3157
Sök

Varför är det så långa kolvar på bilmotor gem fört med cross

778 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#1
varför är det så långa kolvar på bilmotor gemfört med cross

om man har 500cc kolv från honda  i en b230  borde man få mer varvvilig och det man bör ej tappa så mycket effekt genom det är samma slag längd och man får högre komp men kolvarna kostar mycket mer med borde bli skillnad
Senast redigerat av Sluskk (22 november 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 november 2009
#2
Det finns ju kolvar i bilar som inte är mer än nån centimeter "lång". Å sätter du i kolvar från en Honda 500cc (mc eller?) i en B230 så kommer dom glappa friskt mot cylinderväggarna pga att diametern inte stämmer.


http://www.kallebacksmotor.se/res/default/garaget040216004.jpg



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 november 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 november 2009
#3
Sluskk skrev:
varför är det så långa kolvar på bilmotor gemfört med cross

om man har 500cc kolv från honda  i en b230  borde man få mer varvvilig och det man bör ej tappa så mycket effekt genom det är samma slag längd och man får högre komp men kolvarna kostar mycket mer med borde bli skillnad

vet inte vad du snackar om men dels så blir de sämre livslängd på motorn med kortare kjol på kolven. sen har en b230 motor nästan samma  cyl diameter som slag.
en cross kolv tror jag inte e så dyr i jämnförelse mot en bilkolv i samma kaliber.
vad kostar en sån kolv?


778 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#4
Xuri skrev:
Sluskk skrev:
varför är det så långa kolvar på bilmotor gemfört med cross

om man har 500cc kolv från honda  i en b230  borde man få mer varvvilig och det man bör ej tappa så mycket effekt genom det är samma slag längd och man får högre komp men kolvarna kostar mycket mer med borde bli skillnad

vet inte vad du snackar om men dels så blir de sämre livslängd på motorn med kortare kjol på kolven. sen har en b230 motor nästan samma  cyl diameter som slag.
en cross kolv tror jag inte e så dyr i jämnförelse mot en bilkolv i samma kaliber.
vad kostar en sån kolv?

2.500

778 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Det finns ju kolvar i bilar som inte är mer än nån centimeter "lång". Å sätter du i kolvar från en Honda 500cc (mc eller?) i en B230 så kommer dom glappa friskt mot cylinderväggarna pga att diametern inte stämmer.

jo men ser du 500c big bor har ca samma tog bara som ett förslag

http://www.kallebacksmotor.se/res/defau … 216004.jpg



Mvh Tommy

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 november 2009
#6
Sluskk skrev:
Xuri skrev:
Sluskk skrev:
varför är det så långa kolvar på bilmotor gemfört med cross

om man har 500cc kolv från honda  i en b230  borde man få mer varvvilig och det man bör ej tappa så mycket effekt genom det är samma slag längd och man får högre komp men kolvarna kostar mycket mer med borde bli skillnad

vet inte vad du snackar om men dels så blir de sämre livslängd på motorn med kortare kjol på kolven. sen har en b230 motor nästan samma  cyl diameter som slag.
en cross kolv tror jag inte e så dyr i jämnförelse mot en bilkolv i samma kaliber.
vad kostar en sån kolv?

2.500

2500kr e ju inte så farlig...ska du ha riktiga kolvar till en bil får du ju ge 10-15000kr...dvs 2500+ st..

orginalkolvar kostar ju allt från 6-1000kr..


Dr. Turbo
459 Inlägg
22 november 2009
#7
Väldigt luddig fråga men menar du att det är mer massa ovanför kolvbulten på en bilmotor?
Faktum är att på en bilmotor så brukar man flytta ner översta kolvringen eftersom de annars går sönder av värmen , sen brukar kolvbulten vara rättså långt ner placerad på standardkolvar eftersom det är främst billigare att göra en gjuten kolv hållbar på det sättet
En bilmotor är oftast inte alls gjorda för att varvas utan hellre ha mer vridmoment är därför en crosskolv är lättare eftersom de får effekten av varvtalet hellre än av vridmomentet


778 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#8
Big Al skrev:
Väldigt luddig fråga men menar du att det är mer massa ovanför kolvbulten på en bilmotor?
Faktum är att på en bilmotor så brukar man flytta ner översta kolvringen eftersom de annars går sönder av värmen , sen brukar kolvbulten vara rättså långt ner placerad på standardkolvar eftersom det är främst billigare att göra en gjuten kolv hållbar på det sättet
En bilmotor är oftast inte alls gjorda för att varvas utan hellre ha mer vridmoment är därför en crosskolv är lättare eftersom de får effekten av varvtalet hellre än av vridmomentet

så vad jag förstår vad du mennar det skulle bli för varm och möjligen andra kompuneter hänger inte med?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 november 2009
#9
Sluskk skrev:
Big Al skrev:
Väldigt luddig fråga men menar du att det är mer massa ovanför kolvbulten på en bilmotor?
Faktum är att på en bilmotor så brukar man flytta ner översta kolvringen eftersom de annars går sönder av värmen , sen brukar kolvbulten vara rättså långt ner placerad på standardkolvar eftersom det är främst billigare att göra en gjuten kolv hållbar på det sättet
En bilmotor är oftast inte alls gjorda för att varvas utan hellre ha mer vridmoment är därför en crosskolv är lättare eftersom de får effekten av varvtalet hellre än av vridmomentet

så vad jag förstår vad du mennar det skulle bli för varm och möjligen andra kompuneter hänger inte med?

Dem är byggda för helt olika applikationer.  Utan att veta så mycket om en Honda MC så gissar jag på att den är byggt att varva dubbelt så mycket som en Volvo B230.  Den kommer heller inte klara av några 40000mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
23 november 2009
#10
Bytes intervallet på en Honda 450 är 15 timmar. Beroende på hur man kör kan man lätt köra det dubbla. kanske upp mot 50 och 100 timmar också.
Kolven i en Cross är otroligt lätt, den är gjord för varvtal på lite drygt 10´000.
En F1 bil har ungefär samma designe på kolv också. En kolvtopp med några kolvringar, så en minimal kjol som styr kolven i cylindern. Blir kolven för sliten ställer den sig på kant i loppet och haveri är ett faktum.

Är man ute efter maximal effekt utan hänsyn till livslängd så är det ungefär så en kolv ska se ut.

Mats

5 710 Inlägg
23 november 2009
#11
Rensade på trams......tror ni vet vad Sluskk menar även fast svenskan inte är den bästa.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
23 november 2009
#12
Jämför slaglängden på en 2 taktare och en volvo motor så har du förmodligen svaret där.

kort slag = varvvillig,
Med kort slag så kan man minska höjden på kolven efter som förhållandet mellan slaglängd och längden på vevstaken blir mindre.
Enkelt förklarat så med mindre slaglängd så trycker inte vevstaken kolven i sidled så mycket när vevaxeltappen är i dom yttersta lägena


926 Inlägg
24 november 2009
#13
dannnej skrev:
Jämför slaglängden på en 2 taktare och en volvo motor så har du förmodligen svaret där.

kort slag = varvvillig,
Med kort slag så kan man minska höjden på kolven efter som förhållandet mellan slaglängd och längden på vevstaken blir mindre.
Enkelt förklarat så med mindre slaglängd så trycker inte vevstaken kolven i sidled så mycket när vevaxeltappen är i dom yttersta lägena

Nu har 2-takt ingenting med en 450 cross att göra. Det är "4 smällor"
En 2 takt å andra sidan är ALDRIG kortslagig, dom är i princip ALLTID kvadratiska. Lika slag som borr. Kolvarna på en 2 takt måste fungera som ventiler också, vilket också gör att man inte kan korta ner den.

Att kolven är låg beror på att man vill ha en så låg motor som möjligt och största möjlighet att ta ut maximal effekt. man mer eller mindre skiter fullständigt i livslängd.

Det har ingenting mer kort slag längd att göra att man har låga kolvar. Men i det här fallet sammafaller det.
En Pro Stock V8 har också låga kolvar. ca 100mm i slag.

Mats

778 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#14
mats757 skrev:
Bytes intervallet på en Honda 450 är 15 timmar. Beroende på hur man kör kan man lätt köra det dubbla. kanske upp mot 50 och 100 timmar också.
Kolven i en Cross är otroligt lätt, den är gjord för varvtal på lite drygt 10´000.
En F1 bil har ungefär samma designe på kolv också. En kolvtopp med några kolvringar, så en minimal kjol som styr kolven i cylindern. Blir kolven för sliten ställer den sig på kant i loppet och haveri är ett faktum.

Är man ute efter maximal effekt utan hänsyn till livslängd så är det ungefär så en kolv ska se ut.

Mats

ja men tack så mycket för svaret . Då var det som jag tänkte då

761 Inlägg
24 november 2009
#15
mats757 skrev:
dannnej skrev:
Jämför slaglängden på en 2 taktare och en volvo motor så har du förmodligen svaret där.

kort slag = varvvillig,
Med kort slag så kan man minska höjden på kolven efter som förhållandet mellan slaglängd och längden på vevstaken blir mindre.
Enkelt förklarat så med mindre slaglängd så trycker inte vevstaken kolven i sidled så mycket när vevaxeltappen är i dom yttersta lägena

Nu har 2-takt ingenting med en 450 cross att göra. Det är "4 smällor"
En 2 takt å andra sidan är ALDRIG kortslagig, dom är i princip ALLTID kvadratiska. Lika slag som borr. Kolvarna på en 2 takt måste fungera som ventiler också, vilket också gör att man inte kan korta ner den.

Att kolven är låg beror på att man vill ha en så låg motor som möjligt och största möjlighet att ta ut maximal effekt. man mer eller mindre skiter fullständigt i livslängd.

Det har ingenting mer kort slag längd att göra att man har låga kolvar. Men i det här fallet sammafaller det.
En Pro Stock V8 har också låga kolvar. ca 100mm i slag.

Mats

Nej, jag skrev förhållandet mellan slaglängd och längden på vevstaken, där det alltid rekomenderas att hålla sig under 1,6.

Har man långa vevstakar så kan man köra lång slaglängd utan att kraften mot cylinderfoderna bli för högt, det är enkelt fysik om man skissar upp det.

Och ju mindre sidokraft desto lägre kolvar kan man ha utan att livslängden blir sämre


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 december 2009
#16
Korta kolvar = låg vikt, högt varvtal.

Långa kolvar = mer slitagevänligt, mindre varvtal

Den korta kolven kommer att vinkla sig mer än den långa kolven i vevrörelsen därför sliter den korta kolven mer på cylinderfodret och även på kolven själv. Den ställer sig alltså mer på tvären.

Ju lägre vartal och ju längre slag du konstruerar motorn för ju längre kolvar har du, kort slag och högt varvtal blir då korta kolvar.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök