4065
Sök

Sachs Advantage stötdämpare. Bra eller an*s?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Skall montera en sportfädersats men då jag inte planerar att köra bana etc känns Bilstein lite overkill. Duger Sachs Advantage? Någon som kör med dem?
Senast redigerat av MrTurbo (18 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 266 Inlägg
18 juli 2008
jag har precis monterat såna på v70n fram med sänksats dock så har jag nu kapat den. Men försäljaren sa att sach dämparen skulle vara bättre väghållning än R modellen. Och då har jag en vanlig diesel. Och de märktes skillnad från dom orginal gas som satt fram innan.

svetsdiff !!!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Eftersom ingen annan hittade sidan fick jag göra det själv. smile  http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=208

Krav på komfort...  Hum, Inte helt rätt

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
Sachs Advantage funkar rätt bra på en gammal Vofflo, kör med såna tillsammans med sänkfjädrar.
Gått ungefär 1400mil med dom nu, funkar ju bra, bättre än dom innan. Men ska uppgradera.
Tycker dom är lite för mjuka ibland, niger lite mycket när man bromsar fram.
Iofs är säkert hårdheten olika till olika bilar. Funkar väl till normal körning smile

Du kan ju kika på GE Motorsports spanska Lip Mesa gas-stötdämpare som ska vara lite 'hårdare'.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Okej, tack. Vi säljer LIP dämpare med men ej till min bilmodell tyvärr. Frågan är om jag skall skruva på dessa Sachs och hoppas på att det blir bra eller om jag skall bita i det sura äpplet och ta Bilstein för dubbla pengarna istället som jag VET blir mer än bra...

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
Vilken bil ska du ha grejerna på?

Bilstein Sport/Sprint har jag hört 'klagomål' på att dom är alldeles 'för hårda'.

Kanske lönt att prova något ställbart, är väl inte mycket mycket dyrare.
Koni säljer väl vissa varianter som är ställbara i hårdhet.

Tidigare trött tråd ang Sachs Advantage:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56290
Senast redigerat av steifan (19 juli 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Skall sitta på min Saab 900 -92. Fjädrar som sitter på idag ser ut att varit med från -92 (kanske de inte har men det ser fan så ut) Dämparen högerfram läcker så bilen "gungar diagonalt" nu.  Väldans otrevligt...

"För hård" kan väl knappt stötdämpare bli enligt mig men eftersom bilen används dagligen kanske det är bra om det fjädrar lite i vart fall. Går änna å drar på bytet, skulle gjort det idag men monterade alu-intercooler och flyttade bak batteriet istället. Får la se om det blir av imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102/404905_e50kyj.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/102/405574_07hgm3.jpg

Är lite för hög nu med så lite lägre skulle inte vara fel...
Senast redigerat av MrTurbo (19 juli 2008)

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
Okej smile Skrev ju i den gamla tråden att Saab och BMW-ägare var nöjda med Advantage-dämparna,
sökte väl igenom ett par forum innan jag skrev det (kanske finns nåt på STCS?)
Stämmer säkert bra.. men är väl inte så många som jämför olika dämpare (dom sitter ju helst där i 10 år ändå tongue).

Blev trevlig skillnad med Jamex sänkfjädrar och Advantagedämpare på min Vofflo. smile
Gamla grejerna hade ju bara gått 12700mil (19år).. men nån dämpare bak hade läckt lite osv.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Aja, blir till att skruva imorgon då. Köpa ett par kapskivor till innan jag börjar..   tongue

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
MrTurbo skrev:
Aja, blir till att skruva imorgon då. Köpa ett par kapskivor till innan jag börjar..   tongue

..och ett par rejäla handskar? winktongue

1 Inlägg
5 december 2009
. jag kör med sachs  adventure dämpare runt om . bara skit. de fram är slut redan efter 1000mil. och hade original sänknigsats i.

Sök