4087
Sök

Ljudpaket för min saab 900 (års95)

19 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
Tjena.

Har försökt bygga ihop ett paket på nätet. Så hör med er nu om det skulle fungera!

Huvudenhet med mp3:
Från www.nardik.se

Antigen:
KENWOOD KDC-W410AY Kostnad: 1295:-
Eller
Pioneer DEH-30MP          Kostnad: 1395:-

Framsystem (framdörrarna):
Från www.nardik.se eller BRL.se

Bull Power 2160 - 6,5"  2-vägs system med separat diskant och delningsfilter. Kostnad: 845:-/par
Eller
JBL GTO-6527 - JBL 6,5" Högtalare GTO-6527E 6,5 tums trevägshögtalare.    Kostnad: 998:- kr/par

Baksystem (hatthyllan):
Från BRL.se

JBL GTO937 - JBL 6x9" Högtalare GTO-937E Trevägshögtalare på 6x9 tum.    Kostnad: 998:-kr/par

Tycker ni detta kan låta rimligt?

Är inte den bästa på att veta och har en bit att åka för att lyssna på dem.

Men tror ni att det kan funka att spela på endast stereon, utan att behöva köpa till ett slutsteg?

Vill ha någorlunda tryck i bilen. Och vill helst inte lägga ut pengar för ett helt paket.

Kom med förslag!

MVH Andreas
Senast redigerat av Lenko (2 september 2006)

592 Inlägg
3 september 2006
Spelaren är ju en smaksak, dessa två är i samma klass men har lite olika funktioner och utrustning, men det beror bara på vad du behöver. Pioneer-spelaren har dubbla lågnivå och AUX-in, så att du t.ex. kan koppla in en extern Mp3-spelare. Kenwood tycker jag mer om men detta är som sakt en smaksak.
Angående framsystemet så måste du själv bestämma om du vill ha ett kit eller koaxialer. Koaxialer är enklare att montera men ljudbilden är inte lika bra som i ett kit där du får lägga diskanten t.ex. på brädan. Annars är JBL ett bra märke.
Allt detta GÅR att dra på stereon men spelar naturligtvis högre och "mer bas" med ett slutsteg.
Hoppas du kan bestämma dej för vad du ska köpa och lycka till!

2much.fi
Accessories for your DSLR

19 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Okej, du skulle inte kunna komma med ett förslag på ett bra och någorlunda billigt (800-1300kr) framsystem då?

Måste vara 6.5".

Tror jag får klara mej utan ett slutsteg först iafl.. pengarna tillåter inte det just nu.

Om jag köper antigen fram eller bak nu först, vilket gör mest skillnad?

Hursomhelst får det bli kenwood huvudenheten!

MVH Andreas

211 Inlägg
3 september 2006
Tja jag kör med JBL högtalarna du nämner kan bara säga att jag blev riktigt överraskad över hur bra dom va. men försök o få provspela dom. för bara du vet ju hur du vill att det ska låta wink

1 631 Inlägg
4 september 2006
Har du nåt original-ljud kvar?

Ca 2.000 för högtalarna innebär många kompromisser i SAAB:en. Helst vill man ju köra 3.5-tum på brädan och 6.5-tum i dörren men då pratar vi mer pengar för att det ska bli bra. Med din budget går det inte. Alternativet är ett kit-system med diskanten på brädan som ändå funkar bra! Det finns gott om plats för diskanten så det går att hitta en vinkel så det inte blir för vasst. Riktpris är ca 1.500 för ett bra system.

Samma sak gäller 6x9orna. Helst ska du en liten bit över tusenlappen för att få riktigt bra dunk.

Därmed inte sagt att ljudet blir dåligt för lite mindre pengar...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

19 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
Fel_xi skrev:
Tja jag kör med JBL högtalarna du nämner kan bara säga att jag blev riktigt överraskad över hur bra dom va. men försök o få provspela dom. för bara du vet ju hur du vill att det ska låta wink

Är själv väldigt oerfaren på biljuds fronten och detta blir mitt första system som jag kommer köpa..
Är starkt inne på JBLS system. Så tänkte bara höra med dej vad du tycker om dom. Lyssnar framför allt på rock och techno. Så vill ju att det ska vara ett någorlunda tryck i basen.

Har du både fram och baksystemet? Vad drivs dom med? Vilken huvudenhet? Passar dom direkt i saabs orginal hål?

MVH Andreas

19 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Har du nåt original-ljud kvar?

Ca 2.000 för högtalarna innebär många kompromisser i SAAB:en. Helst vill man ju köra 3.5-tum på brädan och 6.5-tum i dörren men då pratar vi mer pengar för att det ska bli bra. Med din budget går det inte. Alternativet är ett kit-system med diskanten på brädan som ändå funkar bra! Det finns gott om plats för diskanten så det går att hitta en vinkel så det inte blir för vasst. Riktpris är ca 1.500 för ett bra system.

Samma sak gäller 6x9orna. Helst ska du en liten bit över tusenlappen för att få riktigt bra dunk.

Därmed inte sagt att ljudet blir dåligt för lite mindre pengar...

Som det ser ut nu kommer jag köpa Kenwood enheten i alla fall.

Troligtvis kommer jag köpa som du säger, först ett framsystems kit för ca 1.500. Men som jag frågade förut. Har du nått förslag på ett framsystem?

Jag har hört att JBL GTO kitet fram ska vara riktigt bra. Hur är det med det? Kostar 1500 på brl.se och 6x9orna JBL GTO kostar 1000 på brl.se

kan detta bli en bra system?

MVH Andreas

1 631 Inlägg
4 september 2006
Lenko skrev:

Troligtvis kommer jag köpa som du säger, först ett framsystems kit för ca 1.500. Men som jag frågade förut. Har du nått förslag på ett framsystem?

Jag har hört att JBL GTO kitet fram ska vara riktigt bra. Hur är det med det? Kostar 1500 på brl.se och 6x9orna JBL GTO kostar 1000 på brl.se

JBL GTO-6527 är inte ett bra val. Detta är en koax och lämpar sig inte alls i SAABen. 6507c är ett bättre kit-system, dock på 2 Ohm (kanske inte det bästa när du ska driva med cd-spelaren). Har inte lyssnat på det dock.

Från Audiotop hade jag valt http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/aud … 162n.html. Detta kit tycker jag är mycket prisvärt med trevlig karaktär och en behaglig diskant.

Tillåter budgeten sen ett par 6x9or hade jag valt mellan http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/aud … ax6x9.html och Focal i samma prisklass. Båda spelar på duktigt för pengarna...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

19 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Lenko skrev:

JBL GTO-6527 är inte ett bra val. Detta är en koax och lämpar sig inte alls i SAABen. 6507c är ett bättre kit-system, dock på 2 Ohm (kanske inte det bästa när du ska driva med cd-spelaren). Har inte lyssnat på det dock.

Från Audiotop hade jag valt http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/aud … 162n.html. Detta kit tycker jag är mycket prisvärt med trevlig karaktär och en behaglig diskant.

Tillåter budgeten sen ett par 6x9or hade jag valt mellan http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/aud … ax6x9.html och Focal i samma prisklass. Båda spelar på duktigt för pengarna...

Okej tack för förslaget..

Har skrivit lite med en på ljudbyggaren.se och han tyckte ja skulle gå på det lite billigare 6.5kitet (JP 16,2)
och sen de 6x9orna nu skrev (Triax 6x9).

Så nu står det mellan det paketet du gav mej, JBLs paket (6.5kit+6x9or) eller paketet han på ljudbyggaren.se gav mej.

I förstahand vilket framsystem bör jag ta. Sedan kommer frågan vilka 6x9or jag ska ta. Tror det sitter saabs org. steg i bilen (inte säker) men hört att d ligger på 2x75w hursomhelst.

MVH Andreas

1 631 Inlägg
5 september 2006
Lenko skrev:
I förstahand vilket framsystem bör jag ta. Sedan kommer frågan vilka 6x9or jag ska ta. Tror det sitter saabs org. steg i bilen (inte säker) men hört att d ligger på 2x75w hursomhelst.

Smaksak. Dyrare framsystemet låter lite bättre. Samma sak för 6x9orna. Så det är bara att välja vad du prioriterar! Jag själv hade valt det bättre framsystemet, även om det billigare inte är dåligt.

Du bör kolla vad det är för steg du har! I 9-3an som jag har så är steget filtrerat och driver enbart mellanbasar. Isåfall så kan du inte ha det till mycket med din tänkta setup utan du får köra på cd-spelaren.

// Gurra

Sök