2920
Sök

Koppla in högtalarhorn, (direkt till stereon ?)

74 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Hejsan!
Har tänkt spela lite ljuv julmusik för byn.. Undrar hur stereon mår om man kopplar hornet direkt på den ?
Har mätt ut direkt på högtalaren och den ligger på 14 ohm (?) Någon som kopplat in ett förr ? Har prövat till ett slutsteg men de är som att det inte direkt spelar diskant hur mycket man än pillar på alla inställningar, låter för taskigt och spelar inte högt alls.. Nu är ju inte denna gjord för bilbruk men tycker den ska gå koppla in ändå. Men jag vill helst inte bränna stereon eller nåt annat kul..

Det är även bortklippt en "transformator" av nåt slag som ska mellan förstärkare/stereon och själva högtalaren. Där kan man löda om + kabeln till följande.

30W - 333ohm
20W - 500ohm
13W - 770ohm

Så nu går det bara kablar direkt från högtalaren till förstärkaren/stereon.

Någon som kan komma med nåt bra tips ?

21 761 Inlägg
5 december 2009
Den där typen av högtalare är gjord för tal och ställen där man behöver någon sorts "utropningsljud", tex idrottsarenor/skolor/tågstationer osv. Det innebär att de inte kan återge bas eller midbas, istället handlar det om mellanregister och diskant. Där har du antagligen orsaken till att ljudet låter "klent".

Den transformator som är bortklippt är till för att anpassa högtalaren till den speciella förstärkare som normalt sett används, inga vanliga saker alltså. Själva högtalaren i sig har ofta högre impedans än vanliga högtalareelement, då kan det nog stämma bra att du mätte upp 14 Ohm tycker jag.

Eftersom transformatorn är borttagen så ska det gå att koppla högtalaren till ett vanligt slutsteg, men med tanke på impedansen så ger ju inte steget ut speciellt mycket effekt. Visserligen har såna här högtalare väldigt bra känslighet, fast det blir nog inte så mycket ljud ändå.

Har dock inte testat att driva dessa högtalare med vanligt steg så jag kan inte säga helt säkert hur de beter sig. Jag kan dock säga så mycket att steget inte går sönder, det törs jag lova. smile

74 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Jo, jag tänkte mer på att koppla den till stereon. Har prövat alla möjliga inställningar på slutsteget. Stängt av loudness osv på stereon. Men som sagt jag vill ju inte bränna stereon. Men jag vill spela julmusik, det är ju inte speciellt krävande låtar heller med mycket bas så... Men jag vet faktiskt inte hur man ska gå till väga. smile

74 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Ingen som har något bra tips på hur man kan hitta nån lösning eller om jag vågar köra med stereon ?

21 761 Inlägg
9 december 2009
Testa att köra dem på stereon, men kom ihåg att de troligen endast tål 30 W. Det är dock ingen ide att vrida upp loudness eller bas på stereon, högtalaren kommer inte att spela bas ändå. Se till att du kopplar högtalarna i rätt fas med varandra, annars blir ljudet konstigt. smile

Det är heller inte säkert att högtalarna spelar de högsta diskantfrekvenserna, en del hornhögtalare går bara upp till 10-12 kHz.
Senast redigerat av Drönirettab (9 december 2009)

Sök