3837
Sök

Skrapar, konstiga ljud när jag bromsar.. Ljudet kommer precis innan ja ska stanna.

NissanMotorsport
27 november 2009
Trådstartare
Kavli skrev:
MIG1408 skrev:
Kavli skrev:
Den är inte svår att hitta. Sitter precis bakom bromsskivan på navet. Elsnöret till den kommer ner tillsammans med bromsslangen.
Ibland kan dom sätta sig nåt förjävligt. Då är det bara fram med borrmaskinen och borra ut den. Men om du gör det, akta så du inte skadar tandkransen.

Lycka till!

-- K

Tackar för infon.. som sagt ska ja ut och kolla sen.. vet nog inte hur man ser om dom är dåliga..så kanske kan ladda upp en bild här om något ser misstänktsamt ut.. smile

Det är lite troligt att nåt kommer att synas. Magien är på insidan och där kan du inte fota utan att slå sönder den. Det ända som gäller är att mäta upp den. En multimeter kostar inte många kronorna och lär man sig hur den kan användas, så har du ett mycket bra verktyg till många andra elproblem.

-- K

okok, nu när jag tänker efter kan jag ha en multimeter som ligger och skräpar, tyckt ja sett en sån tongue men vad ska den stå på när man mäter sensorn? och vad ska jag få för siffror om den är trasig?

Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
MIG1408 skrev:
okok, nu när jag tänker efter kan jag ha en multimeter som ligger och skräpar, tyckt ja sett en sån tongue men vad ska den stå på när man mäter sensorn? och vad ska jag få för siffror om den är trasig?

Du ställer mätarn på resistansmätning (ohm eller omega-symbolen).

Rundt 1kOhm (1000 ohm) är ganska normalt. Upptill 2000 ohm kan vara acceptabelt, men mät den på andra sidan också och jämför. De skall inte skilja mer än 20%.

-- K

NissanMotorsport
28 november 2009
Trådstartare
Mjaha, nu har ja försökt tagit dän skiten men icke då, runddragen.. får låna en riktig borr av någon och borra ur, men försökte rengöra så gott det gick med bromsrengöring och allt möjligt, stålborste å.. men skrapar fortfarande när ja bromsar.. försökte mäta men fattar ingenting av den där mätinstrumentet.. hitta inget ohm märke eller något liknande, bara en massa siffor tongue men såhär ser det ut iaf, vet inte om ni kan se något men..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/809499_v50q6t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/809501_l831ri.jpg

Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
Du, den där tandkransen. Var den med i Stalingrad 1943?
Ser den lika förjävlig ut på andra sidan också?

-- K

NissanMotorsport
28 november 2009
Trådstartare
Kavli skrev:
Du, den där tandkransen. Var den med i Stalingrad 1943?
Ser den lika förjävlig ut på andra sidan också?

-- K

hahahah big_smile hittade den nergrävd 2 meter under jorden..;P nej men ja har inte hunnit med att kolla på andra sidan, så himla trångt i garaget så kommer knappt åt på andra sidan.. får kika ute på gården imorn i dagsljuset.. så den behövs bytas menar du med andra ord? big_smile

är väl bara köpa på volvo? sen bort me skivan va å byta? smile
Senast redigerat av MIG1408 (29 november 2009)

66 Inlägg
29 november 2009
Hehe, fy för tusan vad den såg ut.. Hoppas inte den ser likadan ut på min.. Dock så gick bilen rakt igenom besiktningen för en vecka sen, och dom påpekade inget om Abs eller broms. Dock att bromskivorna bak hade ett litet rostangrepp, men inget som behövdes åtgärdas nu.

Vore riktigt snällt om du kunde säga ifrån när du fått ordning på din ABS, och meddela mig om vad som var fel !

Min bil har jag bara ägt i en vecka, och är köpt hos en bilhandlare.. Bilhandlaren ville inte göra något åt det eftersom besiktningen inte har sagt något om det ! -.-

Märkte inte felet när jag köpte bilen, utan först någon dag efter.

NissanMotorsport
29 november 2009
Trådstartare
ThellaaN skrev:
Hehe, fy för tusan vad den såg ut.. Hoppas inte den ser likadan ut på min.. Dock så gick bilen rakt igenom besiktningen för en vecka sen, och dom påpekade inget om Abs eller broms. Dock att bromskivorna bak hade ett litet rostangrepp, men inget som behövdes åtgärdas nu.

Vore riktigt snällt om du kunde säga ifrån när du fått ordning på din ABS, och meddela mig om vad som var fel !

Min bil har jag bara ägt i en vecka, och är köpt hos en bilhandlare.. Bilhandlaren ville inte göra något åt det eftersom besiktningen inte har sagt något om det ! -.-

Märkte inte felet när jag köpte bilen, utan först någon dag efter.

Jaså va drygt hmm finns det ingen sorts garanti ändå?

Ja jag tänkte ja skulle in på volvo nåndag här och köpa en ny tandkrans..

men jag har blivit av me ABS lampan, rengjorde randkransen och lite runt om där med bromsrengöring, 5-56 och stålborste smile skrapar fortfarande men ingen lampa, gött smile

66 Inlägg
30 november 2009
Okej, kanske inte Abs-givaren då trots allt? :S Läste att OM de e ABS-givaren som är kass, så lyser lampar garanterat.. Vet inte hur mycket sanning där ligger i det, men ändå. tongue

NissanMotorsport
30 november 2009
Trådstartare
ThellaaN skrev:
Okej, kanske inte Abs-givaren då trots allt? :S Läste att OM de e ABS-givaren som är kass, så lyser lampar garanterat.. Vet inte hur mycket sanning där ligger i det, men ändå. tongue

nja de är väl nog mer abs sensorn och/eller tandkransen smile kika på din också få se om din va me i stalingrad också tongue

Sök