3248
Sök

Ingen spolarvätska till bakrutan (Lupo 3L)

Brandman
51 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#1
Har ett problem som gäller bakrutetorkaren. Det kommer inte fram någon spolarvätska.

Pumpen går som den ska. Jag har provat att ta bort slangen som går till bakrutan från pumpen och då sprutar pumpen ur sig en massa när man spolar. Har även plockat av slangen från bakrutespolaren, men det kommer inte fram någon spolarvätska ur slangen när man spolar.

Summa summarum är alltså att det är stopp i slangen någonstans. Har provat att blåsa genom slangen med tryckluft men det går inte.

Hur är slangen till bakrutan dragen genom bilen? Är detta ett vanligt problem? Går det att fixa själv på ett smidigt sätt?

Brandman
51 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#3
När jag använder spolarspaken vid ratten för att spola på bakrutan så går ju spolarpumpen, och kopplar man av slangen på pumpen så sprutar det ju ut spolarvätska. Så pumpen funkar och går. Ser då ut att vara en pump och behållare!

260 Inlägg
5 november 2009
#4
Vet du om det är rätt pump du hör?

Nu en Audi A4 -96

Brandman
51 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#5
ChristerGustafson skrev:
Vet du om det är rätt pump du hör?

I.o.m att pumpen sprutar ur sig spolarvätska om jag tar bort slangen från den, när jag trycker på bakrutespolning, så borde det ju vara rätt pump wink
Senast redigerat av Scratchen (5 november 2009)

260 Inlägg
5 november 2009
#6
Du får väl skarva på en ny slang och dra den bakåt med den gamla slangen.

Nu en Audi A4 -96

184 Inlägg
5 november 2009
#7
Om det är samma motor till din Lupo som det är till Golf IV så går det ett kopparrör igenom motorn för spolarvätskan som kan gå sönder som gör att när du spolar så kommer spolarvätskan in i motorn istället för på rutan vilket i sin tur resulterar i att din motor snart kommer att lägga av.

Till Golf IV så finns det olika motorer, men Valeo-motorn ska det finnas en repsats till men jag tog och köpte en sprillans ny motor istället. smile
Senast redigerat av Babian (5 november 2009)


Brandman
51 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#8
Babian skrev:
Om det är samma motor till din Lupo som det är till Golf IV så går det ett kopparrör igenom motorn för spolarvätskan som kan gå sönder som gör att när du spolar så kommer spolarvätskan in i motorn istället för på rutan vilket i sin tur resulterar i att din motor snart kommer att lägga av.

Till Golf IV så finns det olika motorer, men Valeo-motorn ska det finnas en repsats till men jag tog och köpte en sprillans ny motor istället. smile

Lupo 3L är en 3-cylindring TDI, så det är en helt annan motor.

Brandman
51 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#9
ChristerGustafson skrev:
Du får väl skarva på en ny slang och dra den bakåt med den gamla slangen.

Det är tanken, men det skulle vara fint att veta på ett ungefär vart den tar vägen. Den försvinner ner i motorutrymmet någonstans..

184 Inlägg
10 november 2009
#10
Scratchen skrev:
Babian skrev:
Om det är samma motor till din Lupo som det är till Golf IV så går det ett kopparrör igenom motorn för spolarvätskan som kan gå sönder som gör att när du spolar så kommer spolarvätskan in i motorn istället för på rutan vilket i sin tur resulterar i att din motor snart kommer att lägga av.

Till Golf IV så finns det olika motorer, men Valeo-motorn ska det finnas en repsats till men jag tog och köpte en sprillans ny motor istället. smile

Lupo 3L är en 3-cylindring TDI, så det är en helt annan motor.

Nu menade inte jag motorn som sitter under huven, utan motorn till bakrutetorkaren... tongue


260 Inlägg
11 november 2009
#11
Hur går det med slangen?

Nu en Audi A4 -96

1 105 Inlägg
11 november 2009
#12
Hade samma "problem" på Renaulten, löste sig när jag fyllde på tanken med spolarvätska till bakrutan tongue Säker på att det inte finns två tankar?  I Renaulten sitter det en på var sida i motorrummet

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Performance meck
342 Inlägg
11 november 2009
#13
har du någon orginal vinge på bilen?
en sak jag varit med om på en renault var att spolar slangen klämdes mellan baklucka och vinge så det inte kom fram något.

har även varit med om att slangen vikt sig så det inte heller kommer fram någon vätska just vid bakluckan.

en sak du kan göra om du har tillgång till tryck luft är att blåsa till lite i slangen bakvägen allso från torkaren och framåt ha gärna en polare där fram som känner om det kommer fram någon luft.

sedan kan du alltid kontrolera så det inte är alldels för mkt skit på spolar munstycket där bak.
Mvh viktor

Brandman
51 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#14
wistfors skrev:
har du någon orginal vinge på bilen?
en sak jag varit med om på en renault var att spolar slangen klämdes mellan baklucka och vinge så det inte kom fram något.

har även varit med om att slangen vikt sig så det inte heller kommer fram någon vätska just vid bakluckan.

en sak du kan göra om du har tillgång till tryck luft är att blåsa till lite i slangen bakvägen allso från torkaren och framåt ha gärna en polare där fram som känner om det kommer fram någon luft.

sedan kan du alltid kontrolera så det inte är alldels för mkt skit på spolar munstycket där bak.
Mvh viktor

Ingen vinge.

Har blåst med tryckluft med hjälp av en kompis men det är tvärstopp i slangen tyvärr.

Brandman
51 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#15
Babian skrev:
Nu menade inte jag motorn som sitter under huven, utan motorn till bakrutetorkaren... tongue

Aha big_smile

Vad jag kan se är det EN motor med två utgångar, en för framrutan och en för bakrutan. Som sagt så sprutar det ur utgång nr 2 på pumpen om man tar bort slangen till bakrutan och trycker på bakrutespolarknappen.

Munstycket på bakrutan verkar inte vara igensatt heller. Måste vara stopp i slangen nånstans.. hmm

Brandman
51 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#16
Johan_e2 skrev:
Hade samma "problem" på Renaulten, löste sig när jag fyllde på tanken med spolarvätska till bakrutan tongue Säker på att det inte finns två tankar?  I Renaulten sitter det en på var sida i motorrummet

Japp, helt säker, finns bara en tank tyvärr!


Sök