4014
Sök

Billjud i s40, har några frågor

29 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Ja som rubriken lyder så har jag några frågor angående att koppa billjud i en Volvo S40 av årsmodell -00. Vad jag har förstått så finns det väldigt mycket elektronik i denna typ av bil som är ganska så känslig av sig.

1) Hade tänkt slänga in en bas med 2*12 samt ett steg för att driva detta, vad bör man tänka på för att inte skada bilens "känsliga" elektronik? Eller är det bara att koppla in som vanligt, och tuta och köra?

2) Kan jag koppla batteri till batteri (i skuffen) utan att förstöra bilens elektronik?

Sen har jag en fråga till, men hör egentligen inte till denna forumdel skulle jag tro. Men kan lika gärna passa på att fråga wink

3) När jag blinkar (antingen höger eller vänster) så blinkar även instrumentbrädan samt turbotrycksmätaren i takt med blinkersen. Någon teori på vad detta kan bero på? Jordfel eller spänningsfal kanske? Om det nu är eventuellt jordefel vart sitter i så fall jordpunkten?

Tack på förhand smile

392 Inlägg
10 december 2009
Jag har slängt i rätt mkt ljud i min bil som är hyfsat kraftiga. Bara att dra från batteriet till slutsteget i skuffen, inga problem alls. Såå känslig är den inte, faktum är att det är första gången jag hör att just s40 ska vara extra känslig.

Ska du ha ett extra batteri i skuffen så är det heller inga problem. Bara plus från främre till plus där bak, så drar du jorden till karossen. Bilen får mer ström "på lagret" och påverkar inte elektroniken annat än positivt. Se bara till att du har ungefär samma storlek och fräscht på båda.
Senast redigerat av striper (10 december 2009)

29 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
striper skrev:
Jag har slängt i rätt mkt ljud i min bil som är hyfsat kraftiga. Bara att dra från batteriet till slutsteget i skuffen, inga problem alls. Såå känslig är den inte, faktum är att det är första gången jag hör att just s40 ska vara extra känslig.

Ska du ha ett extra batteri i skuffen så är det heller inga problem. Bara plus från främre till plus där bak, så drar du jorden till karossen. Bilen får mer ström "på lagret" och påverkar inte elektroniken annat än positivt. Se bara till att du har ungefär samma storlek och fräscht på båda.

Okej, var glädjande nyheter smile

Edit: Du har ingen teori på 3)an?
Senast redigerat av ConTigent (10 december 2009)

392 Inlägg
10 december 2009
Nej, men är ett ganska vanligt "fel". Så besök en verkstad och hör vad dem har att säga om saken. De lär ha stött på det innan.

16 197 Inlägg
10 december 2009
ConTigent skrev:
striper skrev:

svar på 3an:  kan säga till 90% att de e jordfel,  så de e bara börja leta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
ConTigent skrev:
striper skrev:

svar på 3an:  kan säga till 90% att de e jordfel,  så de e bara börja leta.

Det som jag också misstänkte, får ta och försöka leta fram den bristfälliga jorden.

Sök