4439
Sök

Min dator "hittar inte" min externa hårddisk.

1 207 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Igår var det storm här uppe vilket resulterade i ett flertal strömavbrott. Jag hade min laptop igång med 2 stycken externa hårddiskar i kopplade. Jag svor och gick och lade mig och tänkte inte mer på saken, men nu idag så hade jag dels svårt att få igång datorn och nu hittar den inte den ena hårddisken.
Eller datorn hittar själva disken men man kan inte gå in på den.

Hårddisken ifråga är en Western Digital 1tb.

När jag går in på datorhantering > diskhantering finns den där men är 2047gb stor (dubbelt så stor som den skall vara).

Vad kan jag göra för att få den att fungera igen? Vill helst inte formatera den eftersom jag har lite över 300gb serier på den.

49 Inlägg
26 november 2009
testa med att plugga in den på en annan dator  och när du ska ta ut usb kabel  stäng av programvaran först annars kan det bli så här  om du har riktig otur måste du formatera den

sen en annan sak  du sa att den har blivit dubbel så stor  hmm  berätta gärna lite mera  så ska jag fundera lite till

1 207 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
GERT35 skrev:
testa med att plugga in den på en annan dator  och när du ska ta ut usb kabel  stäng av programvaran först annars kan det bli så här  om du har riktig otur måste du formatera den

sen en annan sak  du sa att den har blivit dubbel så stor  hmm  berätta gärna lite mera  så ska jag fundera lite till

I diskhanteraren står det:

Disk 1
Okänd
2047,35GB
Inte Initierad

Sedan på sidan står det 2047,35GB Inte allokerat.

Det är en 1tb WD.
Senast redigerat av maco (26 november 2009)

49 Inlägg
26 november 2009
har du testat att plugga in den i en annan dator ?

1 207 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Jag testade att starta den på en gammdator som jag har stående här men den har ingen internet anslutning och ett ouppdaterat XP. Då kom det bara upp texten "Ett problem har uppstått när drivrutinerna skulle installeras.."

1 915 Inlägg
26 november 2009
Köpte en Western Digital 1tb för ett tag sedan, flyttade över lite saker till den.
Nästa gång jag sätte i hårddisken så kom den inte fram i datorn, men den fanns med i diskhanteraren.
Testade det mesta, formaterade, gjorde ny partition osv men inget funkade...

Åkte till onoff med den där jag köpte den, de testade hårddisken sen gick han och hämtade en ny.
nånting hade hänt med hårddisken, men vet inte vad och det visste inte de heller.

Du verkar ha samma fel... har du garanti ? lämna in den och få en ny.
Fast din hd vissar dubbelt i utrymme, det gjorde inte min.

Jag hade iaf turen att jag bara hade kopierat filerna så hade filerna kvar på datorn, men vågade inte använda hårddisken nåt mer så sålde den istället, har läst fler som hade liknande fel med dom. Har även varit mycket fel på strömadaptern till hårddisken.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 207 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Louksor skrev:
Köpte en Western Digital 1tb för ett tag sedan, flyttade över lite saker till den.
Nästa gång jag sätte i hårddisken så kom den inte fram i datorn, men den fanns med i diskhanteraren.
Testade det mesta, formaterade, gjorde ny partition osv men inget funkade...

Åkte till onoff med den där jag köpte den, de testade hårddisken sen gick han och hämtade en ny.
nånting hade hänt med hårddisken, men vet inte vad och det visste inte de heller.

Du verkar ha samma fel... har du garanti ? lämna in den och få en ny.
Fast din hd vissar dubbelt i utrymme, det gjorde inte min.

Jag hade iaf turen att jag bara hade kopierat filerna så hade filerna kvar på datorn, men vågade inte använda hårddisken nåt mer så sålde den istället, har läst fler som hade liknande fel med dom. Har även varit mycket fel på strömadaptern till hårddisken.

KUUUUK!
Jaha, då var kanske 5års serie samlande helt bortkastat. Jag har absolut ingen som helst kopia av något på någon annan hårddisk och nu är allt borta.
Sitter och försöker få GetDataBack att scanna igenom disken men får bara något "okänt error 19" hela tiden. Jag kan inte partionera hårddisken heller, för då måste den vara initierad och när man skall göra det så står det att "mediet är skrivskyddat", AV VAD FAN DÅ?

Edit: ursäkta min irritation. Det var inte menat till någon av er, snarare WD...
Senast redigerat av maco (26 november 2009)

4 001 Inlägg
27 november 2009
maco skrev:
KUUUUK!
Jaha, då var kanske 5års serie samlande helt bortkastat. Jag har absolut ingen som helst kopia av något på någon annan hårddisk och nu är allt borta.
Sitter och försöker få GetDataBack att scanna igenom disken men får bara något "okänt error 19" hela tiden. Jag kan inte partionera hårddisken heller, för då måste den vara initierad och när man skall göra det så står det att "mediet är skrivskyddat", AV VAD FAN DÅ?

Edit: ursäkta min irritation. Det var inte menat till någon av er, snarare WD...

Prova att dra hem Ubuntu och kör datorn med Live-skiva och plugga i hårddisken, min externa kraschade för någon vecka sedan och jag kunde inte rädda någonting via Windows fast med Ubuntu så kom jag åt hårddisken så att det gick att kopiera över filerna.

Det är värt en chansning iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 005 Inlägg
27 november 2009
kolvas skrev:
maco skrev:
KUUUUK!

Prova att dra hem Ubuntu och kör datorn med Live-skiva och plugga i hårddisken, min externa kraschade för någon vecka sedan och jag kunde inte rädda någonting via Windows fast med Ubuntu så kom jag åt hårddisken så att det gick att kopiera över filerna.

Det är nog det enklaste sättet för TS ja.

MEN.

Som med bilar - vad får du för felsökningskoder? smile
Ladda ner din tillverkares felsökningsverktyg och felsök hårddisken med deras program. Vissa kan man köra direkt under windows, vissa lägger man på diskett alternativt bränn ut på cd och boota från den.

Där får du garanterat svar på vad som är fel. Får du inget så är det fel på din ntfs-partition, kanske ntfs-tabellen som går att återställa med vissa verktyg.

1 207 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
kolvas skrev:
maco skrev:
KUUUUK!

Det är nog det enklaste sättet för TS ja.

MEN.

Som med bilar - vad får du för felsökningskoder? smile
Ladda ner din tillverkares felsökningsverktyg och felsök hårddisken med deras program. Vissa kan man köra direkt under windows, vissa lägger man på diskett alternativt bränn ut på cd och boota från den.

Där får du garanterat svar på vad som är fel. Får du inget så är det fel på din ntfs-partition, kanske ntfs-tabellen som går att återställa med vissa verktyg.

Okänt error:19 betydde att det var hårdvarufel som gjorde att GetDataBack inte ville söka något på hårddisken för att eliminera risken att man förstör den ytterligare.

Menmen, jag vill verkligen tacka er alla för all hjälp men jag lämnade helt sonika in hårddisken och fick en likadan tillbaka. Nu står jag och kollar efter lämpliga UPS'er för att slippa detta elände igen.

Återigen tackar för hjälpen, även om jag inte utnyttjade den.

Sök