Tja har nyss köpt mig en merca 190 87. Inget snille på varken motorer eller el/biljud. Men på både förra och nya stereon så varje gång jag stänger av bilen och tar ut nyckeln så är de som att man tar bort plus polen från batteriet. alla inställningar och sånt är borta på stereon som man har sparat! Nån som vet varför de blir så?
Du ska ha en (gul)?(tror ja) kabel i ison på baksidan som alltid ska ligga på plus just för att spara sånt. Eftersom att den inte är ett måste för att stereon ska funka kanske någon hoppat över den
mäta baki stereon för att se om du har någon som ligger 12V-13V konstant trots avstängd bil. jag har dragit en 2.5mm2 kabel bak till stereon på varje bil jag haft, aldrig haft sådana problem, dessutom så blinkar inte displayen vid "påfrästningar"
mäta baki stereon för att se om du har någon som ligger 12V-13V konstant trots avstängd bil. jag har dragit en 2.5mm2 kabel bak till stereon på varje bil jag haft, aldrig haft sådana problem, dessutom så blinkar inte displayen vid "påfrästningar"
Får prova de med
glöm bara inte säkring det är det lättaste och om det blir problem så vet du hur det är gjort så då är det lätt att felsöka (jag har dessutom haft användning av direkt plus där bak )
Får prova de med
glöm bara inte säkring det är det lättaste och om det blir problem så vet du hur det är gjort så då är det lätt att felsöka (jag har dessutom haft användning av direkt plus där bak )
Joo de sitter en inbyggd säkring så de är lugnt!
säkringen i stereon e till för att skydda stereon. säkringen på kabeln e till för att skydda kabeln vid eventuell överbelastning.
Joo de sitter en inbyggd säkring så de är lugnt!
säkringen i stereon e till för att skydda stereon. säkringen på kabeln e till för att skydda kabeln vid eventuell överbelastning.
håller med evil
Senast redigerat av kalle_kalle (23 november 2009)
Som sagt den gula kablen ska alltid ha ström även när du stängt av bilen, alltså direkt ström från batteriet.
Då måste jag dra en kabel från batteriet direkt då eller?
Är det inte den röda som alltid ska ha ström då den gula är en såkallad "remote" till stereon från t.ex tändningslåset.... Rätta mig om jag har fel men jag tror det är så iaf MVH/Kim