
26 418 Inlägg
25 november 2009
Bara för att tidigare ägare var en klåpare och tejpade, behöver väl inte du fortsätta mönstret?
Kollat att det inte är så enkelt att säkringen har gått..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Har kollat , säkringen är hel å fin! smile ... Å tyvärr fortsätte jag att tejpa då, han inte hade ens dom riktiga intagen i stereon, utan en gammal stereo me bara ett INTAG till.. Så nu seer de ut så här

Tidigare -   

|
                |
                |
               [ ]
Den man stoppar in i stereon

Medans dom riktiga ser ut .

|
                |
                |
               /\
             [ ]  [ ]
     Ström - Högtalare

stRaend
25 november 2009
köp ett nytt iso-kablage bara smile kostar nog dock 19:- eller vad det är, tror det kan vara värt dom pengarna

Med.lem
3 759 Inlägg
25 november 2009

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Usch!

Har köpt en iso, men den känns så fel? Då det satt ett litet "elskåp" på den sladden som gick till den gamla stereon, så det känns så gammalt :S? å jag får som sagt ingen ström alls. Förutom att rör jag vid den röda sladden högst upp så börjar de blinka till sen slockar den !yikes

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Kan även tilläägga  - har satt Röd med gul, gul med röd, svart med svart (på under klossen)... Men kan fixa bild imorn om de önskas?

stRaend
25 november 2009
alltså det absolut enklaste vore ju att dra helt nya kablar till iso-kontakten om dom gamla är så dåliga smile Har du ingen multimeter att mäta upp med? Så ser du vilken kabel som ska vart.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Köpte en helt ny isokontakt, men som sagt.. det finns inget att sätta ihop de me sen tidigare typ.. =/.. bara sladd rakt igenom, till slutet där de e dom 2 som man stoppar in i stereon.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65439/808000_q2jmqz.jpg
Den biten som är inringad finns inget sånt som finns på orignal sladdarna som man ska sätta ihop dom med.

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
26 november 2009
Mr_EmCom skrev:
Läs här
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=39751

Kan bli dyrt med kortis.

Har precis suttit och rensat min nya bil på kablar dragna av någon utan någon som helst kunskap och det så inte kul ut. Fick dra nytt till stereon.

Som man ser i länken så kan det gå riktigt illa när man inte vet vad man gör. Har man riktig otur hinner man inte ur bilen.

Man behöver ha lite kunskaper för att dra el i bil, och har man inte det kan jag inte för mitt liv förstå varför man ger sig på detta på egen hand. Ni som gör det, skulle ni dra el i er bostad också utan någon som helst kunskap?

Ta hjälp av någon som kan och som ev. kan lära er lite grundläggande innan ni ger er på det själv. Även om det inte blir någon kabelbrand så länge ni har bilen så kanske ni säljer bilen en dag, och någon annan stackare råkar ut för det. Som i fallet i länken ovan.

Jag skulle själv felsöka en Saab 9-5 Aero där ägaren själv installerat en DVD spelare bakom hansdfacket som la av lite då och då. Typiskt glapp. För att få ut den var vi tvungna att ta bort handskfacket. Och när vi började skruva loss skruvarna till det så började det ryka bakom. Kunde ha hänt när som helst. Och tar det väl eld så går det fort tlls bilen är övertänd. Kunde ha slutat riktigt illa och hade troligen inte gått på försäkringen då han som sagt kopplat och dragit själv utan någon kunskap. Han hade skalat kardelerna för långt så att + och - kom åt varann ibland. Samt att + kabeln inte satt fastskruvad ordentligt.

Så innan ni börjar dra kablar och koppla saker, se till att ta hjälp av någon med kunskap, och försök lära er först..

166 Inlägg
26 november 2009
Memme skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/65439/808000_q2jmqz.jpg
Den biten som är inringad finns inget sånt som finns på orignal sladdarna som man ska sätta ihop dom med.

Då får man koppla in en universal iso kontakt och liksom all annan elektronik så kräver det lite kunskaper.

I <3 my Honda
483 Inlägg
26 november 2009
finns sån Adapterkablage på mekonomen, mds eller biltema att köpa.

http://www.mds.se/?artnr=PC2-69-4

166 Inlägg
26 november 2009
Racing84 skrev:
finns sån Adapterkablage på mekonomen, mds eller biltema att köpa.

http://www.mds.se/?artnr=PC2-69-4

Förutsätter dock att bilens originalkontakter finns kvar. Är dessa bortklippta så är det bättre att köpa universal iso kablage, med kontakter i ena änden bara.

Sök