3257
Sök

Besikta utan ljuddämpare?

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Är det ngn idé att ens försöka? Kan det gå med en snäll besgubbe eller är det dömt att misslyckas?

Sitter raka 3" rör på bilen nu, låter ju en del men har hört värre.

/ichi

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 december 2009
så länge det håller sig inom DB reglerna så är det lugnt! men kan ju kanske gå om gubben är riktigt snäll! säkrast är ju att montera på en eller två dämpare!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

7 100 Inlägg
10 december 2009
skulle inte tro de.min gammel 745:a gick inte igenom iaf

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 december 2009
Är det Oldsen och en snäll besiktningsman så kan du väll slinka igenom men räkna med att få en 2a, det fick i vart fall polaren på sin buggy så han stoppade in svinto eller va tusan de nu va i rören på nå jäkla vänster så gick det tillslut

Rock'n Roll

141 Inlägg
10 december 2009
Ärligt talat e de la bara å chansa, tycker gubben de e ballt så skiter han i de, eller så blir de ombes..
hellre slippa greja avgassystem i onödan å chansa än å bygga något som kanske inte hade behövts..
ombes kostar la bara 200 spänn ändå elle??

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
325i skrev:
Ärligt talat e de la bara å chansa, tycker gubben de e ballt så skiter han i de, eller så blir de ombes..
hellre slippa greja avgassystem i onödan å chansa än å bygga något som kanske inte hade behövts..
ombes kostar la bara 200 spänn ändå elle??

Så känner jag med, kan vara värt en tvåhundring att slippa mekka med skiten.

Det gäller alltså oldsen, 61a, och jag försöker hitta nåt svar på vad DB-gränsen för den egentligen är.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472550
Här står:

1 §     Bil som tagits i bruk den 1 oktober 1996 eller senare skall beträffande utvändigt fordonsbuller (...)

2 §     Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1981 eller senare års modell, samt buss av 1983 eller senare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer(...)

3 §     Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1980 eller tidigare års modell, samt buss av 1982 eller tidigare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer (...)

Min bil platsar ju inte i ngn av de tre kategorierna vad jag kan förstå, så vilka regler som gäller för den framgår inte så himla klart egentligen. hmm

Skitsamma, är väl bara te att åka in med den och se vad man får för grinig gubbe, lär väl kunna ha på mig nåt urringat också.... hmm

/ichi

2 672 Inlägg
10 december 2009
3 §     Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1980 eller tidigare års modell, samt buss av 1982 eller tidigare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer (...)

där passar väl din in? är väl äldre än 1980 års modell? dvs 1980 eller tidigare års modell!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
båge skrev:

där passar väl din in? är väl äldre än 1980 års modell? dvs 1980 eller tidigare års modell!

Men det står ju även tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och den har ju tagits i bruk långt före 1972.
Isf hade det ju stått tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972  ELLER är av 1980 eller tidigare års modell...

/ichi

2 672 Inlägg
10 december 2009
det har du rätt i, men den stämmer ju i alla fall bäst in på din bil!
ring och fråga vet ja! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
båge skrev:
det har du rätt i, men den stämmer ju i alla fall bäst in på din bil!
ring och fråga vet ja! smile

Haha ja får avrunda och ta det som verkar närmast. wink

Jo får forska närmare i detta under morgondagen, kärran är trots allt besiktad maj ut, men skönare att få det avklarat i vinter.

/ichi

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 december 2009
hade de vart en turbo bil hade man ju kunnat chansa då turbon dämpar mkt ljud när den laddar..
annars vette fan du gör klokt och ta reda på hur de är orka en ombes i onödan

Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 december 2009
v8 motorer låter allmänt mindre med raka rör än vad typ volvo sug 4a med rakt rör låter .
Jag besiktade min van med bara katten som ljuddämpare och den dämpar väl inte allt för mycket  egentligen .  och inte ett ord sa dom om det .  så jag skulle nog chansa allafall smile  // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

volvoraggare
4 776 Inlägg
10 december 2009
beror på han som besiktar det  på vilket humör han är på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Sök